Home Lifestyle Body Goede voornemens al opgegeven? Probeer eerst komaf te maken met deze slechte...

Goede voornemens al opgegeven? Probeer eerst komaf te maken met deze slechte gewoontes

3. Stop met jezelf de grond in te boren als je een fout maakt.

slechte gewoontes
© chermiti mohamed via unsplash

Zijn jouw goede voornemens al gesneuveld in de eerste week van januari of heb je de moed niet om ze nóg een maand vol te houden in februari? Dan is het misschien een pak interessanter om eerst komaf te maken met een aantal slechte gewoontes die je dagelijks doet, dan je krampachtig vast te houden aan die goede voornemens.

De eerste maand van 2021 zit er al op. Maakte jij eind vorig jaar ook goede voornemens zoals vroeger gaan slapen, meer fruit eten of minder op je smartphone tokkelen, maar zie je je bed toch opnieuw telkens na middernacht, stop je eerder een stuk chocolade in je mond dan een appel en swingt je schermtijd de pan uit? Geen enkel probleem! De coronacrisis is helaas nog steeds een feit, waardoor ons leven er nu eenmaal iets anders uitziet. We kunnen later onder de dons kruipen, want we hoeven niet meer zo vroeg op te staan om de file te vermijden of de trein te halen. Dat stukje taart geeft ons een goed gevoel in deze kutperiode en onze gsm is de enige manier om in contact te blijven met onze vrienden en familie.

Mentaal welzijn

In plaats van koste wat het kost vast te houden aan die goede voornemens, zouden we beter eerst komaf maken met enkele slechte gewoontes die we iedere dag, vaak onbewust, doen. We hebben het dan niet over stoppen met nagelbijten of op tijd leren komen, want dat doet ons weer te veel denken aan die gesneuvelde goede voornemens. Het gaat om slechte gewoontes die een effect hebben op ons mentaal welzijn en onze geestelijke gezondheid. Slechte gewoontes die onze self-love in de weg staan, dus tijd om deze voor eens voor altijd overboord te gooien.

1. De vraag ‘Hoe gaat het met jou?’ standaard met ‘Oké’ beantwoorden als dat eigenlijk niet zo is.

Je beste vriend(in), je ouders, je broer of zus, de buurman, een oude kennis in de supermarkt: verschillende keren per dag vragen mensen je – al of niet face-to-face – hoe het met je gaat. We antwoorden daar meestal gemakshalve ‘oké’ of ‘ ca va’ op omdat we mensen niet willen lastigvallen met onze problemen of gedachten. Tijd om daarmee te stoppen en eerlijk te zijn over je gevoelens. Je mag heus toegeven dat je een mindere dag of zelfs week hebt, dat je even niet goed in je vel zit of dat je worstelt met iets. Daardoor kan je een goed gesprek aangaan en dat kan alleen maar helpen om je beter te voelen.

2. Denken dat je je niet slecht mag voelen.

Deze sluit aan bij het eerste puntje. Vaak durven we niet toegeven dat we ons niet goed voelen omdat we denken dat als we klagen ze ons een zaag gaan vinden of dat er sowieso anderen zijn die het nog slechter hebben dan jij. Toch heb ook jij zeker recht om je hart te luchten en te vertellen wat er op je lever ligt. Krop niet alles op, maar praat erover. En denk zeker niet dat het vreemd is dat je je slecht voelt. We zijn nu eenmaal geen Teletubbies die een godganse dag vrolijk rondhuppelen.

3. Jezelf de grond in boren als je een fout maakt.

Fouten maken is menselijk. En laat het nu net geen toeval zijn dat jíj een mens bent! Niemand is perfect, dus de bal eens misslaan overkomt iedereen. Wees dan ook niet te streng voor jezelf, accepteer dat je een fout maakte, laat het los en leer er een les uit voor de toekomst.

4. Hard zijn voor jezelf.

Stop met je eigen grootste vijand te zijn. Je zit nog je hele leven lang met jezelf ‘opgesloten’ in je hoofd, dus zorg ervoor dat dit ook een aangename plek is om te vertoeven. Durf jezelf complimentjes te geven, vergeef je fouten (zie puntje 3), focus op je mooiste eigenschappen en vooral: wees lief voor jezelf.

5. Jezelf dingen ontzeggen.

‘Ik heb al een stuk chocolade gegeten deze middag, dus ik mag geen taart meer eten als dessert vanavond’, ‘Ik verdien dat nieuwe jurkje niet, want ik ga toch nergens heen’, ‘Ik ga niet wandelen dit weekend, want ik heb wallen tot aan mijn tenen’, enzovoort. Nee, nee en nee! Je verdient het om leuke dingen te doen, lekkere gerechten te eten en jezelf in de watten te leggen.

6. Niet in jezelf geloven.

Je kan het! Dit zinnetje zou je standaard een aantal keer moeten vertellen aan jezelf. Wees niet bang om te falen of een flater te begaan. Denk aan puntje drie, en vooral: wees bewust van je eigen capaciteiten. Je kan meer dan je zelf denkt of durft toe te geven.

7. Je voortdurend vergelijken met anderen.

Elke persoon is uniek en dat is net je sterkte. Je hoeft dus niet dezelfde stijl te hebben als die ene influencer om cool te zijn, je moet niet dezelfde smalle taille proberen na te streven als dat topmodel of je bent niet verplicht om ieder jaar zeven keer op reis te gaan om iets interessants te posten op je Instagram. Wees gewoon lekker jezelf!

8. Jezelf voorbij lopen.

Het siert je dat je altijd bereid bent om anderen te helpen, maar vergeet zeker ook niet jezelf eens op de eerste plaats te zetten. Jij hebt ook noden, wensen en verlangens dus schuif die niet voortdurend aan de kant. Durf jezelf ook een plezier te doen, je zal zien dat het enorm veel deugd doet.

9. Niet opkomen voor je mening.

Je hoeft niet altijd ja te knikken of alles te slikken wat anderen zeggen. Durf voor jezelf op te komen en deel wat je denkt of voelt met je omgeving. Je bent geen weekdier, je hebt een ruggengraat, dus laat niet over je heen lopen. Wil je geen frieten vanavond en heb je eerder zin in sushi? Wil je liever eens met een chai latte door een stad lopen in plaats van voor de zoveelste keer in een bos rond te wandelen? Laat je stem gelden, ze is even belangrijk als die van een ander.

Lees ook: