https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© ello via unsplash

Wist je dat we jaarlijks gemiddeld zo'n 18 à 26 kg (per persoon!) in de vuilnisbak gooien?

Weg met dat weggooigedrag: dankzij deze 7 tips gooi jij minder voedsel weg

Van de 445 kg voedsel die we per persoon per jaar consumeren, gooien we – val niet van je stoel – zo’n 18 à 26 kg in de vuilnisbak (dat is zo’n 42 tot 61 kilo per gezin!). Slecht voor de planeet én zonde van het geld. Hoog tijd voor wat antiweggooitips!

We zouden voornamelijk fruit, groenten en brood weggooien. Dit kost alle Vlaamse huishoudens per jaar 564 miljoen euro (ofte een dikke 200 euro per gezin), terwijl dat gemakkelijk heel wat minder kan zijn. Naar aanleiding van de Internationale Dag voor de Bewustmaking rond Voedselverlies en -verspilling delen we onze tips.

Ga niet shoppen met honger.

Ga niet shoppen met honger. Onderzoek heeft aangetoond dat het hongerhormoon ghreline ervoor zorgt dat we minder goed kunnen nadenken en impulsiever kopen. Waarschijnlijk kom je met allerlei lekkers thuis dat je eigenlijk niet echt nodig hebt. Probeer je ook niet te laten verleiden door promoties. Want eerlijk, ga je echt iets doen met die drie watermeloenen?

Weet wat je weggooit.

Schrijf gedurende een paar weken op wat er in jouw gezin verspild wordt. Zo weet je meteen waar het schoentje wringt en kan je je koopgedrag en hoeveelheden aanpassen.

Kook (net) genoeg.

Het lijkt zo handig: meer eten koken zodat je de restjes kan bewaren voor later. Uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh blijkt dat dit juist leidt tot meer voedselverspilling. Veel mensen vergeten namelijk deze restjes, waardoor ze uiteindelijk alsnog weggegooid moeten worden. Dus let op de grootte van de porties die je kookt en kook voor het aantal personen dat mee eet.

Onderstaand lijstje is een goede maatstaf. Ben je een grote/kleine eter, pas de portie dan aan, maar hou bij hoeveel je de vorige keer hebt gegeten.

  • 200 g groenten p.p.
  • 150 g vlees/vis p.p.
  • 60 g rijst, granen of peulvruchten p.p.
  • 80 g pasta (als hoofdgerecht) p.p.

Planning is alles.

Stel menu’s samen die zijn afgestemd op de restjes die je nog hebt liggen. Maak een boodschappenlijstje, liefst met een weekmenu, en koop alleen wat je nodig hebt.

Let op de houdbaarheidsdatum.

Onder het motto ‘better to be safe than sorry’ gooien we onnodig eten weg dat ‘over de datum is’. De ‘te gebruiken tot’-datum geeft de voedselveiligheid aan en is belangrijk om aan te houden. De ‘ten minste houdbaar tot’-datum is meer een richtlijn dan een veiligheidsregel. Bedenk goed bij deze producten of het eten nog vers genoeg is om te eten. Na deze datum kan de kwaliteit of smaak van de producten achteruit gaan, maar niet de voedselveiligheid. Kijk, ruik en proef om te beoordelen of het product in kwestie nog te gebruiken is.

Don’t judge a book by its cover.

Wist je dat een derde van al het fruit en groenten de supermarkt niet haalt vanwege hun kleur, grootte of vorm? De hoge standaarden van supermarkten zorgen ervoor dat er vaak wordt gedacht dat anders uitziende groenten of fruit niet veilig zijn om te eten. Maar gekneusd fruit heeft nog steeds voedingswaarde en is net zo lekker als ‘mooi’ fruit. Kies eens wat vaker voor onvolmaakte groenten of fruit. Van een aardappel met een vreemde vorm merk je niks in een soep of puree.

 

Weet wat je eet.

Veel mensen zijn voorzichtig met wat ze wel en niet eten en gooien vaak (delen van) groenten en fruit weg uit angst dat ze niet eetbaar zijn. Om voeding optimaal te nuttigen, is het belangrijk om per ingrediënt te kijken wat wel of niet nog van pas kan komen. Wist je bijvoorbeeld dat je het blad van tomaten gewoon kunt eten? Heerlijk als tapenade of pesto. Ook de stam van een broccoli is bruikbaar: geschild kun je die in kleine stukjes gewoon mee roerbakken.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content