Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Nergens goed voor, dat grijze winterweer.

Slaap je slecht? Dat is normaal voor de tijd van het jaar

‘Ik slaap zo slecht de laatste tijd’, klinkt het aan de ene kant van de lunchtafel. ‘Ja, ik ook!’, roept de andere kant. En we zijn lang niet alleen, want als je deze tijd van het jaar moeilijk de slaap kan vatten dan is dat blijkbaar heel normaal. Het grijze weer van de afgelopen weken zit er voor iets tussen.


De hele dag heb je het gevoel dat je zou kunnen indutten. En wanneer je ’s avonds dan eindelijk onder de wol ligt, kan je de slaap maar niet vatten. De winter is niet alleen koud en donker, je slaapt er ook nog eens minder goed door. Zo vertelt slaapexpert Johan Verbraecken van het UZ Antwerpen aan Het Nieuwsblad. ‘Mensen moeten voldoende blootgesteld worden aan daglicht voor een goede afstelling van hun biologische klok. Als je buiten komt, krijg je gigantisch veel licht binnen in vergelijking met binnenblijven. Het verschil is enorm. Maar de voorbije weken zijn heel donker, waardoor je sowieso te weinig licht opneemt,’ legt Verbraecken uit.

En dat gebrek aan licht kan een negatieve invloed hebben op je slaappatroon. ‘Vooral personen die van nature al geen goede slapers zijn, kunnen in deze periode meer moeite ervaren om in te slapen’, voegt Verbraecken eraan toe.

Blijf niet te lang liggen


Als je ’s morgens moe wakker wordt, is de verleiding erg groot om langer te blijven liggen. Maar dat is volgens Verbraecken allesbehalve een goed idee. ‘Hoe moe je ook bent, ga uit bed. Als je later terugkeert, zal je beter doorslapen. Dit is strategisch gezien een extreem belangrijke maatregel’, klinkt het.

Meer bewegen = beter slapen


Wat je dan wél moet doen om beter te kunnen slapen? Bewegen, bewegen, bewegen. ‘Het gure weer en de regen is voor velen niet uitnodigend om aan lichaamsbeweging te doen, maar toch is het belangrijk om voldoende actief te zijn gedurende de dag. Ga een halfuurtje zwemmen of sport thuis op de hometrainer. Lichaamsbeweging genereert ’s nachts meer diepe slaap. Die biedt ook voordelen de dag erna: je voelt je energieker.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '