Home Lifestyle #allesokedaar: Hoe ga je om met die FOMO?

#allesokedaar: Hoe ga je om met die FOMO?

'Het kan helpen om eventjes goed te ademen en uit te zoeken waar je staat en waar je nog naartoe wil in het leven.'

FOMO
© Omar Ram via Unsplash

Onze mentale gezondheid staat momenteel op een laag pitje. Daarom trekken we bij Flair aan de alarmbel en leggen we al onze bedenkingen en vragen voor aan psychologe Sharon Versluys. Samen met haar tips en onze hashtag #allesokedaar proberen we iedereen die zich momenteel niet zo lekker voelt te helpen. De vraag van vandaag: Hoe ga je om met FOMO?

We zitten intussen al meer dan 7 maanden met dat vieze coronabeest opgescheept, met heel wat geannuleerde festivals, feestjes en tripjes met vriendinnen tot gevolg. Ons FOMO-gevoel was nog nooit zo groot en de angst om nooit nog ten volle van een festival à la 2019 te kunnen genieten overheerst ons toekomstperspectief. Want wanneer zal het in godsnaam weer mogelijk zijn om helemaal total loss te gaan op de dansvloer?! Psychologe Sharon legt uit hoe we die FOMO een halt kunnen toeroepen en de winter ook zonder wintermarkten en uitbundige oudejaarsfeestjes kunnen doorkomen.

Van FOMO naar JOMO

Sharon Versluys: ‘Die fear of missing out hangt sterk samen met de tijdsgeest waarin we ons bevinden. Ik merk dat ook bij mijzelf: we hebben sterk de neiging om onszelf te gaan vergelijken met anderen of bepaalde culturen. We streven naar doelen die anderen vooropstellen. Alles moet beter, alles moet mooier, je moet er op een bepaalde manier wel of niet uitzien, je moet bepaalde overtuigingen wel of net niet volgen,… Zo leggen we natuurlijk een enorme druk op onszelf, maar ook op mensen uit onze omgeving, die op hun beurt hetzelfde zullen doen.’

‘Maar wat met onze eigen wensen? Dat vind ik wel een hele belangrijke vraag en daarom probeer ik die fear of missing out-mindset bij mijn cliënten om te draaien naar een joy of missing out (JOMO). Ik ben ervan overtuigd dat dat wel een stukje rust kan brengen, omdat die constante druk om overal bij te horen dan grotendeels wegvalt. Met die ingesteldheid kan je doen waar je zin in hebt, zonder je al te veel zorgen te maken over waar anderen mee bezig zijn. Dat kan een positieve invloed hebben op onze gemoedstoestand, en zeker nu. Sommige jongeren zien op sociale media hoe hun vrienden zich niet aan de maatregelen houden, en dan kan JOMO een heel bevredigend gevoel geven. Je weet dat jij wél goed bezig bent nét omdat je de menigte niet volgt en doet wat 100 % goed aanvoelt voor jou.’

Misschien besef je nu pas dat je eigenlijk iets anders wil studeren of dat je liever zonder je lief verder wil in het leven.

‘Ik ga natuurlijk zeker niet ontkennen dat er dingen zijn die we nu ontzettend hard missen. Ik denk dat de definitie van huidhonger nog nooit zo krachtig is geweest, maar anderzijds denk ik dat het voor bepaalde jongeren ook kan helpen om eventjes goed te ademen en uit te zoeken waar ze staan en waar ze naartoe willen. Daar is dit het ideale moment voor, want de coronacrisis kan ons heel veel nieuwe inzichten geven. Misschien besef je nu pas dat je eigenlijk iets anders wil studeren of dat je liever zonder je lief verder wil in het leven. Het komt er dus op neer om die switch te kunnen maken en blij te zijn met het feit dat we nu niet meer de constante druk voelen om mee te zijn met de meute en iets te doen waar we eigenlijk zelf niet volledig achterstaan. En eerlijk? Een hele dag Netflixen kan ook weleens plezant zijn, toch? (lacht)’

Tip: in je Flair vind je elke week een aantal JOMO-tips (lees: boeken, series, podcasts,…) die je thuis zelf kan uitproberen. No excuses anymore, dus!

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.