Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Daan Stevens via Unsplash

'We willen terug naar het daten zónder de vooroordelen en verwachtingen die we door social media tegenwoordig al hebben over de andere', vertelt Evelien van A bit MORE.

Gentse dames organiseren weekendjes Ardennen om singles met elkaar te matchen

Organiseer iets voor singles en de inschrijvingen stromen binnen. Zo lijkt het toch sinds de komst van ‘Blind Getrouwd’, ‘Blind Date’ en onlangs nog de Q-Masquerade. Maar volgens de Gentse Evelien (30) en Sara (30) zijn zulke programma’s allesbehalve de ideale manier om verliefd te worden. De weekends voor singles die zij met hun bedrijfje A bit MORE organiseren daarentegen, die zouden voor meer vlinders kunnen zorgen.


Gefrustreerd door de verhalen van single vrienden over hun dating life en geïntrigeerd door het succes van formules als ‘Blind Getrouwd’, besloten psychologe Evelien en sociologe Sara – die beiden een partner hebben – zich zelf aan het matchen te wagen. Vanaf augustus organiseren ze weekends op een idyllische plek in de Ardennen voor singles die op voorhand gematcht worden door middel van een vragenlijst en een zelf opgesteld algoritme. Uit de inschrijvingen worden (ongeveer) 30 vrouwen en 30 mannen geselecteerd die elk vijf matches zullen hebben op het weekend, met wie ze op date gaan. Verder bestaat de tweedaagse uit avontuurlijke en ontspannende groepsactiviteiten, lekker eten en feestjes. Klinkt niet slecht, toch?

‘We willen back to nature gaan: daten zonder de vooroordelen en verwachtingen die we tegenwoordig al hebben van de andere door ze op te zoeken op social media of hun foto’s te zien op Tinder’, vertelt Evelien. ‘De singles komen dan ook pas nét voor de date te weten met wie ze gaan, zodat ze niets kunnen opzoeken en geen vooroordelen kunnen vormen. Het is ook niet het soort dates waarbij de singles een uur lang gewoon voor elkaars neus zitten. We proberen er altijd een ludiek, leuk kantje aan te geven, zodat ze meer over elkaar kunnen ontdekken. Maar daar ga ik nog niet te veel over vertellen, zodat het nog een beetje een verrassing blijft (lacht).’

Unieke vragenlijst


Matchen op basis van een vragenlijst is geen ongezien concept, maar volgens de dames van A bit MORE is hun methode uniek. ‘Er is een deel vragen over jezelf en dan een deel over je ideale partner’, legt Evelien uit. ‘Maar het unieke is dat je in een derde deel een gewicht toekent aan de verschillende aspecten waarover je vragen beantwoordde. Niet iedereen vindt namelijk alles even belangrijk. De ene hecht meer belang aan het uiterlijk, terwijl de andere het belangrijk vindt wat de partner doet in zijn vrije tijd. Zo is al gebleken dat velen de lengte een doorslaggevende factor vinden. We geven die gewichten dan in in ons algoritme en krijgen zo betere matches voor onze kandidaten.’

Uit onze vragenlijsten is al gebleken dat heel veel singles lengte een doorslaggevende factor vinden.


Hoe zijn de dames tot de vragenlijst en het algoritme gekomen? ‘We hebben met heel veel singles samengezeten om te weten te komen wat zij belangrijk vinden, hoe zij het daten tegenwoordig aanpakken, wat de frustraties zijn die ze hebben bij methodes zoals speeddaten en Tinder’, vertelt Evelien. ‘Dankzij onze opleiding hebben we ook ervaring met interviews afnemen, focusgroepen samenstellen, enzovoort. Met de hulp van mensen uit onze omgeving hebben we dan het algoritme samengesteld, want dat is natuurlijk pure IT.’

Uitbreiden bij succes


Voorlopig wendt A bit MORE zich tot een beperkte groep singles, maar daar zou verandering in komen. ‘In augustus hebben we het eerste weekend en in september het tweede, allebei voor heteroseksuele singles van 26 tot 38 jaar. Maar we hebben al zo veel reacties gekregen van 40-plussers dat we eind dit jaar een weekend gaan lanceren voor de leeftijdscategorie 35 tot 50 jaar. Want daar is ook heel veel nood. Daarna gaan we natuurlijk ook kijken naar holebi’s, maar daar moeten we nog wat meer research naar doen omdat we minder gekend zijn met hun leefwereld. En we willen het nu eenmaal goed doen. We wilden eerst zien of het concept zou aanslaan voor we aan uitbreiden dachten, maar gezien alle aandacht die we nu krijgen, lijkt dat toch het geval te zijn (lacht).’

De laatste keer dat Evelien het checkte, waren er zo’n 200 inschrijvingen voor de eerste weekends. ‘We gaan ervan uit dat we zo’n 500 inschrijvingen nodig hebben om twee weekends te vullen met matches’, vertelt ze. ‘Vanaf dat aantal kan ons algoritme echt goede zaken doen. Maar meer inschrijvingen is alleen maar luxe, natuurlijk.’ Geïnteresseerd? Op de Facebookpagina van A bit MORE vind je een link naar de inschrijvingspagina. De tweedaagse kost je 350 euro, alles inbegrepen.

Meer voor singles:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '