Home Lifestyle Body AHA: deze 6 dingen mag je nooit doen voor je gaat slapen

AHA: deze 6 dingen mag je nooit doen voor je gaat slapen

'Berg je smartphone minstens een uur voor je onder de wol kruipt op. Die zoveelste selfie van Kim Kardashian kan wachten tot morgenvroeg.'

Elke avond hetzelfde liedje: je neemt je voor om de volle 8 uur te slapen en toch ben je iedere ochtend opnieuw een wrak. De kans is groot dat je wel genoeg slaapt, maar dat de kwaliteit van je slaap te wensen over laat. Misschien komt dat wel omdat je deze 6 slechte gewoontes hanteert voor je onder de wol kruipt?

1

Te veel water drinken

Het advies dat je de hele dag lang gehydrateerd moet blijven, komt je intussen waarschijnlijk de oren uit. Maar te veel water drinken voor het slapengaan, is dan weer géén goed idee. De kans dat je ‘s nachts (meerdere malen) uit je lekker warme bed moet om te plassen, is zeer reëel. Verspreid de dagelijks aanbevolen hoeveelheid water dus doorheen de dag, en ga niet snel nog meerdere glazen water drinken voor je onder de wol kruipt om het minimum van 1,5 liter per dag te halen.

2

Nog snel even iets afwerken

Sta er even bij stil: op kantoor ben je niet bepaald relaxed, dus het is logisch dat nog snel even je werkmails lezen of een dossier afwerken voor je gaat slapen een slecht plan is. Als er echt nog dringende zaken moeten gebeuren voor het werk, kan je die beter twee uur voor bedtijd afhandelen. Maar maak er geen gewoonte van. En whatever you do: check je werkmails nooit, never, jamais vanuit je bed. Zo zal je brein je bed associëren met werk en stress. Nog meer tips om beter om te gaan met sociale media lees je in ons burn-outdossier.

3

Jezelf trakteren op een nachtmutsje

Hoewel alcohol ervoor zorgt dat je sneller inslaapt, is het nefast voor de kwaliteit van je REM-slaap (rapid eye movement, red.). Een slaapcyclus duurt tussen de 90 en 120 minuten en wordt ‘s nachts zo’n 4 à 5 keer doorlopen. De cyclus bestaat uit 5 fases: de inslaapfase, de lichte slaap, de overgangsfase naar de diepe slaap, de diepe slaap en als laatste de REM-slaap. Hoe minder REM-slaap je hebt, hoe minder uitgerust je zal zijn bij het opstaan.

4

Nog even snel Instagram checken

We weten dat het allesbehalve gezond is en toch kunnen we het niet laten om snel nog even Instagram/Facebook/Snapchat/etc. te checken voor we onze ogen sluiten. Verschillende studies tonen aan dat het blauwe en witte schermlicht ons brein ervan weerhoudt om melatonine vrij te geven, een hormoon dat je lichaam als het ware voorbereidt op slaap. Dus leg je smartphone minstens een uur voor je onder de wol kruipt weg. Die zoveelste selfie van Kim Kardashian kan wachten tot morgenvroeg.

5

Suiker eten

Niets smaakt zo goed als een stukje pure chocolade bij je thee voor de televisie ‘s avonds. Het bevat echter ook caffeïne, suiker én vet, dus is het niet aan te raden om voor het slapengaan nog snel een chocoladereep naar binnen te werken. Uit een studie gepubliceerd in The Journal of Clinical Sleep Medicine blijkt dat voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan verzadigd vet en suiker geassocieerd worden met een lichtere slaap die vaker wordt onderbroken.

6

…of pikante dingen

Ja, taco’s zijn heerlijk, maar van pikante voedingsmiddelen kan je weleens het zuur krijgen wat enkel nog maar wordt versterkt als je kort na je maaltijd in bed gaat liggen. Zot doen met de fles Sriracha tijdens je lunchpauze is geen probleem, maar probeer het ‘s avonds iets minder spicy te houden.

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.