Home Lifestyle Body Laat je smartphone in je handtas en 4 andere tips om bewuster...

Laat je smartphone in je handtas en 4 andere tips om bewuster om te gaan met sociale media

3. Check je (werk)mails enkel tijdens de werkuren 📲

burn-out
© Unsplash

Het volledig bannen van sociale media is volgens mediapsycholoog Koen Ponnet (UAntwerpen, UGent) geen oplossing voor onze verslaving. Gelukkig bestaan er genoeg tips om bewust om te gaan met Facebook, Instagram en co. zonder volledig offline te gaan.

Tot drie jaar geleden had amper 30 à 40 % van de Belgen een smartphone, vandaag is dat 96 %. Omdat smartphones en sociale media nog niet lang bestaan en we er niet zo vertrouwd mee zijn, kunnen we ons gebruik niet beteugelen. We wíllen er wel beter mee kunnen omgaan, maar we weten niet hoe.

‘De smartphone bemeestert als het ware ons leven. En dat zorgt voor stress, meer bepaald technostress‘, weet Koen Ponnet, mediapsycholoog aan de UAntwerpen en UGent.

We wíllen wel beter met onze smartphone kunnen omgaan, maar we weten niet hoe.

‘Het probleem met sociale media is dat er geen “stopping queues” zijn. Als je naar televisie kijkt en “Van Gils & gasten” is afgelopen, dan is het ook echt gedaan en kruip je in je bed. Sociale media kan je 24 uur op 24 checken en er zal altijd wel iets nieuws in je feed verschijnen dat je nog niet gezien hebt’, legt Ponnet uit.

‘Verslaving afbouwen vergt zelfcontrole en discipline’

Toch is het volledig bannen van sociale media volgens de mediapsycholoog geen oplossing voor onze verslaving. ‘Tuurlijk kan je anno 2018 offline leven, maar je leeft wel in een maatschappij waarin sociale media alomtegenwoordig zijn, daar kun je nu eenmaal niet onderuit’, weet hij.

Daarom lijkt het Ponnet beter om je verslaving af te bouwen door kleine stappen te ondernemen. Bijvoorbeeld het verwijderen van de Facebookapp op je smartphone, zodat je al je laptop moet openklappen wanneer je Facebook wil raadplegen. ‘Maar dat vergt natuurlijk veel zelfcontrole en discipline. Die zelfcontrole is geen evidentie, omwille van het beloningsmechanisme aka de likes.’

Hoewel sociale media vaak in een negatief daglicht worden gesteld, voorspelt Ponnet een positieve evolutie. ‘Ik ben ervan overtuigd dat we binnen dit en vijf jaar gecontroleerd met onze smartphone zullen kunnen omgaan.’

Bewuster omgaan met sociale media? Dat doe je zo:

  • Ban smartphones aan tafel. Vraag elk familielid z’n smartphone in een schuif te stoppen zodat je ’m niet zien en/of hoort gedurende de maaltijd.
  • Neem je smartphone niet mee naar de slaapkamer. Wist je dat 70 % van de Belgen z’n smartphone checkt nog voor hij ’s morgens uit z’n bed stapt?
  • Check je (werk)mails enkel tijdens de werkuren. Stel je mailbox zo in dat je geen meldingen van nieuwe mails meer krijgt tussen 17u en 9u. Werkperikelen mee naar huis nemen, is nooit een goed idee.
  • Installeer blockers. Met apps zoals OFFTIME en BreakFree kan je zelf kiezen voor hoe lang je je sociale apps wil blokkeren. Beiden houden ook bij hoe vaak per dag je je telefoon ontgrendelt. Een eyeopener.
  • Laat je smartphone in je handtas. Tijdens een avondje op café met vrienden, een concert of op vakantie met het gezin. Hoe ‘Ingeborg’ het ook mag klinken: leef in het moment.

Wist je dat je smartphoneverslaving een burn-out in de hand kan werken? Raadpleeg ons volledige burn-outdossier hier.

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.