https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© © Getty

Het luiermerk roept papa’s, mama’s en verzorgers massaal op om de hashtag #papaskindje te delen op sociale media.

Pampers wil mannentoiletten van meer luiertafels voorzien en heeft daar jouw hulp voor nodig

Jolien Meremans

Steeds meer jonge papa’s geven aan dat ze meer tijd met hun (pasgeboren) kind willen doorbrengen, dat blijkt uit een nieuwe Belgische studie. En dat is niet het enige waar jonge vaders mee worstelen, want ze hebben het gevoel dat ze door de maatschappij uitgesloten worden als het aankomt op de opvoeding van hun kind. Daar wil het luiermerk Pampers met de hashtag #papaskindje verandering in brengen.


77% van de Belgische vaders vindt dat ze minder tijd besteden aan de opvoeding van hun kind(eren) dan ze zouden willen, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van het luiermerk Pampers. Opvallende cijfers, zeker als je weet dat 82% zich wel degelijk meer wil inzetten voor zorgtaken, zoals het geven van de fles of het verschonen van de pampers.

De bevindingen komen uit een groot onderzoek uitgevoerd door iVOX bij 1.000 Belgische vaders. Een op drie respondenten gaf tijdens de ondervraging ook aan dat ze zich vaak onzeker voelen over hoe ze hun kind(eren) moeten opvoeden. Bijna 40% zegt zelfs vaak het gevoel te hebben dat ze fouten maken bij de opvoeding van hun kind(eren). Dat komt volgens hen omdat er bepaalde barrières bestaan die het voor vaders moeilijker maken om hun kind op de juiste manier op te voeden.

Grote barrières


De helft van de vaders (52%) vindt dat de informatievoorzieningen zich meer moeten toespitsen op vaders. Daarnaast zeggen meer dan vier op de tien papa’s dat ze vooral het advies van familie en aagienden opvolgen als het gaat om de opvoeding van hun kind(eren).

Het werk is een andere barrière. Zo zegt slechts één op de drie werkende vaders dat hun werkomgeving het toelaat om zoveel mogelijk tijd met hun kinderen door te brengen. Een derde barrière betreft wetgeving, meer bepaald het vaderschapsverlof, dat in België tien dagen duurt. Het is niet verwonderlijk dat acht op de tien Belgische vaders echt uitkijken naar een verlenging van dat verlof. Twee op de drie vaders geven zelfs aan dat ze het goed zouden vinden als het vaderschapsverlof verplicht zou moeten worden opgenomen.

#papaskindje


Toch zijn er ook enkele praktische dingen waar volgens vaders aan gewerkt moet worden. Nauwelijks één op de drie vindt dat er in openbare ruimtes voldoende mogelijkheden zijn om luiers te verschonen. 75% vindt dan ook dat er meer luiertafels moeten worden geplaatst in neutrale ruimtes, en 7 op 10 vinden dat ook alle mannentoiletten voorzien zouden moeten worden van een luiertafel.

Daarom wil het merk Pampers actie ondernemen. Ze gaan nu op zoek naar partners met hetzelfde doel: meer toegankelijke luiertafels op mannentoiletten of op genderneutrale plaatsen voorzien. Natuurlijk zijn er vandaag in België al plaatsen met babyvoorzieningen die toegankelijk zijn tot vaders, maar er is een vraag naar meer. Ben je een ouder of een verzorger en steun je deze missie? Deel dan een foto van vader en baby aan een luiertafel en voeg de hashtag #papaskindje toe. Zo hoopt Pampers met de campagne papa’s te steunen en mannentoiletten of genderneutrale plekken van meer luiertafels te voorzien.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content