Home Lifestyle Body Buitenspeeldag: 13 activiteiten die van bewegen kinderspel maken

Buitenspeeldag: 13 activiteiten die van bewegen kinderspel maken

Spel tijdens het sporten. Hoe leuk is dat?

Buitenspeeldag
© Laura Stanley via Pexels

Het is vandaag Buitenspeeldag, maar wie zegt dat die dag enkel voor kinderen gereserveerd moet zijn? Koppel het aangename aan het nuttige en maak je sportsessie vandaag kinderspel. Letterlijk dan, want bijna niks maakt je zo fit als een potje touwtjespringen of rolschaatsen bijvoorbeeld.

1. Frisbeeën

Goed voor? Je armen, buikspieren én onderlichaam, als je veel achter de frisbee loopt, ah ja.

Leuk, want… frisbeeën kan je zelfs met één vriend(in) doen en daarbij de nodige afstand bewaren. Of je kiest je hond als compagnon. In de tuin, in het park, op het strand… Frisbeeën is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Als je je frisbee goed gooit en ook nog eens vangt, is dat reden voor een vreugdedansje. Waardoor je opnieuw in beweging komt. Win-win!

2. Hinkelen

Goed voor? Je benen, billen, buikspieren, en je oefent op stabiliteit en evenwicht.

Leuk, want… je mag ongegeneerd je stoepkrijt bovenhalen en beginnen te krijten. Zo ben je in no time de lievelingstante van je vierjarige nichtje.

3. Rondspringen op een springbal

Goed voor? Je dijen, kuiten, billen, buikspieren en rug.

Leuk, want… je stuitert rond op een grote bal. Enough said.

4. Trampolinespringen

Goed voor? Je buikspieren, dijen en kuiten hebben er zeker baat bij, afhankelijk van de oefening die je doet.

Leuk, want… stiekem zijn we al máánden jaloers op die gigantische trampoline in de tuin van de buren. Wist je trouwens dat er ook kleine trampolines zijn die je als eyecatcher in je living kan zetten? Netflix & trampolinespringen, duh.

5. Touwtjespringen

Goed voor? Alles! Maar vooral voor je kuiten, billen, dijen en armen. Zei daar iemand killer legs?

Leuk, want… als wij moeten kiezen tussen een kwartier vrolijk touwtjespringen in de woonkamer of een halfuur gaan joggen in de regen, kiezen we toch voor het eerste. Nog meer redenen nodig? Wij bundelden 9 redenen om met touwtjespringen te beginnen.

6. Steppen

Goed voor? Je onderlichaam. Wissel regelmatig eens van kant, want je wil niet maar één gespierd been hebben. Steppen is trouwens ook supergoed voor je buikspieren (op voorwaarde dat je je knie bij elke duw hoog genoeg optilt natuurlijk).

Leuk, want… zelfs de hipste vogels hebben tegenwoordig een step. En het is minder gevaarlijk dan skaten.

7. Rolschaatsen

Goed voor? Je billen! Maar ook goed voor je dijen, kuiten, ­buikspieren, rug… alles eigenlijk.

Leuk, want… wieltjes onder je schoenen, daar word je toch happy van?

8. Op je hoofd staan

Goed voor? Je buikspieren, rugspieren, biceps en triceps.

Leuk, want… volgens yoga-aanhangers maakt ondersteboven staan je gelukkig! Nog een plus: als je op je hoofd staat, gaat er extra veel zuurstof naar je gezicht, waardoor je huid er meteen gezonder uitziet.

9. Elastiek (t)rekken

Goed voor? Alles, afhankelijk van hoe je je elastiek gebruikt natuurlijk: in twee handen, in één hand, rond je voet gedraaid… Hoe korter je elastiek, hoe harder je spieren moeten werken.

Leuk, want… veel, veel makkelijker mee te nemen dan halters.

10. Hoelahoepen

Goed voor? Je buikspieren, duh! Maar ook voor je dijen, billen en armen.

Leuk, want… het is een uitdaging. In het begin ben je al door het dolle heen als je die smalle hoelahoep drie luttele seconden omhoog kan houden.

11. Jokari

Goed voor? Heel je lichaam, net als tennis. Je armen, buikspieren, rug, dijen…

Leuk, want… je kan het spelen wanneer je maar wil, zonder dat je een baan hoeft af te huren en een tegenstander moet zoeken. Jokari is namelijk gewoon tennis in je eentje!

12. Schommelen

Goed voor? Je buikspieren, tenminste als je goed naar achteren leunt en daarna je muscles gebruikt om weer naar voren te vliegen.

Leuk, want… het kriebelt in je buik!

13. Jongleren

Goed voor? Je spierballen en, als je terwijl je buikspieren opspant, je buikspieren.

Leuk, want… spieren kweken terwijl je de clown uithangt, wat wil je nog meer? En dan hebben we het nog niet over de verbaasde blik van je lief als jij ’s avonds met vier aardappelen staat te jongleren.

1 / 6
Trampoline
Flexibele frisbee
Springtouw
Hoepel
Rolschaatsen
Jokari
Trampoline
Trampoline

€ 40 – Decathlon

Flexibele frisbee
Flexibele frisbee

€ 7,95 – Blabloom

Springtouw
Springtouw

€ 4 – Decathlon

Hoepel
Hoepel

€ 6 – Decathlon

Rolschaatsen
Rolschaatsen

€ 129 – Juttu

Jokari
Jokari

€ 34,95 – De Kleine Zebra

Lees ook: