Flairbookclub: 'De jongen, de mol, de vos en het paard'

'Het boek biedt troost wanneer je het nodig hebt en een nieuw perspectief om je hoopvol aan vast te houden.'

‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ is een teder verhaal dat je zachtjes maar tegelijk zo diep raakt

Naomi Ghyssaert
Naomi Ghyssaert Webjournaliste

Yes, het is een nieuwe maand en dat betekent ook een gloednieuwe #FlairBookClub. Elke maand tipt één van onze redactrices je een van haar must-reads. Zo van die boeken die je niet kan wegleggen en waarvan je niet wil dat ze eindigen. Redactrice Naomi kreeg het tedere boek ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ cadeau, en het vormt nu een vaste waarde op haar boekenplank.

Waarover gaat ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’?

‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ is een prachtig verhaal van Charlie Mackesy, dat vier personages bij elkaar brengt én verbindt. Zo volgen we een klein jongetje dat wat eenzaam de weg is kwijtgeraakt. Wanneer hij de mol ontmoet, gaan ze samen op tocht waar ze ook weer de stille vos tegenkomen en wat later het grote, maar zachtaardige paard. Samen trekken ze richting de horizon, waar ze onderweg een sterke band smeden en heel wat mooie inzichten krijgen. En hoewel het viertal zo ontzettend verschilt van elkaar, herken je in elk van hen een stukje van jezelf.

Vertaald door meesterschrijver Arthur Japin, die dit jaar nog de mooiste zin over liefde schreef in de Nederlandse literatuur, word je al lezend zachtjes meegenomen in een avontuur met lieve thema’s als vriendschap, onvoorwaardelijke liefde en jezelf zijn. Het boek biedt troost wanneer je het nodig hebt en een nieuw perspectief om je hoopvol aan vast te houden.

Favoriete quote?

Straffe quotes en wijsheden die een snaar raken, daar draait het boek uiteraard om. Dus een specifieke quote uitzoeken, was een leuke uitdaging. Uiteindelijk koos ik voor deze:

‘Soms voel ik me verloren’, zei de jongen. ‘Ik ook’, zei de mol, ‘maar wij houden van je, en liefde brengt je thuis.’

Waarom moet je’m absoluut lezen?

De schrijver haalt in het begin aan dat dit boek voor iedereen is, ‘of je nu acht bent of tachtig’. Ik zit daar ergens tussenin en voel inderdaad dat het verhaal je op elke leeftijd iets kan bijbrengen. ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ is gevuld met zulke lessen die je eerst zachtjes strelen om dan een diepe indruk achter te laten. En dat maakt het een tijdloos, straf verhaal.

Daarbij is het boek er zo eentje dat je op elk moment en op eender welke bladzijde kan openslaan, want je wordt altijd wel verrast door een mooie illustratie met een zachte boodschap. En de mooie, afgewerkte kaft? Die maakt het ook nog eens een perfect koffietafelboek om mee te pronken. Of salonboek. Of toiletboek. Soit, het vindt overal wel z’n plekje. Zelf kreeg ik het cadeau voor kerst, en grijp er nog steeds met plezier naar terug. En het beste van al? Ik kan al niet wachten om in zoveel jaren tijd er zelf fluisterend uit voor te lezen aan mijn eigen, kleine spruit.

‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ van Charlie Mackesy – € 20 – onder meer verkrijgbaar bij bol.com.

Meer boeken die je wil lezen:

' ' ' '