Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Netflix

We spraken met enkele acteurs en met maker Chris Van Dusen, de man die eerder al met Shonda Rhimes aan 'Grey's Anatomy' en 'Scandal' werkte.

‘Bridgerton’, een historisch drama met een Shondaland-sausje over: ‘De kostuums deden al 90 % van ons werk’



Vanaf vandaag kijk je op Netflix naar ‘Bridgerton’, de eerste productie van Shondaland voor de streamingdienst. De reeks is als een tijdmachine naar het welgestelde Londen van de 19de eeuw, maar verwacht geen stoffige geschiedenisles. ‘Je krijgt in Bridgerton alles wat bij een typische Shonda Rhimes-serie hoort’, vertelt maker Chris Van Dusen. Dat wil zeggen snedige humor, seks, slimme en sluwe personages, schandalen en nog meer seks.


Er is lang uitgekeken naar het eerste resultaat van de samenwerking tussen streamingdienst Netflix en het productiehuis van ‘Grey’s Anatomy’-maker Shonda Rhimes. Een blik op de eerste beelden van ‘Bridgerton’ vertelt je waarom het even duurde. De eerste Netflixreeks van Shondaland is een historisch pareltje met indrukwekkende kostuums en magnifieke decors. Aan alles zie je dat er kosten noch moeite noch tijd gespaard werden om de samenwerking met een knaller te starten.



De reeks focust op de welgestelde familie Bridgerton, en dan voornamelijk op dochter Daphne (Phoebe Dynevor). Zij heeft de leeftijd bereikt om zich op de huwelijksmarkt te begeven en zo snel mogelijk een geschikte echtgenoot te vinden, bij voorkeur eentje met een mooie titel. Dat verloopt niet helemaal volgens plan en de charmante Duke of Hastings (Regé-Jean Page), die zelf niet wil trouwen, stelt voor haar te helpen. Zoals meestal gebeurt in een romantisch verhaal, vallen de twee voor elkaar. Het blijkt het begin van veel miserie. En dan is er nog Lady Whistledown, een soort Gossip Girl avant la lettre die in haar roddelkrantje alle geheimen van de Londense upper class rondbazuint. Spoiler alert: het is niet Dan Humphrey.

Hoofdpersonages Simon Basset, Duke of Hastings (Regé-Jean Page), en Daphne Bridgerton (Phoebe Dynevor). (© Netflix)

Wel historisch, niet traditioneel


‘Bridgerton’ is gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van de Amerikaanse Julia Quinn, waarvan het eerste boek uitkwam in 2000. Shonda Rhimes was degene die met het idee kwam om iets met de historische liefdesromans te doen, vertelt haar kompaan Chris Van Dusen ons via Zoom. ‘Ze heeft me de boeken gegeven en ik heb ze verslonden’, vertelt de ‘Bridgerton’-maker enthousiast. ‘ Ze zijn grappig, sexy en intrigerend. Shonda ging onmiddellijk mee in mijn idee voor de show: het uitbouwen van een decadente 19de eeuwse wereld, bekeken door een moderne bril.’

Wat fans goed vinden aan ‘Scandal’ en ‘Grey’s Anatomy’, vind je ook in ‘Bridgerton’ terug. – Nicola Coughlan


Ondanks het genre van het historisch drama, wat volgens Van Dusen vaak gezien wordt als ’traditioneel en conservatief’, past ‘Bridgerton’ perfect in het rijtje van populaire Rhimes-reeksen zoals ‘Scandal’ en ‘How To Get Away with Murder’. ‘Het is een scherpzinnige, leuke en grappige serie, maar het is ook onverwacht. Bovendien gaat het over slimme maar getormenteerde personages. Dat zijn de kernelementen van elke serie die ik eerder maakte voor haar.’

Actrice Nicola Coughlan (‘Derry Girls’), die in de reeks Penelope Featherington speelt, is het met hem eens. ‘Als je naar Bridgerton kijkt, zal je snel beseffen dat het allesbehalve een typische historische serie is. Het heeft een heel andere energie. Wat fans goed vinden aan Scandal en Grey’s Anatomy, namelijk dat het snel, snedig, grappig en dramatisch tegelijkertijd is, dat vind je hier terug. Bovendien is het een heel diverse serie en zijn de vrouwelijke personages goed vertegenwoordigd en geschreven. Er zitten vrouwen tussen die als moeilijk of unlikeable beschouwd zouden worden. Dat is heel typisch voor Shondaland.’

Nicola Coughlan als Penelope Featherington in ‘Bridgerton’. (© Netflix)


Van Dusen gaf een moderne twist aan het oorspronkelijke verhaal van de boeken. Dat blijkt duidelijk uit de diversiteit in de cast. ‘Al was de samenleving van toen volgens sommige historici diverser dan wij denken’, vertelt de maker. ‘Maar de samenleving die we tonen in de serie, is inderdaad een weerspiegeling van de diverse wereld die we nu kennen. Ik wou dat het publiek van vandaag zich in de reeks zou herkennen, dat iedereen zichzelf kan zien op het scherm. Al zou ik zeker niet zeggen dat de casting kleurenblind is geweest. Dat zou betekenen dat huidskleur en ras geen punt zijn, terwijl dat wel degelijk belangrijke thema’s zijn in de serie.’

De casting is zeker niet kleurenblind gebeurd. Dat zou betekenen dat huidskleur geen punt is, terwijl dat een belangrijk thema is in de serie. – Chris van Dusen


De hedendaagse herinterpretatie mocht echter niet afdoen aan de historische correctheid van de reeks. ‘Er was altijd een historisch adviseur aanwezig op de set’, vertelt Nicola. ‘Met vragen konden we bij hem terecht. En in de weken voor de opnames kregen we les over de etiquette, de regels en de tradities van toen.’ Van Dusen overlegde vaak met historici. ‘Ik leerde dat heel wat historici geloven dat Queen Charlotte, bij ons gespeeld door Golda Rosheuvel, de eerste Britse koningin van gemengde origine was. Daar zouden bewijzen voor zijn. Ik ben beginnen denken: zou zij haar macht gebruikt hebben om mensen van kleur te helpen, bijvoorbeeld door hen land of titels te geven? Zo is het personage van de Duke of Hastings, een gekleurde hertog, ontstaan. Ik ben blij dat we de Bridgerton-wereld heel divers hebben kunnen maken op een manier die historisch gezien steek houdt.’

Queen Charlotte, gespeeld door Golda Rosheuvel. (© Netflix)

Seks, seks en seks


Wij hebben ‘Bridgerton’ al volledig verslonden, en kunnen verklappen dat de reeks halfweg heel heet wordt. Zoals veel jonge vrouwen in die tijd ontdekt Daphne pas na haar huwelijk wat seks is, en ze kan er maar niet genoeg van krijgen. Gevolg: in aflevering 6 zitten meer seksscènes dan dialogen. Phoebe Dynevor, die Daphne speelt, vertelt: ‘Mijn eerste reactie toen ik dat stuk van het script las, was: oh god, dit wordt interessant (lacht). Gelukkig hadden we een geweldige intimacy coordinator op de set. Tijdens die scènes was de set afgesloten, bijna zoals bij een stunt, waardoor ik me enorm veilig voelde. Bovendien wist ik op elk moment waar zijn hand zou zijn op mijn gezicht, op mijn arm,… Ik wist perfect wat hij ging doen en omgekeerd. Het voelde een beetje alsof we een stunt deden. Toen ik achteraf naar het resultaat keek, kon ik alleen maar enthousiast zijn. Die scènes zijn erg essentieel in het verhaal en in Daphne’s evolutie. Er zijn er veel, maar ik ben ervan overtuigd dat ze allemaal belangrijk zijn (lacht).’

Er zijn veel seksscènes, maar ik ben ervan overtuigd dat ze allemaal belangrijk zijn voor het verhaal (lacht). – Phoebe Dynevor


Phoebe gelooft dat het het perfecte moment is voor een reeks als ‘Bridgerton’, die bulkt van romantiek en seks. ‘Alles is zo onzeker en opgehitst op dit moment’, zegt ze. ‘Mensen willen meer dan ooit ontsnappen in romantiek, liefde en vreugde. Want we krijgen momenteel heel weinig van al die dingen (lacht).’ Ook Chris Van Dusen is ervan overtuigd dat de reeks voor een soort escapisme zal zorgen. ‘De boeken waren een ontsnapping voor mij, iets waar ik destijds echt naar op zoek was. Dat is ook wat kijkers van Bridgerton zullen krijgen.’

Verkleedfeestje


Ontsnappen aan de vreemde tijden waarin we leven wordt extra makkelijk gemaakt door de historische decors en de indrukwekkende kostuums in de reeks. Vooral de kledij zorgde ervoor dat de acteurs zich makkelijk konden inleven, vertelt Jonathan Bailey, die Daphne’s broer Anthony speelt. ‘Er is zo veel werk gegaan in het kostuumdesign, het haar en de make-up. Eens mijn bakkebaarden genoeg gegroeid waren en ik m’n kostuum aantrok, was 90% van het karakterwerk al gedaan. Ik vind het trouwens een van de meest sexy tijdperken op modevlak, zeker voor mannen. Het zou geweldig zijn als we een soort Bridgerton-effect zouden zien in de mode. Dat iedereen plots bakkebaarden draagt, één korte en één lange, zoals de mijne (lacht).’

Anthony Bridgerton, gespeeld door Jonathan Bailey. (© Netflix)


Voor de vrouwelijke personages werden baljurken op maat gemaakt, de ene al wat mooier dan de andere. ‘De jurken van Penelope moeten eigenlijk over-the-top en smakeloos zijn, maar ik vind ze geweldig’, lacht Nicola Coughlan. ‘Alleen die pruik… Het duurde twee uur om ze op te zetten. Elke ochtend zat ik in slaap te vallen in de kapstoel (lacht).’ De jurken vertellen mee het verhaal, zegt Phoebe Dynevor. ‘Men wilde mij eerst in een volledige korset stoppen, maar ik heb me daartegen verzet. Ik wou dat Daphne iets vrijer zou zijn in haar beweging, niet zo beperkt. Ik vind dat dat beter past bij wie ze is, want er is toch altijd die tweestrijd tussen het voldoen aan wat de society wil en er een beetje tegen vechten. Dus draag ik een halve korset. De kostuums zijn een integraal deel van het personage. Ze evolueren mee met haar: ze start als jong, ongetrouwd meisje in het Bridgerton-blauw, maar tegen het einde draagt ze een velours, donkergroene jurk. Ik vond beide jurken heel mooi, maar voelde me veel krachtiger en vrouwelijker in die laatste.’

Je vindt het volledige eerste seizoen van ‘Bridgerton’ nu op Netflix. 

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

FLAIR STORIES

Partner Content

' ' ' '