Home Lifestyle Body Al je vragen rond voeding beantwoord door een personal trainer (deel 1)

Al je vragen rond voeding beantwoord door een personal trainer (deel 1)

Wat eet je best voor en na een work-out? Hoort snoepen thuis in een gezonde levensstijl? Is het goed om na het trainen een proteïneshake te drinken?

personal trainer
© katherine hood & benjamin klaver via unsplash

Peter Duyck is al acht jaar personal trainer en zelf een fervente sporter. Wij legden hem al jullie prangende vragen voor rond sport en voeding, en hij gaf zijn advies, raad en handige tips. In het eerste deel focussen we op voeding.

Peter Duyck heeft als personal trainer zijn eigen zaak Team Trace in Merelbeke. Hij heeft zelf een passie voor sporten, zo is hij twaalfvoudig Belgisch kampioen racketlon dat de vier raketsporten tafeltennis, squash, tennis en badminton combineert. ‘Ik studeerde leraar lichamelijke opvoeding en volgde daarna nog een opleiding als personal trainer’, vertelt Peter. ‘In het verleden heb ik voornamelijk topsporters begeleid, maar ik wilde mijn expertise aanbieden aan iedereen, want bijna iedereen is dezer dagen bezig met fit worden of blijven. Ik ben nu al acht jaar personal trainer en ik vind het geweldig om mijn klanten de beste versie van zichzelf te zien worden, mede dankzij mijn hulp.’

Waarom zou je kiezen voor een personal trainer met alle home work-outs die je nu online vindt? 

‘Wij hebben de expertise. Iedereen kan zich een personal trainer noemen, maar wij weten écht waar we het over hebben en hoe je het beste resultaat kan behalen én behouden. We krijgen dankzij het internet zo veel informatie, maar het gaat vooral om implementatie. Alle info die je hebt moet je goed toepassen en daar zorgen wij voor. Ten tweede zorgen wij ervoor dat mensen het sporten blijven volhouden. Velen hebben goede doelstellingen, maar slagen er niet in deze tot een goed einde te brengen. Wij fungeren als coach en proberen echt een gewoonte te maken van die nieuwe levensstijl. Dit zijn de twee belangrijkste dingen bij het sporten: consistentie en intensiteit. Dat eerste betekent dus dat je blijft volhouden en bij het tweede zorgen we ervoor dat mensen de oefeningen op een juiste manier doen. Als ze werken aan hun buikspieren gaan sommigen thuis plots enkel en alleen buikspieroefeningen doen. Na een week van 20 sit-ups per dag doen ze er plots elke dag 80 en verwachten ze dat het resultaat ook maal vier is. Zo werkt het niet.’

Is een personal trainer duur?

‘Bij home work-outs of in de fitness word je aan je lot overgelaten en kan niemand je vertellen dat je een oefening verkeerd doet of dat die bepaalde work-out eigenlijk niet veel uitdoet voor wat je wil bereiken. Je betaalt dus uiteraard een beetje meer voor de expertise en de begeleiding die je van een personal trainer krijgt. Het is onze job, en wij moeten ook onze boterham verdienen. Er zijn wel heel veel mogelijkheden bij ons. Je kan ervoor kiezen om in een groepje van drie les te krijgen, waarin iedereen uiteraard zijn of haar op maat gemaakt programma heeft, waardoor je de kosten wel wat kan drukken. Dan komt het op 35 euro per uur. We raden iedereen aan om één à twee keer per week langs te komen, daarnaast kan je thuis je schema’s verder afwerken.’

Iedereen kan zich een personal trainer noemen, maar wij weten écht waar we het over hebben en hoe je het best resultaat kan behalen én behouden.

Je vindt de laatste tijd heel wat personal trainers op internet. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Welke zijn betrouwbaar?

‘Als je twee dagen een opleiding volgt, kan je jezelf al personal trainer noemen. Ik heb daar eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij. Ik denk dat je beter iemand zoekt met de nodige kwalificaties en ervaring. Als je bijvoorbeeld niet weet hoe een lichaam anatomisch in elkaar zit en werkt, en je geeft mensen lukraak maar wat oefeningen, dan kan je soms meer schade toebrengen dan goed doen. Zeker als iemand dit er zomaar even naast zijn of haar andere job bijneemt, zou ik al vragen stellen. Je wordt pas een goede trainer als je veel lessen geeft en er heel veel tijd insteekt, dat ontbreekt toch bij velen.’

Daarom klopten wij dus bij jou aan met de meest gestelde vragen van onze lezeressen. Als eerste: is het goed om op een lege maag te sporten?

‘Het idee daarachter is om vetten te verbranden,maar studies tonen nu aan dat dit geen verschil maakt. Ik raad toch aan om iets te eten. Je verbruikt heel wat energie tijdens het trainen, dus zorg er dan ook voor dat je lichaam toch een beetje energie binnen heeft dat het kan verbranden. Dat zal je sportprestaties alleen maar ten goede komen, waardoor het beter zal gaan én je een beter resultaat zal krijgen.’

Wat eet je best voor en na een work-out?

‘Je eet best koolhydraten voor het sporten en eiwitten erna. Natuurlijk verteert niet iedereen even goed een volledige maaltijd voor een training en in dat geval raad ik een banaan of een peperkoek aan. Dan heb je toch iets binnen, maar ligt het niet op je maag. Na het sporten kies je best voor eiwitrijk voedsel zoals kip en eieren. De bouwstenen voor je spieren zijn eiwitten en aangezien je tijdens het sporten je spieren beschadigt, is het dus aangeraden om eiwitten te eten. Bovendien stillen eiwitten ook enorm je honger.’

Dit zijn de twee belangrijkste dingen bij het sporten: consistentie en intensiteit.

Eet je best iets tijdens een lange sportsessie, bijvoorbeeld een fietstocht van 100 kilometer?

‘Zeker. Op een bepaald moment zijn je suikers op en je lichaam presteert veel beter met suikers, dus ik raad aan om een sportreep of een sportgel mee te nemen die je onderweg kan nuttigen. Ook dit train je best. Je moet dus niet wachten tot op een wedstrijd of je maag zou weleens dubbel kunnen draaien.’

Is het goed om na je sportsessie een proteïneshake te drinken?

‘Ja. Het stilt je honger en je geeft je lichaam ook het signaal om de spieren weer op te bouwen, want een proteïneshake bestaat vooral uit eiwitten die voor spierherstel zorgen.’

Zijn andere supplementen goed, zoals extra eiwitten nemen bij het ontbijt bijvoorbeeld?

‘Dat is zeker een goed idee. Je haalt vaak niet genoeg vitamines en eiwitten uit wat je op een dag eet, of je zou plots helemaal anders moeten beginnen eten. Iemand van zestig kilogram zou eigenlijk 90 gram eiwitten moeten eten op een dag, maar de meesten komen slechts aan de helft daarvan.’

Moet je ook je eten aanpassen als je resultaat wil zien van het sporten?

‘Voeding mag je nooit uit het verhaal schrappen. Met sporten alleen ga je nooit de beste resultaten krijgen, want een slecht eetpatroon kan je nooit volledig aftrainen. Je moet trainen altijd combineren met gezonde eetgewoontes.’

Geloof je in diëten?

‘Nee. Een dieet is op voorhand al gedoemd om te mislukken. Dat is een van de twee pijlers die ook het belangrijkste zijn bij sporten: consistentie. Een dieet hou je meestal maar een aantal weken vol, waarna je terug in je oude gewoontes hervalt en de effecten snel wegebben. Dat is het befaamde jojo-effect. Ontzeg je daarom niet alles van voeding en begin zeker niet met drastisch weinig te eten. Je moet je lichaam geven wat het nodig heeft. Ik vergelijk het met een mooie auto, daar ga je toch ook voldoende brandstof ingooien, want anders rijdt ie niet meer.’

Eet voldoende groenten en eiwitten, maar vergeet alsjeblieft ook niet eens een ijsje of een aperitief te nemen.

Hoort snoepen ook thuis in een gezonde levensstijl?

‘Je moet genieten van het leven, dus daar is zeker plaats voor. Dat wil niet zeggen dat je elke dag drie pakken koeken, frieten en een pizza moet eten. Dat is, los van je gewicht of hoe je eruitziet, gewoon niet gezond voor je organen, cholesterol enzovoort. Iemand die alles plots laat vallen, gaat dit nooit volhouden. Het leven moet de moeite waard blijven, hé! Eet voldoende groenten en eiwitten, maar vergeet alsjeblieft ook niet eens een ijsje of een aperitief te nemen.’

Hoe komt het dat je soms last hebt van je maag na het sporten?

‘Als je sport aan een hoge intensiteit, dan begint je lichaam te verzuren. Je maag kan daar gevoelig aan zijn, vandaar die klachten. Probeer met je hartslag eens onder de 150 te blijven, dat zal al veel helpen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je te veel of te zwaar hebt gegeten voor het sporten.’

Hoe voorkom je krampen tijdens het sporten? En hoe zorg je ervoor dat ze zo snel mogelijk terug verdwijnen?

‘Als je krampen krijgt, is het vooral omdat je te weinig gehydrateerd bent en dus te weinig water hebt gedronken. Het kan ook zijn dat je meer voeding moet eten waar veel vocht inzit, dus groenten en fruit. Dat gaat al veel helpen. Ik kan ook aanraden om multivitamines te nemen, die kunnen bepaalde tekorten in het lichaam weer op peil brengen, waardoor je ook minder krampen krijgt. Heb je toch nog kramp, dan is het best om die spieren te masseren tot de pijn verdwijnt.’

Zin gekregen om te sporten, probeer dan deze work-outs eens:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.