Home Lifestyle Body AHA: dit vertelt de vorm van je buik over jouw eetgewoontes

AHA: dit vertelt de vorm van je buik over jouw eetgewoontes

Heb jij ook last van het 'ballon-effect'?

Onze buik, we hebben er een haat-liefdeverhouding mee, maar wist je dat de vorm van je buik enkele (slechte) eetgewoontes kan onthullen? Zoek de dichtstbijzijnde spiegel om te achterhalen wat je buik over jouw eetgewoontes vertelt.

Een platte buik, we hebben er allemaal wel al eens van gedroomd, en we weten ook allemaal dat een sixpack echt niet nodig is om ons goed in ons vel te voelen. Waarvoor onze buik dan wel belangrijk is? Hij beschermt onze organen en vangt de grootste schokken op. Dat zorgt er ook voor dat jouw buik afhankelijk van jouw eetgewoontes en dagelijkse beweging van vormt verandert.

Uiteraard is je buik helemaal prima hoe hij is, maar toch lichten we zijn vorm en hoe je die eventueel kan veranderen graag even toe. Gewoon, voor moest je het interessant vinden.

1. Je buik is opgezwollen

Heb je ‘s morgens een hele platte buik, maar zwelt hij in de loop van de dag op? Dat kan het gevolg zijn van een verstoorde spijsvertering, zoals krampen, diarree of obstipatie, en wordt ook wel het ‘ballon-effect‘ genoemd.

Hoe je dat ‘ballon-effect’ kan vermijden? Zorg eerst en vooral voor variatie in je menu’s! Wissel bijvoorbeeld je gestoofde groenten eens af met rauwe groenten, of kook ze gaar. Beperk je frisdrankgebruik en ontvlucht etenswaren die snel gisten, zoals kool, vette kaas en peulvruchten. Probeer die suikers in je favoriete koekjes enkel op cheatdays naar binnen te werken en laat ook voorverpakte maaltijden zoveel mogelijk achterwege. Zij kunnen het evenwicht van je darmflora uit evenwicht brengen.

2. Je buik is rond onder de navel

Een buik die onder de navel een veel rondere vorm heeft dan boven de navel is het gevolg van overtollig buikvet of spierzwakte.

Geen idee hoe je dat kleine bultje eventueel kan aanpakken? Een goed gecontroleerd gewichtsverlies (streng diëten is uit den boze) verfijnt het silhouet en dus ook de buik. Je buikriem kan je versterken door sporten zoals fitness, zwemen, boksen of zumba uit te oefenen.

3. Je buik voelt zowel hard als zacht aan

Het klinkt misschien gek, maar het komt wel degelijk heel vaak voor! Zijn ook jouw buikspieren stevig en gespierd, maar zijn ze bedekt met een laagje buikvet dat ondanks de vele trainingen maar niet wil verdwijnen? Dan kan dat het gevolg zijn van een groot gewichtsverlies op korte tijd.

Onze tip? Doe gewoon verder zoals je bezig bent! Dat ietsiepietsie beetje vet kan echt geen kwaad en vormt zelfs een goede bescherming voor je ingewanden.

4. Je buik lijkt uit te puilen vanwege je houding

Je buik kan soms ook gewoon een beetje opgezwollen lijken, omdat je de verkeerde houding aanneemt. Wanneer je gebogen staat, worden je billen en schouders naar achteren geduwd en wijst je navel naar voren.

Hoe kan je dan wel de juiste houding aannemen? Easy peasy: kantel je bekken naar voren en maak je bovenlichaam recht! Je kan ook altijd een paar lessen yoga of pilates overwegen, die zijn niet alleen goed voor je houding, maar ook voor je mentale gezondheid!

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.