review good vibes good life

'Je moet er wel voor openstaan.'

‘””Good Vibes, Good Life”” leert je op een toegankelijke manier voor een beter leven te gaan’

Yes, het is een nieuwe maand en dat betekent ook een gloednieuwe #FlairBookClub. Elke maand tipt één van onze redactrices je een van haar must-reads. Zo van die boeken die je niet kan wegleggen en waarvan je niet wil dat ze eindigen. Deze week tipt redactrice Ysaline je ‘Good Vibes, Good Life’, een zelfhulpboek dat niet alleen toegankelijk is maar ook de perfecte combinatie is van spiritualiteit en zelfhulp.

Waarover gaat ‘Good Vibes, Good Life’?

In ‘Good Vibes, Good Life’ – what’s in a name – leer je hoe je door goede vibes in je leven te implementeren, een goed leven kan leiden. Auteur en mind coach Vex King leert je onder andere hoe je positiever in het leven kan staan en met de negativiteit van anderen kan omgaan, hoe je jezelf op de eerste plaats zet en van jezelf kan houden en hoe geluk niet van buitenaf, maar van binnenin jezelf komt. Eigenlijk vertelt de auteur veel dingen die je ergens al weet, maar hij zet je aan om er dieper over na te denken en reikt je tools aan om je mindset en leven op een positieve manier te veranderen.

Favoriete quote?

Er staan héél veel goede quotes in, dus het was moeilijk kiezen. Maar deze is toch een van mijn favorieten:

Zelfliefde is de balans tussen jezelf accepteren zoals je bent en weten dat je beter verdient en daar vervolgens naartoe werken.

Waarom moet je ‘m absoluut lezen?

Ik ben zeker niet altijd positief, maar probeer wel meer en meer zo in het leven te staan. Ik heb namelijk gemerkt dat een positieve mindset ervoor zorgt dat je echt gelukkiger bent. Hoe hard het leven soms ook tegenslaat. Alleen is dat na twee jaar corona en een winter die al 36 maanden lijkt te duren (met een verdomde winterdip als gevolg) niet altijd simpel. Daarom besloot ik voor 2022 de hulp in te schakelen van een boek dat ook nog eens mooi op mijn nachtkastje staat.

Laat mij eerst even verduidelijken dat ik ‘Good Vibes, Good Life’ nog niet heb uitgelezen. Niet omdat ik een trage lezer ben of omdat het boek saai of moeilijk te lezen is (integendeel!), maar omdat dit geen leesboek is. Het is namelijk – hoe hard ik ook cringe van de term – een zelfhulpboek. Het heeft zo’n driehonderd pagina’s en ik zit ongeveer aan de helft. Dit is namelijk geen boek dat je in één ruk wil lezen. Er staat te veel info in om alles in een keer te verslinden en dan ga je er ook niet veel van onthouden. Sommige dingen zullen misschien niet helemaal aansluiten bij jou, maar dat is oké. Je kan eruit halen wat je wil. Mijn tip is dus hoofdstuk per hoofdstuk te lezen, en de informatie ook telkens te laten bezinken. Zo ga je er meer aan hebben dan dat je er snel doorgaat. Ook als je het hebt uitgelezen, kan je er telkens naar teruggrijpen.

Dat gezegd zijnde is het boek wel toegankelijk en leest het heel vlotjes. Alles wordt helder en duidelijk uitgelegd aan de hand van voorbeelden en verhalen. Daardoor is het gemakkelijk te begrijpen. Waar nodig is het boek ook onderbouwd met bronnen. Verwacht niet dat je na dit boek te lezen meteen een heel nieuw mens zal zijn, je moet nog altijd zelf je leven aanpakken. Wat het wel doet, is je ogen openen en je handvaten aanreiken die je kan gebruiken om je doelen te bereiken. Je wordt echt een spiegel voorgehouden, wat confronterend kan zijn, maar ook belangrijk. Ik vind het persoonlijk geen al te zweverig boek, maar wie de wet van vibratie, de wet van aantrekkingskracht en manifesteren bijvoorbeeld complete onzin vindt, zal ook hier weinig aan hebben. Je moet er dus wel voor openstaan.

Het enige minpuntje is dat de Nederlandse versie niet helemaal top vertaald is. Wie zich hieraan stoort, kan natuurlijk ook de Engelstalige versie lezen.

‘Good Vibes, Good life’ van Vex King – € 17,50.

Meer boekentips? Alle #FlairBookClubs van onze redactrices vind je hier.