Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Like jij posts van influencers ook minder dan vroeger?

ONDERZOEK: influencers hebben steeds minder invloed

Er werd al even voorspeld dat het ooit zou gebeuren, maar de val van het fenomeen van de influencer lijkt er nog sneller te komen dan verwacht. Volgens een onderzoek is het engagement met gesponsorde posts van grote influencers bijna lager dan ooit.


 

Het influencermarketingbedrijf InfluencerDB kwam naar buiten met cijfers die stellen dat het engagement op posts van influencers in 2019 blijft dalen. Met engagement worden likes, reacties en gedeelde posts bedoeld. Het engagement op niet-gesponsorde posts was drie jaar geleden nog 4,5%, maar viel in het eerste kwartaal van 2019 terug naar net onder 2%. Gesponsorde posts scoren wel beter: posts waarin een influencer een product promoot en daarvoor betaald wordt, hebben een gemiddeld engagement van iets meer dan 2%. Drie jaar geleden was dat nog 4%.

InfluencerDB verklaart het betere engagement van gesponsorde posts op twee manieren. Ten eerste zou het kunnen dat die posts beter scoren omdat influencers er gewoon meer tijd en moeite in steken, waardoor het resultaat mooier of interessanter is. Daarnaast is het mogelijk dat het algoritme van Instagram gesponsorde posts herkent en die naar boven brengt, waardoor ze vaker gezien worden. De val in engagement is op te merken in alle categorieën, van beauty tot mode, food, fitness en travel, al scoren influencers in die laatste categorie wel nog beduidend beter dan de rest.

Micro-influencers for the win


Het opvallendste resultaat in het onderzoek is dat ‘kleinere’ influencers, zogenaamde micro-influencers, in verhouding veel meer invloed hebben op hun volgers. Die invloed wordt uitgedrukt in de Like Follower Ratio (LFR), ofwel hoeveel likes posts krijgen in verhouding met hoeveel volgers die influencer heeft. Influencers die tussen de 1.000 en 5.000 volgers hebben, hebben een LFR van 8,8%. Verdubbel het aantal volgers en de ratio daalt tot minder dan de helft: 3,8%. De studie suggereert dat marketeers er goed aan doen hun samenwerkingen te verschuiven van grote, bekende influencers naar kleinere influencers die veel dichter bij hun publiek staan.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '