Home Lifestyle VROUWEN MET STOERE HOBBY’S: Annelies (32) rijdt autocross

VROUWEN MET STOERE HOBBY’S: Annelies (32) rijdt autocross

'Je vliegt vaak eens uit de bocht of gaat zelfs over de kop met de auto.'

autocross
© Sarah Tuytschaever

Dat vrouwen een serieus stel figuurlijke ballen aan hun lijf hebben hangen, tonen we elke week door een vrouw met een stoere hobby in de kijker te zetten. Annelies Missiaen (32) scheurt door de bochten op de velden, want ze rijdt autocross.

De West-Vlaamse Annelies Missiaen baat haar eigen pannenkoek- en koffiehuisje uit in Izegem. In het weekend ruilt ze de cappuccino’s en bruine suiker in voor modder en uitlaatgassen, want ze rijdt autocross. ‘Het is met de paplepel ingegeven, want mijn papa doet dit al meer dan dertig jaar. Ik was nog maar een week oud als mijn ouders me al meenamen op het crossterrein (lacht). Ik ben daar dus in opgegroeid. Mijn ouders zijn landbouwers en moesten altijd hard werken. De autocross was eigenlijk de enige vorm van ontspanning die ze hadden. Het is nu nog altijd een gezinsgebeuren, want mijn broer rijdt ook. Wij hebben de passie van ons papa overgenomen.’

Wat houdt deze sport eigenlijk in?

‘Er wordt een veld gehuurd bij een boer en daar wordt in de aarde een parcours aangelegd. Dat is meestal een ovaal met een paar toffe bochten in. Het is de bedoeling dat je dit “circuit” zo snel mogelijk aflegt met je auto. Wie als eerste over de meet komt, is de winnaar. Elke piloot rijdt drie reeksen van vijf à zes rondes. Het gewicht van je auto bepaalt in welke reeks je zit.’

Mag je zoals bij de botsauto’s tegen elkaar rijden?

‘Nee. Dat is een fout beeld dat mensen hebben over autocross. Je mag niet opzettelijk tegen elkaar rijden. Het blijft natuurlijk wel cross, dus er kan wel eens contact zijn. Maar je mag elkaar dus niet van de baan rijden.’

Met welke auto doe je dit?

‘Een Volkwagen Golf 1. Die wagen is wel volledig afgebroken en daarna opnieuw opgebouwd met autosportmateriaal. Zo zit er een speciale rallyversnellingsbak in en een rolkooi. Alle overbodige stukken zoals bijvoorbeeld een radio en de achterbank worden er ook onmiddellijk uitgehaald (lacht).’

© Sarah Tuytschaever

Sleutel je zelf ook aan de auto?

‘Ik heb twee mecaniciens: mijn papa en dan nog een vriend die ons helpt als hobby. De afstelling van de auto gebeurt wel voor het seizoen van start gaat in Nederland door een autotuner die daarin gespecialiseerd is. Na al die jaren heb ik zelf ook al wat geleerd qua mechaniek. Zo kan ik een nieuwe aandrijfas steken en wat kleinere dingen herstellen. Ik trek mijn plan (lacht)’.

Op welk niveau rij je?

‘Ik rij mee in het Belgisch kampioenschap, dat zijn zo’n twintig wedstrijden per jaar. Ik doe nu al zeven jaar mee bij de dames, maar volgend jaar rijd ik mee met de mannen. Aangezien ik al driemaal kampioen werd bij de vrouwen, is het tijd voor een nieuwe uitdaging.

Zijn er veel vrouwen die deze sport uitoefenen?

‘Nee. Het is sowieso een mannenwereld. Ik denk dat er in België zo’n 15 à 20 dames rijden. Vroeger was er zelfs geen aparte reeks omdat er niet genoeg vrouwelijke deelnemers waren. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen.’

Moet je je mannetje kunnen staan tussen die heren?

‘Ja. Ze sparen je niet. Integendeel, ze willen zeker niet verliezen van een vrouw, dus ze halen echt alles uit de kast. Het is een harde wereld voor vrouwen, maar ik ga me zeker niet laten doen.’

Is het een gevaarlijke sport?

‘Je rijdt snel én op een ondergrond met veel putten in, dus je vliegt vaak eens uit de bocht of gaat zelfs over de kop met de auto.’

Maakte je dat zelf al mee?

‘Ja, ieder seizoen zeker één keer. Meestal is het mijn eigen fout omdat ik te snel wil gaan, en soms krijg je eens een duwtje van een andere auto. De allereerste keer dat ik het meemaakte, zat ik letterlijk met mijn hoofd in het zand en kon ik me niet oriënteren. Gelukkig doen we er alles aan om het zo veilig mogelijk te laten verlopen, zodat die klappen goed opgevangen worden.’

© RM Magazine

Vertel.

‘De wagen is extra verstevigd en heeft een rolkooi. Ik heb een speciale zetel en ik draag een zespuntsgordel, waardoor ik muurvast blijf hangen als ik over de kop ga. We dragen ook een speciale uitrusting. Ik heb steevast een brandveilige overall en muts aan, een helm, een nekband, handschoenen en stevige schoenen. Je zorgt zelf voor je veiligheid door in goed materiaal te investeren.’

Is het een intensieve sport?

‘Absoluut. Je rijdt misschien maar zes rondes per reeks, maar je voelt het wel aan je armspieren. Je moet je auto namelijk onder controle houden, anders vlieg je uit de bocht. Als ik na een reeks uit de wagen stap, voel ik toch dat ik gesport heb.’

Kan je er mooie prijzen mee winnen?

‘Je krijgt per gewonnen wedstrijd zo’n 74 euro, een beker en een boeket bloemen. Als je vaak wint, is dat dus wel een mooie som, maar het weegt zeker niet op tegen wat je er allemaal moet in investeren.’

Het is waarschijnlijk een dure sport?

‘Ja. Ik heb geluk dat ik dankzij mijn papa, die wel bekend is in dit wereldje, een aantal goede sponsors heb. Dat maakt het wel een beetje makkelijker, want om zo’n auto volledig raceklaar te zetten, kom je niet toe met 10.000 euro.’

Hoe reageren mensen als je vertelt dat dit je hobby is?

‘Ze verschieten er meestal van dat ik deze stoere sport doe, want in het dagelijkse leven ben ik eigenlijk altijd mooi opgekleed en geschminkt.’

Welk moment ga je nooit meer vergeten?

‘Het eerste jaar dat ik kampioen werd. Het was echt een hard seizoen met veel concurrentie. Ik was de jaren ervoor altijd als tweede geëindigd en ik had er zo hard voor gevochten om eindelijk die eerste plek te bemachtigen.’

© Sarah Tuytschaever

Waarom vind je het zo leuk?

‘Ik ben een bezige bij en ik werk keihard. Dit is echt mijn enige uitlaatklep. De adrenaline die ik voel als ik door de bochten scheur, is geweldig.’

Tot slot: waarom zouden onze lezeressen deze hobby eens moeten proberen?

‘Als je van snelheid houdt en een goede dosis lef hebt, dan kan je je hier volledig in uitleven.’

Nog meer straffe dames: