FlairBookClub

'Ik moest een week lang bekomen van dit boek. Het was adembenemend en hartverscheurend.'

‘””Daar waar de rivierkreeften zingen”” van Delia Owens deed me alles in vraag stellen’

Naomi Ghyssaert
Naomi Ghyssaert Webjournaliste

Yes, het is tijd voor een gloednieuwe #FlairBookClub. Elke maand tipt één van onze redactrices je een van haar must-reads. Zo van die boeken die je niet kan wegleggen en waarvan je niet wil dat ze eindigen. Redactrice Naomi smeet zich in het debuut van Delia Owens ‘Daar waar de rivierkreeften zingen’, een boek dat je diep raakt met pakkende thema’s als overleving, eenzaamheid, liefde en verlies.

Waarover gaat ‘Daar waar de rivierkreeften zingen’?

De schuchtere maar beeldschone Kya Clark, ook wel bekend als het moerasmeisje, woont ergens daar waar de rivierkreeften zingen in een erbarmelijk schuurtje ver buiten het dorp bij het zompige moeras. Nadat haar moeder wegliep, gingen haar broers en zussen een beter leven opzoeken. Wanneer ook haar gewelddadige en vaak dronken vader haar verlaat, staat ze er pas écht alleen voor.

Met geen enkele cent op zak moet Kya zichzelf leren onderhouden. Dat wil zeggen: koken, de was doen en vissen. Hoewel ze een vreemdeling is voor de dorpelingen door wie ze wordt verstoten, leert ze ook de juiste mensen kennen die haar compassie en liefde tonen. Het moerasmeisje vindt steun en toeverlaat in de natuur, leert lezen dankzij een verre vriend die haar opzoekt en hunkert naar liefde die haar al van kleins af aan werd ontnomen. Het wordt pas turbulent wanneer er een levenloos lichaam wordt gevonden in het moeras. Alle vingers wijzen naar Kya...

Favoriete quote?

Hoewel er weinig wordt gesproken in het boek, slaagt Owens er toch in om prachtige, poëtische passages te schrijven, gedetailleerde omschrijvingen te maken en wijze lessen mee te geven aan de hand van de natuur die Kya’s leerschool werd. Nadat Kya door haar mama verlaten wordt, vindt ze troost in haar omgeving en is ze op zoek naar een nieuw moederfiguur.

‘De zon lag warm als een deken om Kya’s schouders en lokte haar dieper het moeras in. Soms hoorde ze nachtgeluiden die ze niet kon thuisbrengen of schrok ze van bliksem die te dichtbij kwam, maar als ze struikelde, ving het land haar op. Tot ten slotte, op een ongedefinieerd moment, haar verdriet wegsijpelde als water in zand. Hij zat er nog, maar diep. Kya legde haar hand op de ademende, natte aarde en het moeras werd haar moeder.

Waarom moet je ‘m lezen?

Een straf debuut als deze is zeldzaam. Ik heb ‘m aangeraden en uitgeleend aan zowel jonge als oudere lezers, en de respons was telkens dezelfde. ‘Dit boek is zo puur en mooi’, kreeg ik te horen toen ik het boek terug in handen kreeg. De reacties liegen er niet om; het is ongetwijfeld een aanrader.

Voor mij persoonlijk was Owens’ werk meer dan enkel een meesterlijk boek. In feite moest ik een week lang bekomen nadat ik het uitlas. Het was aangrijpend, adembenemend en hartverscheurend. En ik kan je met zekerheid vertellen dat ik vrijwel nooit huil bij een boek. Ik stuurde zelfs een berichtje naar mijn beste vriendin waarin ik zei dat ik het even allemaal niet meer wist omdat ik alles in vraag begon te stellen. Een boek dat je zo diep kan raken? Dat zijn de papieren juwelen onder de boeken.

‘Daar waar de rivierkreeften zingen’ van Delia Owens – € 10 – Verkrijgbaar bij onder meer Standaard Boekhandel.

Nog meer aanbevelingen:

' ' ' '