Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Belga

'Operatie Slak' zorgde voor enorm lange vertragingen.

NMBS-machinist wil ontslagen worden en rijdt daarom opzettelijk te traag met zijn trein

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Machinist Cedric Grumiaux wil de overstap maken naar de privésector, die veel betere voorwaarden geeft dan zijn huidige werkgever NMBS. Hij reed daarom veel te traag met zijn trein in de hoop zo snel mogelijk zijn C4 te krijgen.


Cedric Grumiaux zorgde er hoogstpersoonlijk in zijn eentje voor dat zijn trein afgelopen dinsdag bijna een uur vertraging had. Hij reed van Bergen naar Luik met opzet een pak trager, waardoor hij maar liefst 37 minuten te laat arriveerde in het station. De rit daarvoor hield hij ook een slakkentempo aan en kwam hij 13 minuten te laat aan in Doornik. Hij noemde zijn actie ‘Operatie Slak’ en deed het met voorbedachten rade. De man wil namelijk zo snel mogelijk ontslagen worden.

Opzeg


‘Ik heb al een contract met een andere maatschappij, maar de NMBS verplicht me om nog een jaar opzeg te doen’, vertelt Cedric aan Het Nieuwsblad. ‘Dat is veel te lang, vandaar mijn actie’. Cedric wil vertrekken bij de NMBS, omdat de voorwaarden als treinbestuurder bij een privéspoorbedrijf veel aantrekkelijker zijn. Dat is een groot probleem waar de NMBS de laatste tijd mee kampt.

Loon


Tien jaar geleden werd het spoor opengesteld voor binnenlands en internationaal goederenvervoer. Sindsdien is het oorlog tussen de NMBS en de privéspoorbedrijven om treinbestuurders. Die laatste kunnen een veel aantrekkelijker pakket aanbieden van dubbel zoveel loon, een bedrijfswagen, een smartphone en een tablet, waardoor ze heel wat machinisten afsnoepen van de NMBS. Volgens de vakbonden zou zelfs 1 op de 10 treinbestuurders momenteel in opzeg zitten.

Vergoeding


De NMBS probeert een stokje te steken voor de uitloop en legde haar werknemers sinds 2016 een opzegtermijn van een jaar op. Ze moeten ook een vergoeding betalen die kan oplopen tot maximaal 10.000 euro. De NMBS investeert namelijk in haar personeel en geeft hen een training van een jaar. Die moeten ze dus deels terugbetalen als ze vertrekken, en het bedrag hangt af van hun aantal dienstjaren. Die maatregelen zorgden er dus voor dat machinist Cedric Grumiaux afgelopen dinsdag zijn ‘Operatie Slak’ in uitvoering bracht.

Knelpuntberoep


Ondertussen boomt het goederenvervoer, waardoor de privéspoorbedrijven honderden nieuwe machinisten nodig hebben en treinbestuurder eigenlijk een knelpuntberoep is geworden. De NMBS doet er ondertussen alles aan om de job als treinbestuurder voor personenvervoer zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Cedric Grumiaux riskeert een grote sanctie. ‘Ze kunnen me op staande voet ontslaan’, vertelt de machinist. ‘Maar dat vind ik helemaal niet erg.’

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '