Home LOL 9 dingen die je sowieso herkent als je 30 Seconds speelt

9 dingen die je sowieso herkent als je 30 Seconds speelt

3. Wanneer je teamleden het woord niet raden (maar je tegenstanders wel).

30 Seconds
999 Games

Het is misschien wel het leukste spel van de afgelopen tijd: 30 Seconds. Perfect voor op een zaterdagavond met familie of vrienden, want het bordspel zorgt gegarandeerd voor de nodige gezelligheid. En tranen van het lachen. Of, voor mensen die niet tegen hun verlies kunnen, soms ook voor ruzie. Deze 9 dingen herken je sowieso wanneer je het gezelschapsspel speelt.

1. Je wordt lichtjes depressief wanneer je weer ‘2’ gooit

Terwijl bij de meeste bordspellen geldt ‘hoe hoger, hoe beter’, is dat bij 30 Seconds net het tegenovergestelde. En laat jij nu net elke keer ‘2’ gooien in plaats van ‘0’ of ‘1’. Oftewel, je team moet wel verdomd goed zijn best doen om een paar stappen voorwaarts op het bord te komen. Erg motiverend is het niet. Enne, grote kans dat wanneer niemand kijkt, je de dobbelsteen stiekem even snel op een lager cijfer legt.

2. Je teamlid leest de woorden op het kaartje te snel (of niet goed…)

‘Ja, je weet wel. Een broodje met vlees erin. Het komt uit Griekenland’. Iedereen weet natuurlijk dat dit om een pita gyros gaat. Maar je oplettende tegenstander controleert uiteraard – hoe irritant ook – het kaartje nog even voor de zekerheid. En ziet dat er niet pita gyros, maar pythagoras opstaat. Oeps, foutje!

3. Wanneer je teamleden het woord niet raden (maar je tegenstanders wel)

Niets zo frustrerend als teamleden die allemaal hun wenkbrauwen optrekken bij jouw uitleg, terwijl het andere team de woorden ‘Nouuu, weten jullie het nu nog steeds niet’ uitkraamt. En uiteraard is er helemaal niks mis met jouw beschrijving. Het ligt aan hen, niet aan jou. Daar ben je zeker van.

4. Hoewel jullie al een tijdje aan het spelen zijn, worden de spelregels nog maar eens besproken

Die spelregels hadden jullie natuurlijk van tevoren best even besproken – en zelfs opgeschreven, just in case – maar iedereen kent het spel en dus was het in eerste instantie eigenlijk niet echt nodig. Dikke bummer, want terwijl jullie halverwege zijn, is er opeens iets waar discussie over ontstaat. Dingen aanwijzen, een Engelse vertaling, de voornaam is niet genoemd, en ga zo maar door…

5. Je krijgt tijdens het spel steeds meer twijfels bij je teamgenoten

Terwijl jij op de hoogte bent van wie er op dit moment minister van Buitenlandse Zaken is, gaat de kennis van je teamgenoten niet verder dan de Kardashians en de deelnemers van ‘Temptation Island‘. Niemand zei dat het makkelijk ging worden.

6. Diegene die moet uitleggen, heeft een ander idee bij de naam op het kaartje

‘Ja, volgens mij is hij een architect uit Spanje. Hij heeft ook die ene kerk in Barcelona ontworpen, enne… Ook dat ene park weet je wel’. Natuurlijk weet jij dat het om Gaudí gaat, maar wanneer je zijn naam enthousiast begint te roepen, zegt je teamgenoot ineens ‘Bijna, bijna!’. Wanneer de tijd om is, blijkt er niet Gaudí, maar Ghandi te staan… Lijkt er misschien qua naam op, maar is toch totáál iemand anders.

7. Het kaartenbakje blijkt ook elke keer weer een probleempunt te zijn

Je hebt ‘in’ en ‘uit’, makkelijker kan het niet. Althans, zou je denken. Er is namelijk elke keer weer discussie over of het kaartje waarmee je net hebt gespeeld nu bij ‘in’ of ‘uit’ moet. Snap jij het nog? Moeilijk, moeilijk en nog eens moeilijk.

8. Wanneer het einde nadert, komen ineens de beschuldigingen

‘Jaaa, maar jullie hebben de hele tijd het geluk dat je makkelijke kaartjes hebt. En wij krijgen alle moeilijke’. Ja ja, we weten het wel. Het is niet jullie schuld dat je achter staat, het is gewoon de schuld van de kaartjes. Tuurlijk!

9. De euforie wanneer je met je team hebt gewonnen

En plots ben je alles weer vergeten. Dat teamgenoot A niet wist wat de naam van de vrouw van Barack Obama ook alweer was, en dat teamgenoot B echt geen idee heeft wat de hoofdstad van Turkije is, dat vergeef je hen bij het behalen van de zege onmiddelijk. Het is uiteindelijk maar een spelletje (said no one ever), toch?

Zin om te spelen? Scoor het spel hier.
Tekst: Charissa Leatemia.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.