Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Yanni Mathiouda via Unsplash

'Hardballing gaat singles toch wat meer stabiliteit bezorgen.'

Hardballing: de datingtrend voor singles met een doel

Margo Verhasselt

Singles hebben de laatste jaren al wat meegemaakt. Ze werden gecasperd, gingen oysteren of begonnen met reïncardaten. Maar nieuwe dag, nieuwe datingtrend zo blijkt. Mogen we je voorstellen aan: hardballing!

De director of relationship science bij datingapp Hinge legt de datingterm als volgt uit aan Huffingtonpost: ‘Hardballing is een nieuwe datingterm die je kan gebruiken wanneer iemand eigenlijk heel duidelijk is over zijn of haar verwachtingen in een relatie. Of dat nu een serieuze, lange relatie of een casual fling is.’

Sommigen noemen het ‘daten als een CEO‘. Je gaat dus eigenlijk voor jezelf een parcours uitstippelen en kijken naar wat je verwacht van de ervaring.

Stabiliteit

Kimmy Seltzer, relatietherapeut en host van de podcast ‘Charisma Quotidient’, haalt het onderwerp aan in haar show. ‘Ik zie dat mensen veel vaker op deze manier in het leven staan’, klinkt het. En da’s volgens haar niet zo gek. ‘In tijden met minder stabiliteit gaan mensen precies daarnaar op zoek. De pandemie zorgt ervoor dat we allemaal niet goed weten wat ons te wachten staat, hardballing gaat singles toch wat meer stabiliteit bezorgen.’

De trend valt samen met de opkomst van ‘slow dating’. Zoals The New York Times opmerkte in een verhaal afgelopen zomer, daten mensen tegenwoordig veel vaker doelbewust, vaak omdat ze bezorgd zijn over hun gezondheid en veiligheid of omdat ze daadwerkelijk een band willen opbouwen.

Eerlijker

In een Match.com-enquête uit 2021 zei 63 % van de gebruikers dat ze meer tijd besteden aan het leren kennen van potentiële partners dan dat ze vroeger deden. De Match-gebruikers zeiden ook dat ze eerlijker zijn tegen mensen (69 %), zich minder richten op fysieke aantrekkingskracht (61 % van Gen Z, 49 % van millennials) en een breder scala aan mensen overwegen als potentiële partners (59 %).

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '