Home Lifestyle Body In minder dan twee minuten in slaap vallen? Probeer dit militaire trucje...

In minder dan twee minuten in slaap vallen? Probeer dit militaire trucje eens

Euh, waarom leren we dit nu pas?

Een te warme slaapkamer, een mug rond je oren zoemt of de buren die luidruchtig zitten te praten in de tuin. Wat ook de reden is, ‘s avonds laat de slaap niet kunnen vatten is bijzonder frustrerend. Zeker wanneer je beseft hoe lang je al ligt te wachten en begint uit te rekenen hoe lang je nog kan slapen. De oplossing? Het trucje dat militairen gebruiken om sneller in slaap te vallen.

Als je tot de militaire luchtmacht behoort, is slaap helaas geen prioriteit. Wanneer ze op oefening zijn moeten de piloten het vaak stellen met amper een paar uurtjes slaap per dag, maar om hun job nauwkeurig uit te voeren moeten ze wel bij de pinken zijn. Ze kunnen het zich dus niet permitteren om tijdens die paar uurtjes nog een uur wakker te liggen omdat ze de slaap niet kunnen vatten. De U.S. Navy Pre-Flight School heeft daarom een wetenschappelijk onderbouwde manier ontwikkeld om in minder dan twee minuten in slaap te vallen, hoe storend de omstandigheden ook zijn.

Hoe doe je het?

Sharon Ackman van Medium legt uit: ‘Alles begint met een comfortabele houding. Wij hebben gelukkig niet te klagen in ons vertrouwde bed, militairen daarentegen worden getraind om zelfs in slaap te kunnen vallen terwijl ze rechtop zitten. Eens je een ontspannen houding hebt aangenomen, is het eerst tijd om te focussen op je gelaat. Sluit je ogen en adem diep in en uit. Ontspan elke spier in je gezicht en let erop dat je niet fronst of je ogen niet toeknijpt. Adem uit en voel je wangen, mond en tong ontspannen. Laat de druk op je ogen los en laat je ogen rusten in je oogkassen. Dat alles geeft je lichaam het signaal dat het tijd is om te rusten.’

‘Focus nu op je schouders en laat ze zo laag zakken als je kan. Voel hoe de achterkant van je nek ontspant. Adem diep in en adem traag uit, terwijl je de druk op je spieren uitblaast. Denk nu aan je armen en begin met de dominante kant, die je gebruikt om te schrijven. Focus op je biceps en laat elke vorm van spanning erin los. Lukt het niet goed, span de spier dan eerst even op en ontspan dan weer. Beweeg nu je onderarm aan dezelfde kant op en laat hem dan helemaal ontspannen. Laat vervolgens je hand en vingers levenloos liggen naast je been. Herhaal dezelfde stappen met je andere arm.’

‘Nu je bovenlichaam relaxed en zwaar voelt, is het tijd voor de benen. Geef je rechterdij het signaal om zwaar door te wegen alsof er geen leven meer in zit. Doe hetzelfde met je rechterkuit en vervolgens met je enkel en voet. Voel alles zwaar worden en in de grond zakken. Herhaal dezelfde stappen met je linkerbeen.’

‘Je lichaam is nu ontspannen. De laatste stap is om je hoofd gedurende 10 seconden helemaal leeg te maken. Dat wil zeggen: niet denken aan wat er die dag verkeerd is gegaan, hoe laat je moet opstaan of wanneer je je lief moet bellen. Probeer je gedachten stil te houden. Dat doe je door een vast beeld in je hoofd te houden. Beeld je in hoe je op een heerlijk comfortabele zetel ligt, in een pikzwarte ruimte. Houd dat beeld vast gedurende 10 seconden.’

‘Werkt dat niet? Zeg dan de woorden ‘niet nadenken‘ opnieuw en opnieuw voor minstens 10 seconden. Dat verbant alle andere gedachten waardoor je minder snel afdwaalt. Eens je fysiek volledig ontspannen bent en je je hoofd voor minstens 10 seconden leeg kan houden, zal je in slaap vallen.’

Ben je al ontspannen na deze instructies te lezen? Probeer het dan vanavond zeker eens uit. Wij vragen ons ondertussen vooral af waarom ze ons dit niet eerder konden vertellen, pakweg drie weken geleden vòòr het 30 graden werd ‘s nachts.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.