Home Lifestyle 5 oefeningen om stijve spieren te voorkomen tijdens het vliegen (ook al...

5 oefeningen om stijve spieren te voorkomen tijdens het vliegen (ook al zit je in het midden)

Stuck in the middle (seat)?

© Florian Van Duyn via Unsplash

Op vakantie gaan is leuk, maar lang reizen heeft vaak zijn gevolgen voor je lichaam. Urenlang stilzitten op een stoel zorgt er namelijk al snel voor dat je last krijg van stijve spieren. Zeker als je in het midden zit en je amper durft te bewegen uit angst je buren te storen. Toch zijn er een paar dingen die je kan proberen die ervoor zorgen dat je iets fitter uit het vliegtuig stapt.

Vaak kijken we weken of zelfs maanden uit naar onze volgende vakantie, maar in de vliegtuigreis zelf hebben we vaak iets minder veel zin in. Hoewel het aanlokkelijk is om uren na elkaar de nieuwste films te bingewatchen terwijl een stewardess je eten brengt, krijgen we toch al snel krampen van het zitten in die wel erg kleine stoeltjes. Zet je film dan ook af toe op pauze om een van onderstaande oefeningen te proberen.

1. Doe de twist

Kruis je rechterbeen over je linkerbeen en leg nu je linkerhand op je rechterknie. Je rechterhand leg je op het einde van je stoel. Adem nu diep in, maak je rug zo lang mogelijk en draai je torso nu naar rechts. Dit ga je vervolgens vijf tot tien seconden aanhouden om het nadien te herhalen aan de andere kant.

2. Rollen maar

Nu hoef je niet letterlijk door de gang te gaan rollen voor deze oefening. Wat je wel moet doen, is voorzichtig je gewrichten in gang zetten. Breng bijvoorbeeld je hoofd naar beneden en rol nu langzaam van je ene schouder naar de andere. Vervolgens rol je nog een paar keer naar voor en naar achter. Hetzelfde kan je vervolgens doen met je polsen en je enkels.

3. Schietgebedje

Last van je schouders? Dan is deze oefening iets voor jou. Ga op het puntje van je stoel zitten en beweeg je armen naar achter. Neem nu met je linkerhand je rechterelleboog vast en zet zachtjes wat druk. Als je iets flexibeler bent, zet dan je handen tegen elkaar (vingers wijzen naar boven) achter je rug en druk je schouders naar beneden. Ook dit wil je een tiental seconden aanhouden.

4. Maak een wandeling

Als je een lange vlucht voor de boeg hebt, sta je best een paar keer op. Moet je bijvoorbeeld naar het toilet? Wandel na je bezoek dan nog een paar keer de gang op en neer voor je terug gaat zitten. Zo hoef je de persoon naast je niet extra te storen, maar heb je wel je bloedcirculatie weer in gang gezet.

5. Het betere voetenwerk

Durf je toch niet recht te staan of is de persoon naast je net aan het slapen? Beweeg dan je voeten en tenen door ze simpelweg op en neer te bewegen terwijl je zit. Doe dit voor ongeveer 30 tot 60 seconden. Wat je ook nog kan doen, is je kuiten stretchen. Zet je voeten op de grond en til vervolgens je hiel op. Span nu de spieren in je onderbeen aan en laat vervolgens weer los. Herhaal dit zo’n 20 tot 25 keer na elkaar.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.