Home Lifestyle Food Dit zijn volgens diëtisten de 8 grootste fouten die we maken in...

Dit zijn volgens diëtisten de 8 grootste fouten die we maken in ons eetpatroon

Zijn vetten nu echt slecht? Moeten we koolhydraten schrappen? Smijten we onze snoep best in de vuilnisbak?

© Photo by Angelos Michalopoulos on Unsplash

Vetten zijn goed, vetten zijn ongezond. En zo gaat het met alles wat voeding betreft: volgens de ene is het rotslecht, terwijl de andere zegt dat we het net nodig hebben. Dit zijn de 8 grootste misverstanden.

De feestdagen komen eraan en naast van pakjes, genieten we ook graag van lekker en vooral véél eten. Je moet eind december vaak van het ene familiefeest naar het andere hollen, en overal word je getrakteerd op heerlijke gerechtjes. Aperitiefhapjes, soep, voorgerecht, hoofdgerecht en dessert, en dat alles meestal à volonté.

Om te vermijden dat we het nieuwe jaar ingaan met een foodbaby van zo’n vijf maanden is het belangrijk dat we weten wat we het best wel en niet verorberen. Dat is moeilijk, want ondanks dat eten altijd centraal heeft gestaan in onze maatschappij, worden we vooral de laatste jaren om de oren geslagen met tal van trgenstrijdige theorieën over wat nu al dan niet goed is voor onze gezondheid.

Heel verrassend

Voor wie de bomen door het bos niet meer ziet, hebben enkele diëtisten in PureWow de grootste fouten die wij maken in ons eetpatroon opgelijst. We kunnen al verklappen dat ze heel verrassend en totaal niet deprimerend zijn. Verwacht je dus niet aan een opsomming die inhoudt dat je eigenlijk helemaal niks lekkers meer mag eten.

1. Byebye vet

Heel wat mensen denken dat gezonde voeding betekent dat ze plots alle vetten uit hun leven moeten bannen. Niks is minder waar, want er bestaan heel wat goede vetten zoals die in avocado’s, vis en amandelen. Die zorgen er net voor dat we minder rap ziek worden. Ga dus niet alleen kijken naar het vetgehalte van voedingswaren.

2. No more guilty pleasures

Gezonder eten wil niet zeggen dat je nooit meer iets van snoep of koeken mag eten. Je zal je gezond eetpatroon veel langer kunnen volhouden en een pak aangenamer vinden als je jezelf af en toe een Mars, een pannenkoek of een bolletje ijs gunt.

3. Glutenvrij is goed

Gluten zijn niet slecht voor je en het is niet omdat iets glutenvrij is dat het automatisch ook gezond is. Sommige glutenvrije producten zijn enorm bewerkt, bevatten veel geraffineerde of dus slechte koolhydraten en bevatten geen voedingsstoffen meer. Als je geen glutenallergie hebt, eet je dus beter een gewoon koekje in plaats van een glutenvrij exemplaar.

4. After work-out-beloning

Als we gaan sporten, denken we dat we daarna mogen eten wat we willen, want we hebben toch genoeg energie verbrand. Ook het omgekeerde horen we vaak: iemand eet geen stuk taart, omdat ze die dag niet kan gaan fitnessen. Laat je eetpatroon niet afhangen van je sportprestaties.

5. ‘Ik ben op dieët’

Ga niet op dieet. Alleen al dat woord maakt je in een klap depressief. Pas gewoon je eetgewoontes langzaam aan, in plaats van van de ene op de andere dag compleet anders te beginnen eten. Gezond eten moet een levensstijl worden die vanzelfsprekend is, niet een marteling die je jezelf om de paar maanden oplegt om een bikiniklaar te zijn of om op een trouw in je favorietje jurkje te passen.

6. Iedereen is gelijk

Wat voor de ene persoon goed werkt, is net nutteloos voor iemand anders. Het is dus niet omdat jouw vriendin 3 kilo afviel door haar eten alleen nog maar te stomen, dat dat ook voor jou dé perfecte manier is om die feestkilo’s er weer af te krijgen. Iedereen is verschillend en heeft dus ook een andere aanpak nodig.

7. Koolhydraten zijn slecht

Koolhydraten hebben een bijzonder slechte reputatie, maar dat is volledig onterecht. Ze hebben ook een pak voordelen – zo zijn ze een bron van energie en zijn goed voor de darmwerking –, dus schrap ze niet van je boodschappenlijstje.

8. Porties doen er niet toe

We vergeten vaak dat je zelfs van gezonde voeding niet té veel mag eten. Porties zijn heel belangrijk. Het is niet omdat avocado’s goed zijn voor je, dat je er elke dag zes van moet eten. Hoe gezond ze ook zijn, dan zullen de kilootjes er helaas ook bijkomen.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.