Home Lifestyle Food Weg met dat weggooigedrag: dankzij deze 7 tips gooi jij minder voedsel...

Weg met dat weggooigedrag: dankzij deze 7 tips gooi jij minder voedsel weg

5. Onder het motto 'better to be safe than sorry' gooien we vaak onnodig eten weg dat over de datum is.

weggooien
© Neonbrand via Unsplash

Van de 445 kg voedsel die we per persoon per jaar consumeren, gooien we – val niet van je stoel – zo’n 18 à 26 kg in de vuilnisbak (dat is zo’n 42 tot 61 kilo per gezin!). Slecht voor de planeet én zonde van het geld. Hoog tijd voor wat antiweggooitips!

We zouden voornamelijk fruit, groenten en brood weggooien. Dit kost alle Vlaamse huishoudens per jaar 564 miljoen euro (ofte een dikke 200 euro per gezin), terwijl dat gemakkelijk heel wat minder kan zijn. Hier onze tips:

1. Lege maag, volle kar

Ga niet shoppen met honger. Onderzoek heeft aangetoond dat het hongerhormoon ghreline ervoor zorgt dat we minder goed kunnen nadenken en impulsiever kopen. Waarschijnlijk kom je met allerlei lekkers thuis dat je eigenlijk niet echt nodig hebt. Probeer je ook niet te laten verleiden door promoties. Want eerlijk, ga je echt iets doen met drie watermeloenen?

2. Weet wat je weggooit

Schrijf een paar weken op wat er in jouw gezin verspild wordt. Zo weet je meteen waar het schoentje wringt en kan je je koopgedrag en hoeveelheden aanpassen.

3. Kook (net) genoeg

Het lijkt zo handig: meer eten koken zodat je de restjes kan bewaren voor later. Uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh blijkt dat dit juist leidt tot meer voedselverspilling. Veel mensen vergeten namelijk deze restjes, waardoor ze uiteindelijk alsnog weggegooid moeten worden. Dus let op de grootte van de porties die je kookt en kook voor het aantal personen dat mee eet.

Onderstaand lijstje is een goede maatstaf. Ben je een grote/kleine eter, pas de portie dan aan, maar hou bij hoeveel je de vorige keer hebt gegeten.

  • 200 g groenten per persoon
  • 150 g vlees/vis p.p.
  • 60 g rijst, granen of peulvruchten p.p.
  • 80 g pasta (als hoofdgerecht) p.p.

4. Planning is alles

Stel menu’s op die zijn afgestemd op de restjes die je nog hebt liggen. Maak een boodschappenlijstje, liefst met een weekmenu, en koop alleen wat je nodig hebt.

View this post on Instagram

Sunday Brunchday ZeroWasteday! Been experimenting with the use of leftovers, using up those bits & bobs we tend to throw out. Here we have fermented oat pancakes with a creamy banana chai spiced sauce ? The pancakes are made of left over porridge I fermented overnight with a little buckwheat flour, which had seeds, salt, maple and spices in it. The sauce is of overripe bananas blended with a little leftover coconut milk i had after making a thai curry the day before, a bit of my home made turmeric spice mix, agave, tahini and hazelnut butter. Pancakes delicately spread into shape and cooked slowly in coconut oil. Topped with fruit and flaked almonds. Yeshhhhhh yum, healthy, satisfying and warming ?? Will share the full recipe soon on my website! . Thank you for this photo @helenkookt ❤️ #autumn#fermented#fermentation#sourdough#0waste#zerowaste#sustainable#sustainability#brunch#breakfast#tuckin#healthy#vegan#veganbreakfast#plantbased#plantpowered#veganbrunch#chef#veganchef#foodstyling#goodmorning#inspiration#vsco#seasonal#thinkgreen#eco#eatclean#holistichealth#sunday

A post shared by RELISH by Lily Joan • Chef (@lilyjoan_relish) on

5. Let op de houdbaarheidsdatum

Onder het motto ‘better to be safe than sorry’ gooien we onnodig eten weg dat ‘over de datum is’. De ‘te gebruiken tot’-datum geeft de voedselveiligheid aan en is belangrijk om aan te houden. De ‘ten minste houdbaar tot’-datum is meer een richtlijn dan een veiligheidsregel. Bedenk goed bij deze producten of het eten nog vers genoeg is om te eten. Na deze datum kan de kwaliteit of smaak van de producten achteruit gaan, maar niet de voedselveiligheid. Kijk, ruik en proef om te beoordelen of het product in kwestie nog te gebruiken is.

6. Don’t judge a book by its cover

Wist je dat een derde van al het fruit en groente de supermarkt niet haalt vanwege hun kleur, grootte of vorm? De hoge standaarden van supermarkten zorgen ervoor dat er vaak wordt gedacht dat anders uitziende groente of fruit niet veilig zijn om te eten. Maar gekneusd fruit heeft nog steeds voedingswaarde en is net zo lekker als ‘mooi’ fruit. Kies eens wat vaker voor onvolmaakte groenten of fruit. Van een aardappel met een vreemde vorm merk je niks in een soep of puree.

7. Weet wat je eet

Veel mensen zijn voorzichtig met wat ze wel en niet eten en gooien vaak (delen van) groenten en fruit weg uit angst dat ze niet eetbaar zijn. Om voeding optimaal te nuttigen, is het belangrijk om per ingrediënt te kijken wat wel of niet nog van pas kan komen. Wist je bijvoorbeeld dat je het blad van tomaten gewoon kunt eten? Heerlijk als tapenade of pesto. Ook de stam van een broccoli is bruikbaar: geschild kun je die in kleine stukjes gewoon mee roerbakken.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.