Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© photo news

Het bleek om een stunt voor 'Make Belgium Great Again' te gaan waarmee Josje en Frances Lefebure fast fashion willen aanklagen.

Josje opent dan toch geen eigen pop-upkledingwinkel

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Heel wat fashionista’s keken er al naar uit: de pop-upwinkel die Josje Huisman binnenkort zou openen. Maar nu blijkt dat het een stunt is.  Josje helpt Frances Lefebure met het aanklagen van fast fashion voor het VTM-programma ‘Make Belgium Great Again’.


Josje kondigde begin oktober aan dat ze zich opnieuw in een nieuw project zou smijten: haar eigen pop-upkledingwinkel MORE. Voor heel wat mensen kwam dit niet echt als een verrassing, want de zangeres staat bekend als fashionista. Zo schreef ze eerder al haar eigen boek ‘Dresscode Josje’ met allerlei tips over hoe je outfits combineert. De zaak zou op 16 oktober zijn deuren openen in de aanwezigheid van heel wat fans.

https://www.instagram.com/p/B3JXW6GICCS/

‘Met MORE wil ik meer bieden dan wat je verwacht’, schreef ze toen op de website van de winkel. ‘Meer variatie, meer kleur, meer keuze. Wij vrouwen zijn niet eenzijdig, maar verrassend, gevarieerd en elke dag anders. Wat je gisteren mooi vond, is vandaag misschien al minder je ding. Daar wil ik met MORE op inspelen.’ Maar wie gisterenavond aanwezig was en hoopte een nieuw ensemble te kopen, kreeg een koude douche. Josje opent helemaal geen kledingwinkel. Integendeel: ze wil de praktijk van veel en goedkope kledij kopen net aanklagen.

Fast fashion


‘Eindelijk kan ik zeggen dat ik géén kledingwinkel ga openen’, zegt ze op Instagram. ‘Wel heb ik de makers van “Make Belgium Great Again” geholpen met het onder de aandacht brengen van de impact van fast fashion op mens en natuur.’ De foto bij haar boodschap spreekt boekdelen. Langs de ene kant beeldt ze uit wat wij zien in de winkels en kledingrekken, de schone schijn, en langs de andere kant zien we wat er eigenlijk werkelijk schuilgaat achter die industrie.

https://www.instagram.com/p/B3sPBJjBIxj/

‘Frances en ik wilden laten zien wat de echte kost is van die snelle mode’, vertelt Josje in Het Laatste Nieuws. ‘Veel mensen staan daar niet bij stil en daarom willen we ze oproepen om beter na te denken over de kledij die ze kopen. Het is beter om voor fair fashion te kiezen en de stukken die al in je kast liggen vaker aan te doen, in plaats van ze stof te laten vangen.’ Ze probeert zelf het goede voorbeeld te geven. ‘Een stuk uit bijvoorbeeld Primark zal je niet meer terugvinden in mijn kast.’

Haar fans waren een beetje verdeeld over deze straffe boodschap. Sommigen vonden het een geniale stunt, terwijl anderen het oprecht jammer vonden dat er nu geen pop-up van de blondine komt. Ben je benieuwd naar het volledige verhaal? Kijk dan de komende zondagen om 20u35 naar ‘Make Belgium Great Again’ op VTM.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '