© HBO

Opgepast, spoiler alert!

REVIEW: brutale avances, gruwelijke moorden, bloeiende romances en sluwe intriges in de allereerste aflevering van allerlaatste ‘Game of Thrones’-seizoen

De grote finale van ‘Game of Thrones’ ging afgelopen nacht van start. Wij keken naar de allereerste aflevering van het allerlaatste seizoen, en zagen hoe Winterfell zich klaarmaakt voor de strijd met het leger van de doden.

We hebben er jaren op mogen wachten, maar deze nacht was het eindelijk zover! De allereerste aflevering van het achtste en tevens ook laatste seizoen van ‘Game of Thrones’. Dé grote ontknoping en de climax waar de voorbije zeven seizoenen naar toe gewerkt werd. Wie zal de IJzeren troon bestijgen en over de Zeven Koninkrijken heersen? Cersei, Daenerys Targaryen, Jon Snow of zal de gevreesde Night King met zijn enge White Walkers iedereen uitroeien? Heb je de eerste aflevering nog niet bekeken en hou je niet van spoilers, lees dan zeker niet verder!

Wantrouwig

We zien dat Winterfell alles in gereedheid brengt om de strijd met het leger van de doden aan te gaan. Ze zijn volop bezig met het dragonglass om te vormen tot wapens, want enkel met die materie en Valyrian staal kan je de White Walkers voorgoed uitschakelen. De legertroepen verzamelen ook allemaal in het Noorden onder leiding van Jon Snow en Daenerys.

Die eerste wordt met open armen ontvangen in zijn thuisbasis, maar de drakenmoeder kan op minder sympathie rekenen. De noorderlingen zijn heel koppig en wantrouwig tegenover vreemdelingen. Zelfs Sansa vertrouwt de blondine voor geen haar, en deelt de mening van de inwoners dat Jon niet had mogen knielen voor deze koningin. Jon zelf blijft erbij dat hij zijn kroon moest afgeven om het Noorden te beschermen, en dat ze Daenerys en haar bondgenoten zoals de Dothraki en The Unsullied kost wat kost nodig hebben om de Night King te kunnen verslaan.

Snode plannen

Sansa is furieus dat Jon en Daenerys zelfs beroep hebben gedaan op Cersei Lannister om hen te helpen. Ze gelooft niet dat de koningin zich aan haar woord zal houden, en wij vrezen een beetje dat de roodharige gelijk zal krijgen. Cersei is namelijk in King’s Landing snode plannen aan het smeden. Ze speelt met Euron Greyjoy onder één hoedje, en liet de IJzeren vloot van de Gouden Compagnie aanrukken om aan haar zijde te vechten.

Euron is dan weer vooral uit op seks met Cersei, en dat laat hij duidelijk blijken aan de koningin. Hij wil een prins in haar buik steken, en uiteindelijk zwicht ze voor zijn brutale avances. De twee hebben een klik omdat ze beiden even arrogant en meedogenloos zijn. Cersei vertelde in seizoen 7 aan haar broer en minnaar Jaime dat ze opnieuw zwanger is van zijn kind, maar daar werd in deze eerste aflevering niets over gerept.

Liefde is bekoeld

Meer nog: Cersei wil wraak nemen op haar broers. Ja, in meervoud! Ze geeft aan Heer Bronn van het Zwartewater de opdracht om zowel Jaime als Tyrion te doden. Met een boog, want zo schoot de dwerg hun vader neer. De liefde tussen Cersei en Jaime is duidelijk bekoeld. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat die laatste besliste om van kamp te wisselen en aan de zijde van de Starks en Daenerys te vechten tegen de White Walkers. We zien hem op het einde van de eerste aflevering opduiken in Winterfell, waar hij onmiddellijk oog in oog komt te staan met Bran. Jaime duwde de jongen in het eerste seizoen uit het raam toen Bran zag dat hij seks had met zijn zus Cersei. Bran overleefde de val, maar is sindsdien verlamd en zit in een rolstoel. Dat zal geen warm welkom zijn...

Terwijl Euron in bed dook met Cersei, probeert Theon Greyjoy zijn zus Yara te redden die gevangen zit op een van de schepen van de IJzeren Vloot. Hij staat niet bekend als de meest dappere van zijn stamboom, maar hij slaagt wel in zijn missie. Yara wil terugkeren naar de Iron Islands en het gebied opnieuw voor zich winnen nu Euron zo ver van huis is, zodat Jon en Daenerys ergens terechtkunnen als Winterfell valt door de Walkers. Theon beslist om door te gaan en aan de zijde van de Starks te vechten. Beste moment? De kopstoot van Yara. Deserved, Theon!

Ware erfgenaam

Ondertussen valt Daenerys met haar witte mantel en al even witte haren enorm op in het donkere en koude Noorden. Ze zet haar romance met Jon verder, en hij doet alles om punten te scoren bij de blondine. Zo maakt hij zelfs een bijzonder gevaarlijk tochtje op de rug van een draak. ‘You ruined horses for me’, flirt Jon er op los. Davos Seaworth stelt aan Tyrion en Heer Varys voor dat Daenerys het vertrouwen van de noorderlingen kan winnen als Jon haar ten huwelijk zou vragen. Een integere man en een eerlijke vrouw zouden een goed koppel zijn om te heersen over de Zeven Koninkrijken volgens de drie wijze mannen.

Zij weten natuurlijk nog niet dat Jon Snow eigenlijk Aegon Targaryen heet. Bran en Sam Tyrell vinden het hoog tijd dat Jon zijn echte afkomst te weten komt. Sam neemt de taak op hem en vertelt aan zijn beste vriend dat zijn biologische mama en papa Lyanna Stark en Rhaegar Targaryen zijn. Dat betekent dat híj de ware erfgenaam is van de IJzeren Troon, en niet Daenerys waar hij zo trouw aan zwoer.

Gruwelijke dood

Jon is natuurlijk in shock, en hij wil Daenerys niet verraden. Maar volgens Sam moet hij de troon opeisen. Hij heeft zijn kroon opgegeven om de Zeven Koninkrijken te redden, zou de drakenmoeder hetzelfde doen? We zién zijn hartje breken als hij verneemt dat zijn nieuwe vlam zijn tante blijkt te zijn. Het kan den Jon ook nooit eens meezitten. Te midden van al die intriges mogen we natuurlijk niet vergeten dat het leger van de doden blijft oprukken, en ze maakten al hun eerste slachtoffer in deze aflevering.

Heer Umber, een jongetje van elf jaar oud, was op weg naar huis om zijn mannen te verzamelen om samen met Jon en Daenerys tegen de White Walkers te vechten. Maar de Night King was hem voor, en pinde hem vast tegen de muur omringd door verschillende ledematen. Een gruwelijke dood, maar we zijn niets anders gewend van ‘Game of Thrones’. Het moment dat hij opnieuw tot leven komt, zijn felblauwe Walker-ogen opent en schril begint te schreeuwen, is het engste moment van deze aflevering. Ja, er kan gegild zijn in onze woonkamer. Een duidelijk signaal aan Winterfell en zijn inwoners dat de levende doden op komst zijn...

In deze seizoenpremière wordt de spanning mooi opgebouwd, en zien we dat bondgenoten langs beide kanten elkaar opzoeken om het ultieme gevecht aan te gaan. We zijn benieuwd wat dat gaat geven, en kijken nu al uit naar de tweede aflevering.

PS: we vingen trouwens ook op dat de stoere Arya en smid Gendry enorm aan het flirten waren met elkaar. Gendry is de bastaardzoon van wijlen koning Robert Baratheon. Nog een ontluikende romance?

' ' ' '