Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Mikhail Nilov via Pexels

Wist jij dat je ook je haar kan beschermen tegen uv-stralen?

Dankzij deze 15 SPF-weetjes geniet jij zorgeloos van de zon

Nu we de zon (eindelijk!) voelen stralen, is het ook belangrijk ons éxtra goed te beschermen. Dankzij deze vijftien SPF-weetjes en zonnecrèmetips kan jij zorgeloos genieten van die zalige lentezon.

Happy hair

Happy hair

Happy hair

€ 23,95  –  Sun Defence Hair Mist – Hairlust

Ook je haar heeft uv- bescherming nodig op vakantie, zeker als je geen hoed of pet draagt. Door de zonnestralen wordt het droger, pluiziger en breekbaarder. Deze handige Sun Defense Hair Mist kan je aan brengen op nat en droog haar.

SHOP HIER

Help, puistjes!

Help, puistjes!

Help, puistjes!

€ 21,95  –  Capital Soleil UV-Clear – Vichy

Als je een acnegevoelige huid hebt, kan de kleinste trigger genoeg zijn om je acne te doen opflakkeren. En ja, zonnecrème kan zo’n trigger zijn. Gelukkig bestaat er ook bescherming speciaal voor acnehuidjes, zoals deze topper.

SHOP HIER

Blauw licht

Blauw licht wordt uitgestraald door onze computerschermen en smartphones, maar de zon straalt ook blauw licht uit. Véél meer zelfs. Het is net als uv-straling verantwoordelijk voor pigmentvlekken en rimpels. Als je zonneproduct ook beschermt tegen blauw licht, is dat dus een groot pluspunt. Je kan ook kiezen voor een getinte zonnecrème of een mineraal zonnepoeder, want de kleurpigmenten beschermen ook tegen blauw licht.

Voor het zonnen

Voor het zonnen

Voor het zonnen

€ 14,95  –  Sun Starter – Mylène

Bij een droge huid zet zonnecrème zich vooral vast op droge plekjes en ben je minder gelijkmatig beschermd. Met deze Sun Starter begin je drie weken voor je vakantie. Hij bevat een melanine-activator, waardoor je huid beter bestand is tegen uv-straling.

SHOP HIER

Na het zonnen

Na het zonnen

Na het zonnen

€ 23,95  –  This Is Us

Hydrating After Sun Face Cream is een verfrissend, kalmerend en herstellend masker voor na het zonnen. Voor het gelaat, de nek en de decolleté.

SHOP HIER

Let there be light

De nieuwste zonneproducten beschermen tegen verschillende soorten licht, waar onder uv-A, uv-B en blauw licht. Maar wat is dat allemaal? Uv-B-stralen dringen door tot in de opperhuid en zijn verantwoordelijk voor zonnebrand en huidkanker. Uv-A-stralen zijn ook verantwoordelijk voor huidkanker en dringen daarnaast veel dieper door tot in het bindweefsel. De aanmaak van collageen, elastine en hyaluronzuur wordt daardoor verstoord en je huid veroudert sneller.

Sprayen of smeren?

Of je voor een mist, lotion of olie kiest, hangt af van je voorkeur. Let wel: hoe fijner de textuur, hoe meer product je zal moeten aanbrengen. Eén keer sprayen met een fijne mist is dus niet genoeg. Om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen zal je zeker twee à drie keer moeten sprayen.

In the shadows

Ook als je uit de zon blijft of als het bewolkt is, moet je zonnebescherming aanbrengen. Uv-A-stralen gaan ook door glas, dus zelfs als je in de auto in de zon zit, loop je zonder bescherming schade op. Neem zeker een flinke tube mee in de auto (maar laat hem er niet in liggen, want dan wordt hij slecht door de warmte).

Zonnecrème bewaren

Bewaar je product op kamertemperatuur en vermijd extreme temperaturen. Dat restje van vorig jaar opgebruiken? Liever niet. Zonnecrème is eenmaal geopend meestal maar een jaar houdbaar en een vervallen product zal je niet langer de nodige bescherming geven.

Donkere huid = beter beschermd?

Het klopt dat donkere huidjes meer melanine bevatten en dat melanine je voor een deel beschermt tegen de zon, maar dat is niet voldoende. Om beschermd te zijn tegen huidveroudering en huidkanker hebben donkerdere huidtypes net zo goed een hoge beschermingsfactor nodig

De zon is ook gezond

Het zonnetje heeft natuurlijk ook veel voordelen, waar je – mits goed beschermd – volop van kan genieten. Ze stimuleert de aanmaak van vitamine D en van ons gelukshormoon. Zonlicht kan ook een positief effect hebben op bepaalde huidaandoeningen, zoals eczeem en psoriasis.

Vergeten plekjes

Niet vergeten: je handen, de bovenkant van je voeten, je oren, de huid rond je ogen en je hoofdhuid (vooral als je je haar in een midden- of zijscheiding draagt).

Hoeveel is genoeg?

De aanbevolen hoeveelheid is twee milligram zonnecrème per vierkante centimeter huid. Voor je gezicht komt dat neer op één vierde van een theelepel en voor je lichaam is dat één vol shotglas van 40 ml. Als je dus van ’s morgens tot ’s avonds in de zon zit (wat we uiteraard niet aanraden), zou je op je eentje een volledige fles zonnecrème van 200 ml moeten hebben opgebruikt. Breng je minder aan, dan kom je niet aan de volledige beschermingsfactor die op je flacon staat.

Welke factor?

Vanaf factor 30 ben je goed beschermd, maar met factor 50+ zit je écht safe. Let wel: met SPF wordt alleen de bescherming tegen uv-Bstralen aangeduid. Bescherming tegen uv-A herken je aan ‘PA+++’ of een cirkeltje met de letters uv-A.

Hoe vaak smeren?

Ongeacht de factor moet je na twee uur opnieuw zonnecrème aanbrengen, dan is de bescherming uitgewerkt. Smeer je ook opnieuw in als je bent gaan zwemmen of veel hebt gezweet. Veel zonneproducten werken pas vanaf dertig minuten nadat je ze hebt aangebracht, dus smeer je op tijd in.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '