Home Lifestyle Body Reclamespot die postpartumlichaam toont, werd door de Oscars afgewezen wegens ‘te expliciet’

Reclamespot die postpartumlichaam toont, werd door de Oscars afgewezen wegens ‘te expliciet’

De spot toont de realiteit waarmee vrouwen worden geconfronteerd tijdens de eerste dagen na de bevalling.

© Getty

Terwijl le tout Hollywood gisteravond alles uit de kast haalde op de rode loper van de Oscars, ontstond er op sociale media een ware storm. Een reclamespot die een doodeerlijk beeld van een kersverse mama toont, werd door ABC en de Oscars namelijk afgewezen. Een onbegrijpelijke beslissing die heel wat mensen tegen de borst stuitte.

Dat je lichaam het hard te verduren krijgt tijdens een bevalling, zal niemand durven te ontkennen. Toch wordt daar tijdens een babybezoekje zelden of nooit over gepraat. Dat taboe wil Frida Mom maar wat graag doorbreken. Het bedrijf dat zich richt op de behoeften van vrouwen na de bevalling, lanceerde dan ook een reclamespot waarin doodeerlijke beelden worden getoond van een kersverse mama. Maar voor die realistische kijk blijken ABC en de Oscars nog niet klaar te zijn, want zij weigerden de spot uit te zenden tijdens de prestigieuze awardshow. De argumenten die ze daarvoor aanhaalden? De beelden zouden volgens hen ‘te expliciet’ zijn en ‘te veel naakt’ tonen.

‘Vrouwelijke hygiëne is een verboden onderwerp’

Dat Frida Mom het daarmee niet eens was, hoeven we je vast niet te vertellen. Als reactie postten zij de reclame dan ook meteen op hun Instagrampagina opdat zoveel mogelijk mensen hem wél zouden zien. ‘Onze advertentie is niet gewelddadig, politiek of seksueel van aard’, klinkt het in hun bijschrift. ‘We tonen gewoon een nieuwe moeder, thuis met haar baby en haar nieuwe lichaam.’

In de reclamespot zien we dan ook een mama met haar postpartumbuikje die er duidelijk al enkele slapeloze nachten heeft opzitten. Ze wordt niet alleen gewekt door haar huilende baby, maar moet zichzelf ook regelmatig naar de badkamer slepen om haar doorbloede onderbroek te vervangen.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

‘Onbegrijpelijk’

‘Toch werd onze spot afgewezen’, klinkt het bij Frida Mom. ‘En dan vragen we ons af waarom nieuwe moeders zich zo onvoorbereid voelen.’ Een redenering die heel wat volgers blijken te volgen, want de reclame ging al snel viraal op sociale media. De spot werd op YouTube ondertussen al meer dan een miljoen keer bekeken. Op Twitter regent het dan weer positieve reacties als ‘Niemand bereidt je voor op het ‘vierde trimester’ Bedankt voor deze spot Frida Moms.’ of ‘Deze reclame is zo mooi, omdat het zo gedetailleerd weergeeft wat miljoenen vrouwen moeten doorstaan’. Zelfs Ashley Graham heeft alleen maar lovende woorden over voor Frida Moms. Zij gebruikt hun onderbroekjes zelfs sinds ze eind januari haar allereerste kindje op de wereld zette.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Anderen kaarten dan weer aan dat reclame over erectiestoornissen niet van het scherm gebannen wordt, maar het vrouwelijke lichaam dan weer wel…

Lees ook: 

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.