Home Lifestyle Body UITGETEST: in 5 weken naar een gezonde levensstijl en komaf maken met...

UITGETEST: in 5 weken naar een gezonde levensstijl en komaf maken met slechte gewoontes (deel 2)

'Na vijf weken heb ik een pak meer energie en ben ik iets meer dan drie kilo afgevallen. '

Zo’n twee weken geleden wist ik jullie te vertellen dat ik ging proberen om in vijf weken tijd komaf te maken met mijn slechte gewoontes en een gezonde levensstijl ging nastreven (check hier deel 1 van het verslag). Nu zijn we nog eens veertien dagen verder en zit de challenge er ein-de-lijk op. Hier vertel ik jullie alles over het eindresultaat.

Voor wie nu pas inpikt, geef ik nog even een korte recap. Sinds iets langer dan een jaar doe ik aan crossfit. Zij organiseren jaarlijks een soort van challenge waarbij je gedurende vijf weken naar een gezonde levensstijl streeft. Zo moet je elke nacht acht uur slapen, aan je stress en mobiliteit werken en vier keer per week sporten. Verder moet je voldoende water drinken en op je eten letten. Dit laatste vergt – voor mij persoonlijk – het meeste oefening. Zo mag je gedurende vijf weken geen toegevoegde suikers eten. Boterham met een schelletje kipfilet? Best gezond zou je denken, maar vergeet het maar. Werkelijk overal zit een vorm van suiker in, dus op zo’n manier eten vraagt best wat planning én een serieuze portie dedication.

Even terugspoelen

Ondertussen zitten de vijf weken er volledig op, maar wie het verslag van de eerste drie weken gemist heeft, kan het hier nog een keertje lezen. Ben je helemaal mee en ben je benieuwd naar hoe ik het er de voorbije veertien dagen vanaf heb gebracht? Dan ben je hier aan het juiste adres.

1 / 2
Week 4: eindeloos veel vragen
Week 5: het einde is in zicht
Week 4: eindeloos veel vragen
Week 4: eindeloos veel vragen

Een van de meestvoorkomende vragen die ik de afgelopen weken gekregen heb is: ‘Wat eet je dan in godsnaam?’ Helaas geen pasta, brood of frietjes, maar gezond eten kan ook best lekker zijn. En dat lijken sommige mensen weleens te vergeten. Ik zit ’s avonds dus niet op een blad sla te knabbelen, maar als  ik in een luie bui ben, maak ik gewoon een stukje vlees met wat groenten klaar. Verder zijn er echt wel veel (lekkere!) variaties mogelijk. Een aantal van mijn favoriete recepten van de afgelopen week waren de courgettepizza’s van Rens Kroes, de bloemkoolrijst met biefstukreepjes van Chicks Love Food en het currystoofpotje van Steffi Vertriest (zie volgende foto). Die gerechtjes bevatten stuk voor stuk veel smaak én ze zijn ook helemaal niet moeilijk om te maken. Tuurlijk mis ik het om af en toe een stuk chocolade naar binnen te proppen, maar saai is het allesbehalve.

Verder moet ik jullie wel iets opbiechten. Stiekem heb ik dit weekend een keertje vals gespeeld. Met Kerstmis had ik mijn mama een weekendje Zeeland cadeau gedaan, en op restaurant eten als je aan een dergelijke challenge meedoet, is onmogelijk. Je weet nooit hoe iets klaargemaakt is en welke ingrediënten er nu juist gebruikt zijn. maar aangezien ik me wel al vier weken strikt aan alle regels had gehouden, besloot ik om er gewoon van te genieten. Want dat mag je zeker niet vergeten te doen in het leven. Santé!

Week 5: het einde is in zicht
Week 5: het einde is in zicht

Na een #cheatweekend besloot ik om er de laatste week volledig voor te gaan, maar helaas dachten mijn darmen er anders over. Ik had continu last van buikpijn. Aan spurtjes richting het toilet (sorry voor de details, maar eerlijk is eerlijk) dus geen gebrek, maar vier keer sporten zat er helaas niet in. Aangezien ik ook redelijk moe was, was ook acht uur per nacht slapen geen enkel probleem. Verder heb ik de hele tijd flink gegeten zoals het moet, maar ik was erg blij dat het eindelijk weekend was en de challenge voorbij was.

Conclusie

Ik ben blij dat de vijf weken voorbij zijn, maar de challenge heeft zijn doel zeker niet gemist. Dit jaar heb ik vooral meegedaan omdat ik de laatste tijd redelijk ongecontroleerd aan het snoepen was en mijn drang naar zoet is voor een groot stuk verdwenen. Natuurlijk ga ik niet stoppen met mezelf iets te gunnen, maar dan wel maar af en toe en ook geen vijf verschillende dingen zoals voordien. Keuzes maken is niet meteen mijn sterkste punt…

Daarnaast heb ik meer energie, ziet mijn huid er nog steeds goed uit en ben ik – net zoals vorig jaar – in totaal zo’n drie kilo afgevallen. Als je op een gezonde manier wil vermageren, verlies je gemiddeld zo’n 500 gram per week. Hier ligt het gemiddelde dus iets hoger, maar het is nog steeds een gezonde en verantwoorde manier om aan je gewicht te werken. Dat was voor mij niet het hoofddoel, maar het is altijd mooi meegenomen, natuurlijk.

Nu vraag je je waarschijnlijk af of die kilo’s er niet meteen weer aankomen. Vorig jaar wist ik het kwijtgespeelde gewicht er allemaal af te houden. Het is namelijk niet de bedoeling om je gezonde levensstijl weer helemaal overboord te gooien. In die vijf weken leer je bijvoorbeeld dat je bepaalde dingen eigenlijk helemaal niet mist. Zo drink ik sinds vorig jaar amper nog frisdrank of fruitsap, terwijl ik vroeger niet zonder mijn dagelijks blikje lightcola kon. Het is dus de bedoeling om dit patroon grotendeels aan te houden. Zo kan je af en toe een keertje zondigen zonder al je harde werk teniet te doen.

Daarnaast merk ik ook dat sommige dingen me nu gewoon minder smaken. Nu je vijf weken geen suiker gegeten hebt, proef je in sommige producten echt een overload aan toegevoegde suikers. Zo smaakt het meteen al een stuk minder lekker en is het ook makkelijk om eens iets te laten liggen.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.