Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Belga

Hoeveel suiker eet jij? Test het hier!

Oeps, we eten blijkbaar dubbel zo veel suiker dan goed is voor ons

De gemiddelde Vlaming eet maar liefst 17 suikerklontjes per dag. Stapel eens 17 klontjes in gedachten op elkaar? Da's dubbel zo veel dan goed voor je is. Uit een studie* blijkt ook dat we niet goed kunnen inschatten hoeveel suiker er in voeding zit. Nogal duidelijk…

Wikken en wegen

Slechts 1 op 3 Vlamingen is bewust bezig met zijn of haar suikergebruik. Vrouwen (50%) doen het iets beter dan mannen (41,8%).

 

De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) raadt aan om de dagelijkse suikerinname van vrije suikers (toegevoegde suikers, suikers in fruitsappen en honing) te beperken tot minder dan 10% van de totale dagelijkse energiebehoefte.

 

We moeten dus niet alle suikers van ons menu schrappen, maar gewoon – hartverscheurende – keuzes maken. Een boterham met speculoospasta bij het ontbijt of een rijstpapje na het avondeten, een glas fruitsap of een yoghurt met fruit… We weten het: kiezen is verliezen.

 

Adieu

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de Vlaming het makkelijkst frisdrank zou kunnen missen (45,7%), maar ook suiker bij koffie of thee schrappen blijkt niet onoverkomelijk (17,4%). Het schoentje wringt bij het dessert: 26,3% van de Vlamingen zweert bij een zoetigheid na het avondmaal.

 

De risico's

Naast een sugar rush kan te veel suiker ernstige gevolgen hebben voor je lichaam. Volgens de WGO kan een te hoge suikerconsumptie overgewicht, obesitas en aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten in de hand werken. In België heeft 48% van de volwassen bevolking overgewicht, 13% is obees.**

 

Doe de suikerreflex

Partena Ziekenfonds lanceert de 'Suiker-reflex’, een grootse sensibiliseringscampagne. Op www.suiker-reflex.be kan je namelijk een gratis suikertest doen. De test werd opgesteld door diëtisten, met inhoudelijk advies van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie. Je kan je er ook inschrijven voor een stappenplan en een suikeruitdaging in groep.

 

*Een studie van Partena Ziekenfonds in samenwerking met iVox
**Uit: Nationale Gezondheidsenquête (2013)

 

Lees ook:

9 ingrediënten om makkelijk naar de wc te gaan

Deze 6 dingen eet je beter niet vóór het sporten

5 tips om een blaasontsteking te voorkomen

5 van de meest vervelende vragen aan de gynaecoloog

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '