Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
cali eve internationale vrouwendag
© Wout Calluy

'Ik kan er mijn passie en creativiteit in kwijt en dat is een zalig gevoel.'

Antje Van Cauwenbergh (27) stampte haar eigen merk Cali Eve uit de grond: ‘Ik wilde iets opstarten, puur en alleen voor mezelf’

Evi Van Houdt

Vandaag is het Internationale Vrouwendag! En hoewel we bij Flair élke dag vrouwen vieren, doen we dat op deze symbolische dag dubbel zo hard. Onze redactrices zetten daarom maar wat graag vrouwen in de spotlight die hen dagelijks inspireren. Redractrice Evi koos onder anderen voor haar goede vriendin en onderneemster Antje Van Cauwenbergh, boss lady achter het gloednieuwe merk Cali Eve.

Antje Van Cauwenbergh (27) is zo één van die mensen waarbij het lijkt alsof ze echt alles kunnen. Van fotografie over webdesign tot content creation: ze kan het allemaal. Sterker nog, haar ideeën en visuals lopen naadloos in elkaar over. Als Antje ergens haar stempel op heeft gezet, zie je dat meteen. Met zes jaar ervaring in de modewereld besloot ze dat het tijd was om ook haar eigen verhaal te vertellen en dat verhaal in een creatieve uitlaat te gieten. Dat resulteerde in een heerlijk zonnig merk met een capsulecollectie van vijf zomerse must-haves. De naam van haar verhaal? Cali Eve.

Vanwaar kwam die kriebel om zelf iets te op te starten?

‘Ik wilde al heel lang iets van nul uit de grond stampen: ik had een creatief ei dat ik ergens kwijt wilde, enkel en alleen voor mezelf. Ik wilde mijn eigen stijl, mijn passie voor mode en voor reizen gaan combineren en vooral een keer de grenzen van mijn eigen comfortzone gaan aftasten. Zo is Cali Eve ontstaan, een uit-de-handgelopen hobby waarin ik al mijn passies in kwijt kan. Cali Eve verwijst dan ook naar mijn liefde voor California, m’n lievelingsbestemming in de wereld. Ik ben er in totaal al vier keer geweest – en ik ben er ook ten huwelijk gevraagd vorig jaar! – en elke keer werd ik verliefder op de plek. Als ik ergens zou mogen wonen in de wereld en het zou niet uitmaken waar, dan zou ik sowieso California kiezen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Je beschrijft Cali Eve als de samenbundeling van al je passies. Hoe belangrijk was het succes van Cali Eve voor jou?

‘In de eerste plaats doe ik dit echt voor mezelf. Ik heb al zes jaar ervaring in de mode- en marketingsector en hoewel ik al die projecten geweldig vind en vond, wilde ik eens ontdekken bij mezelf wat mijn stijl is, mijn visie. Hoe gepassioneerd zou ik zijn als dit voor mezelf was? Zou ik het durven? Ik ben een jaar lang bezig geweest met de voorbereiding, maar de effectieve launch was echt zenuwslopend. Al ben ik wel zo blij dat ik het gedaan heb. De launch was goed dus ik ben trots op wat ik heb neergezet, maar het succes was zeker niet de hoofdzaak. Ik wil mezelf ruimte geven om fouten te maken, daar leer je van.’

Ik had een strakke tijdlijn nodig zodat ik er zelf ook niet meer vanonder uit kon muizen! (lacht)

Je bent er een jaar mee bezig geweest, heb je gedurende die tijd getwijfeld?

‘Ja en nee, ik wilde vooral mijn tijd nemen om eerst echt het merk uit te bouwen. Dat vond ik heel belangrijk, maar ook één van de leukste stappen in het hele proces. Het logo bedenken, de kleuren, het neerschrijven van de boodschap, dat zijn echt de dingen die mij gelukkig maken. Ik vind beeldvorming zelf superbelangrijk en heb dan ook veel werk gestoken in de strategie achter Cali Eve. Ik stelde mezelf de vraag: hoe wil ik het merk neerzetten, zodat mensen visuals en producten kunnen herkennen als iets van ons? Daarna was het tijd voor de productie en kwamen de centjes naar boven natuurlijk! (lacht) Dat was wel even slikken. Tot slot heb ik een strakke tijdlijn samengesteld. Die had ik zelf ook echt nodig, zodat ik er niet meer vanonder uit kon muizen (lacht). En ik ben blij dat we die deadlines gehaald hebben.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hoe cruciaal was die planning?

‘Ik ben echt een megaplanner, dus voor mij was die planning echt belangrijk. Waarschijnlijk had ik met gemak sommige dingen kunnen bundelen of de collectie al sneller kunnen launchen, maar ik wilde echt vasthouden aan die planning en aan mijn eigen tempo. Ik denk dat iedereen die me kent me zou omschrijven als een perfectionist en in dit proces was dat echt een voordeel. Ik ben mijn eigen enige collega bij Cali Eve, maar ben voor mezelf minstens even kritisch als ik voor iemand anders zou zijn. Dus hoewel ik het rustig aan deed, heb ik op dat vlak mezelf wel echt naar the next level gepusht.’

Wat zie je als je grootste obstakel in dat jaar?

‘Het financiële risico was toch het grootste heikel punt. Ik vroeg me af of Cali Eve überhaupt zou kunnen concurreren tegen alle grote en vaak ook spotgoedkope fast fashionspelers. Dat was mijn grootste angst. Maar sommige stuks uit de collectie waren meteen uitverkocht en ik ben ondertussen volop aan het bijbestellen! Ik ben superblij dat ik het risico toch genomen heb, want het is me duidelijk toch gelukt.’

Ik ben mijn eigen enige collega bij Cali Eve, maar ben voor mezelf minstens even kritisch als ik voor iemand anders zou zijn.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Op welk vlak onderscheidt Cali Eve zich van die grotere merken?

‘Het verhaal erachter. Ik denk sowieso dat de reisfactor, die doorspekt is in het merk, echt heel hard meespeelt. Ik hou onze nieuwe volgers op sociale media goed in de gaten en ik zie toch dat daar veel avontuurlijke mensen tussenzitten, die ook van reizen houden en die echt passen bij de visie van Cali Eve. En dat is ook exact de doelgroep die ik wil bereiken. Daarnaast wil ik het ook persoonlijk blijven aanpakken. Ik wil mezelf als ondernemer niet wegsteken. Ik denk dat het net heel fijn is voor klanten om te zien wat er achter de schermen gebeurt en wie ik ook zelf ben.’

Ik wil mezelf niet wegsteken als ondernemer, het lijkt me net fijn voor klanten om te zien wat er achter de schermen gebeurt en wie ik ben.

Wat brengt de toekomst voor Cali Eve?

‘Ik ben volop bezig met het brainstormen over nieuwe stuks die ik wil uitbrengen. Ik heb al veel input gekregen van de mensen rondom mij en klanten, dus die nieuwe collectie begint zich stilaan te vormen in mijn hoofd. Al zit ik voornamelijk ook in mijn hoofd met hoe ik vernieuwend kan zijn in de nieuwe collectie, maar toch ook erg herkenbaar blijf en dicht bij de visie merk.’

Wordt deze eerste collectie een vaste waarde bij Cali Eve, of komen de stukken niet meer terug?

‘Ik zie het eerder als losse collecties, telkens met iets vernieuwends in. Ik wil mijn klanten blijven verrassen en zelf ook creatief bezig blijven. Anders is alle fun er nu al af! (lacht). Maar de eerste collectie ben ik wel terug aan het aanvullen, omdat er veel vraag naar was. Ik had ook niet al té veel stuks besteld, uit schrik dat ik ermee zou blijven zitten. Gelukkig is dat dus niet het geval! De vraag zal ik bij de volgende drop beter kunnen inschatten.’

Mijn eerste doel is bereikt, dus ik wil vooral kijken naar waar ík het meeste energie uithaal en daarmee verdergaan!

Ik heb het gevoel dat Cali Eve voor jou meer is dan alleen een kledingmerk. Hoe zou je het zelf omschrijven?

‘Het is eigenlijk een beetje mijn eigen persoonlijke vision board. Moest je me opzoeken op Pinterest dan zou je die Cali Eve-vibe meteen herkennen. Oranje, wit, beachy en zonnig: dat is echt volledig mijn eigen stijl. We hebben de stuks voor de collectie ook in California geshoot en die beelden passen daar volledig bij. Ik zie het eigenlijk meer als een lifestylemerk. Ik heb een open mind en het kan eigenlijk nog alle kanten uit, maar momenteel blijf ik wel in de mode. Mijn eerste doel is bereikt met deze launch en nu wil ik vooral kijken naar waar ik het meeste energie uithaal en daar verder mee gaan!’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hoe reageerde je omgeving op je idee om zelfstandige in bijberoep te worden?

‘Heel supportive. Mijn verloofde en mijn mama zijn denk ik mijn allergrootste fans (lacht)! Dat is echt een leuk gevoel als iedereen achter je idee staat. Maar ik denk ook dat niemand ervan verschoot dat ik hiermee ben afgekomen. Die passie voor fotografie en grafische vormgeving is er altijd al geweest. Ik ben de vriendin die de trouwkaartjes designt of foto’s van vriendinnen maakt. Voor de meeste mensen in mijn omgeving was dit dan ook een logische stap.’

Superfijn om te horen dat je verloofde je ook volledig steunt. Hoe zat dat financieel?

‘Mijn verloofde, Wout, is zelf ondernemer. Hij begrijpt dat eigenlijk volledig en beseft ook dat als je zoiets creatief op poten wil zetten, je erin moet investeren. Hij is ook degene die mij blijft pushen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Ook naast dit merk. Hij is de eerste om me te zeggen dat ik dingen moeten blijven uitproberen om mijn passie te zoeken én te vinden. Hij ziet ook hoeveel passie ik kwijt kan in Cali Eve.’

Tijdens het bedenken van Cali Eve lag ik nachtenlang wakker, puur uit enthousiasme. Toen dacht ik: ik moet dit gewoon doen.

Heel verfrissend dat je de dag van vandaag iets puur uit passie kan doen en puur voor jezelf, maar niet per se voor het geld of de bekendheid.

‘Dat is het echt. Ik doe dit puur uit creativiteit en ontspanning. Ik heb ook elk jaar last van een megawinterdip en Cali Eve helpt daar zo hard bij. Wout is ook dj en videograaf en wanneer hij bezig was met zijn muziek of met het editen van een video, voelde ik altijd die kriebel om ook creatief bezig te zijn. Tot ik er plots ‘s nachts van wakker lag omdat ik het ene idee na het andere had. Ik lag meer wakker toen ik Cali Eve aan het bedenken was, uit enthousiasme, dan bij de effectieve launch (lacht). Toen dacht ik: ik moet dit gewoon doen, het is duidelijk dat het me energie geeft en ik heb er gewoon zin in.’

Als je heel groot mocht dromen, waar zou je Cali Eve dan binnen vijf jaar willen zien staan?

‘Ik zou graag een grotere collectie uitbrengen. Ik begon nu met maar vijf stuks, omdat ik ook geen overaanbod wilde. En eigenlijk denk ik nu dat de vijf stuks elkaar versterken, net omdat het er minder zijn. De meeste mensen die iets bestellen, kopen dan ook niet maar één ding, maar kiezen meteen drie van de vijf beschikbare items. Dat vind ik wel zot, maar dat is misschien ook omdat het aanbod zo beperkt is. Toekomstgewijs zie ik Cali Eve niet per se als een gigantische webshop met honderden artikelen, maar eerder als een iets uitgebreidere versie dan nu het geval is. Ook in een paar kleine en lokale boetieken liggen, lijkt me erg leuk. Ook op ecologisch vlak is er nog ruimte voor verbetering, dus daar zou ik over vijf jaar dan ook wel echt op hopen dat onze collecties een stuk groener zijn.’

Is het heel moeilijk om als beginnende, kleine ondernemer in het ecoverhaal te stappen?

‘Het is echt enorm duur. Ik heb de piste om het volledig ecologisch aan te pakken echt bewandeld en alle opties bekeken, maar de kostprijs voor een volledig ecologisch vervaardigd item is zoveel hoger en als complete beginner is dat niet altijd haalbaar. Ook de verkoopprijzen zouden dan een stuk hoger liggen en dan zou ik het publiek dat ik wil aanspreken een beetje mislopen vrees ik. Al is het wel iets waar ik mee bezig ben, moest ik de ruimte krijgen om na deze collectie vollédig groen te gaan, dan zou de cirkel voor mij rond zijn.’

Ik wil ook liever dat mensen Cali Eve volgen omdat ze fan zijn van het concept, dan omdat ze het gezien hebben bij een influencer waar ze naar opkijken.

Heb je tegenwoordig, in de tijden van influencers en sociale media, connecties nodig om een merk te lanceren?

‘Eigenlijk denk ik dat dat best meevalt. Als je een vrienden- of vriendinnengroep hebt dat er mee achterstaat en je door dik en dun steunt, helpt dat al enorm. Als je eigen netwerk de boodschap deelt, komen de geïnteresseerde volgers ook wel bij je merk terecht. Ik denk dat je er ook op een authentieke manier kan geraken. Op voorwaarde dat je verhaal klopt en je iets moois neerzet natuurlijk. Ik wil ook liever dat mensen Cali Eve volgen omdat ze fan zijn van het concept, dan omdat ze het gezien hebben bij een influencer waar ze naar opkijken. Ooit zou ik eventueel wel willen samenwerken met influencers, maar dan zou ik ook echt kiezen voor mensen die bij het merk passen en niet gewoon bekend zijn.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Je creatief vat lijkt me ook nog lang niet leeg?

‘Nee dat klopt, er kunnen nog een hoop dingen aankomen! Ik wil hiermee beginnen, maar ik voel wel dat het me echt energie geeft om door te gaan. Het is gewoon heel leuk dat ik iets gemaakt heb, keihard genoten heb tijdens het maakproces en dat andere mensen er nu ook van genieten! To be continued! (lacht)’

Het is natuurlijk Internationale Vrouwendag. Wie is jouw ultieme vrouw, waarvan je stiekem droomt dat ze misschien ooit Cali Eve zou dragen?

Janni Delér, een fashionblogger die ik al lang volg! Zelf heeft ze ook haar eigen merk, C’est Normal, waarin het reisaspect ook keihard naar voren komt. Dat zie je in de kledij, in de foto’s maar ook in de vlogs die ze maakt. Moest zij ooit iets van Cali Eve kopen zou ik dat écht heel cool vinden. Janni is stiekem ook m’n girl crush!’

Welk advies zou je willen geven aan nog twijfelende ondernemers?

‘Om het gewoon te proberen. Je ziet wel of het lukt of niet. Als je er volledig zelf in gelooft, kan het ook lukken, denk ik. Dromen mag! Ik ben misschien voorzichtig gestart qua stock, maar ik ben er wel volledig voor gegaan. Ik zou bijvoorbeeld nooit een stuk afleveren waar ik niet volledig achtersta. Het is dus keihard mogelijk om klein te beginnen en te ontdekken waar jij zelf nu écht gelukkig van wordt.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat kunnen we momenteel nog shoppen bij Cali Eve?

‘Momenteel hebben we alles terug in stock! Zowel de T-shirts, als de haarclips, de sweaters en de sokken. Het is dus de moment!’

Alle items van Cali Eve kan je vinden op de webshop.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '