Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...

Want altijd over regenbogen en eenhoorns dromen, is jammer genoeg een utopie.

5 manieren om te bekomen van een nachtmerrie

Annelies Hart

We zouden allemaal graag dromen over regenbogen, eenhoorns of witte stranden, maar jammer genoeg is dat niet altijd het geval. En als je weer eens een nachtmerrie of stressdroom gehad hebt, blijft die ook een tijdje nazinderen. Met deze tips kan je je brein weer tot rust brengen en misschien een paar nachtmerries helpen voorkomen.

Verzin een ander einde

Je brein mag dan wel met je aan de haal zijn gegaan terwijl je sliep, maar vergeet niet dat jij er nog steeds macht over hebt eens je terug wakker bent. Als de droom nog vers in je geheugen zit, kan het helpen om hem even opnieuw af te spelen in je hoofd en er een andere einde aan te breien. Dat neemt niet weg dat je de tragedie wel tijdens je slaap hebt moeten zien, maar nu zit er ook een alternatief in je hersenen waar je op kan terugvallen.

Praat erover

Als je al je zorgen enkel maar voor jezelf houdt, is het makkelijk om in een neerwaartse spiraal te geraken. Als je de beslissing maakt om met iemand te praten over wat je die nacht in je droom hebt gezien, haal je wat in je onderbewustzijn zit naar boven en kan je brein het makkelijker verwerken. Dan ga je er minder over piekeren overdag én is de kans kleiner dat het je de volgende nacht opnieuw overkomt.

Doe ademhalingsoefeningen

Als je net wakker bent uit een nachtmerrie of stressdroom, gaat je hart vaak stevig tekeer en weet je even niet waar je hoofd staat. Een goede manier om terug bij je positieven te komen, is door een ademhalingsoefening te doen terwijl je nog in bed ligt. Deze oefening kan je bijvoorbeeld beluisteren via Spotify en duurt 10 minuten. Door 5 seconden in en daarna even lang weer uit te ademenen, breng je je hart weer op een gezond ritme. Voel de rust over je heen dalen.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Verwen jezelf

Een lastige nacht gehad? Wees dan extra lief voor jezelf in de ochtend. Maak een iets specialer ontbijt klaar, drink koffie met een beetje chocolade in of neem een lekker warm bad als je daar de tijd voor hebt. Zolang jij er maar van geniet.

Zet muziek op

Muziek kan helend werken! Dus als je met het verkeerde been uit bed stapt omwille van een nachtmerrie, kan het wonderen doen om je favoriete nummer te laten afspelen. Extra punten als je meezingt of een dansje doet (al dan niet met de kat in je armen).

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

FLAIR STORIES

Partner Content

' ' ' '