rebel
© Caviar

Meestal loop je vrolijk uit de bioscoopzaal, maar deze prent blijft nog lang nazinderen.

REVIEW: nieuwe film ‘Rebel’ van Adil El Arbi en Bilall Fallah is poëzie gebaseerd op harde waargebeurde feiten

De trailer van ‘Rebel’, de nieuwste film van regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah, greep ons al bij de keel. De film zet die trend de volle 135 minuten verder. Het zijn harde waargebeurde feiten verpakt in een soort poëtisch verhaal met een muzikaal sausje.

Kamal wil zijn leven verbeteren en trekt naar Syrië om oorlogsslachtoffers te helpen. Hij verricht er te midden van al het geweld en leed nobel werk, maar wordt na een tijdje gedwongen om zich aan te sluiten bij een gelovige ISIS-militie in Raqqa. Zijn gsm en paspoort worden afgenomen, dus hij zit vast. Kamal maakte in België videoclips waardoor hij aan de slag kan als cameraman. Hij moet de strijd en de gevechten filmen en hoeft zo dus zelf geen gruwelijke daden te plegen.

Radicale rekruteerders

Op een bepaalde dag komt daar helaas verandering in. Kamal wordt verplicht om beul te zijn, zo niet dan wordt hij zélf het slachtoffer. Die gruwelijke video wordt wereldwijd verspreid en ook Kamals mama Leila, jongere broertje Nassim en hun hele gemeenschap krijgen de harde beelden te zien. Nassim mist zijn grote broer, zijn held, en weigert de waarheid onder ogen te zien. Zijn vrienden schuiven hem aan de kant omdat zijn broer een terrorist is, en hij wordt op die manier een makkelijke prooi voor radicale rekruteerders.

Waargebeurde feiten

Ondertussen doet Leila er alles aan om haar jongste zoon te proberen beschermen. Het besef dat deze film gebaseerd is op waargebeurde verhalen van niet één, maar honderden en zelfs duizenden families, komt stevig binnen! Dit is bij vele gezinnen dagelijkse kost en verwoest net als de dodelijke bommen tijdens de oorlog zoveel levens.

Je hebt tijdens de film het gevoel alsof je middenin die hevige strijd zit. De granaten, kogels en bommen vliegen je om de oren en je hebt de neiging om eveneens dekking te zoeken voor het puin dat in het rond vliegt. Adil en Bilall houden in hun films van de nodige explosies en andere visual effects en ook hier tonen ze dat ze er meesters in zijn. Het is zeker niet too much, want we mogen weleens wakker geschud worden in die comfy bioscoopzetel om te realiseren dat dit geen fictie, maar de brute realiteit is.

Originele videoclips

Deze film is voor mij méér dan een film. Het is poëzie overgoten met een muzikaal sausje. Doorheen de film beginnen de hoofdrolspelers plots te zingen alsof ze middenin een hippe videoclip zitten. Die muziekvideo’s versmelten naadloos met de rest van het verhaal. Dit is een rode draad doorheen de film die bij mij enorm in de smaak valt. Het is origineel en een tikkeltje gedurfd, maar dat vind ik net verfrissend ten tijde van zoveel clichés.

Tot slot wil ik even m’n hoed afnemen voor de geweldige cast van deze klepper. Amir El Arbi speelt het jongere broertje Nassim en is in real life de jongere broer van regisseur Adil El Arbi. Met zijn twaalf lentes zet hij een indrukwekkende en vooral bijzonder geloofwaardige acteerprestatie neer. Onthoud die naam, want we gaan zeker nog horen van deze jongen! Ook Aboubakr Bensaihi, Lubna Azabal en Tara Abboud die respectievelijk Kamal, Leila en Noor vertolken zorgen ervoor dat ‘Rebel’ een film is die je móet gezien hebben. Ze weten op het gepaste moment een gevoelige snaar te raken en nemen je mee in het verhaal alsof het je eigen leven is. Meestal loop je vrolijk uit de bioscoopzaal, maar deze beklijvende film blijft nog lang nazinderen.

Nog meer films die we willen zien:

' ' ' '