Home Lifestyle Food UITGETEST: veganist worden volgens ‘the Beyoncé diet’

UITGETEST: veganist worden volgens ‘the Beyoncé diet’

Redactrice Eva ging de uitdaging aan om in twee maanden tijd over te schakelen naar een veganistische levensstijl.

Mijn veganistisch project begint met Beyoncé en eindigt met Jared Leto. Lees vooral verder als je wilt weten wat ik hiermee bedoel.

Waarom wil ik vegan worden?

De bewustwording over mijn eten begon toen ik als tiener de aflevering zag van ‘Basta’ over kalfjes Barabas en Willy.

Ik had hiervoor nooit echt stilgestaan bij wat ik at, maar plots besefte ik hoeveel dierenleed de vleesindustrie veroorzaakte. Ik besloot op dat moment dat ik niet langer vlees wilde eten. Helaas deelde mijn moeder niet dezelfde mening. Ze zei dat zolang ik thuis woonde, ik zou eten wat de pot schaft. Als ik op mijn achttiende nog altijd vegetariër wilde worden, dan mocht ik dat doen. Ze had natuurlijk niet gedacht dat ik zou vasthouden aan mijn nieuwe overtuiging… Zo geschiedde dat ik op mijn achttiende, eenmaal ik op kot ging wonen, vegetariër werd.

Maar vier jaar later kreeg ik plots last van lactose-intolerantie. Aangezien ik geen vlees at en geen melkproducten meer mocht, probeerde ik veganistisch te eten. Maar op mijn 22ste viel het mij te zwaar om zo veel voedselgroepen uit mijn dieet te bannen. Geleidelijk ging ik weer vis en kip eten, maar rood vlees meed ik nog altijd zo vaak mogelijk.

Het begon allemaal met Beyoncé…

Het is nu bijna drie jaar dat ik weer vlees eet, al kriebelt het vaak om vegan te bestellen wanneer ik de optie zie op het menu. Het toeval wil dat ik recent het boek ‘The 22-Day Revolution’ van Marco Borges tegenkwam, dat goedgekeurd is door niemand minder dan Beyoncé.

Aangezien Queen B zweert bij dit dieet, besluit ik het een kans te geven.

Een bijschrift als ‘The Plant-Based Programme That Will Transform Your Body, Reset Your Habits, and Change Your Life’ neem ik normaal nooit al te serieus, maar aangezien Queen B het voorwoord heeft geschreven, besluit ik het een kans te geven.

A post shared by Beyoncé (@beyonce) on

Na de geboorte van Blue Ivy zegt Beyoncé dat ze dankzij een plant-based levensstijl aan te nemen haar figuur terugkreeg én meer energie heeft dan ooit tevoren. Zelfs Jay-Z wist ze te overtuigen om mee te doen. Meer argumenten heb ik niet nodig om mij aan de uitdaging te wagen.

Alle maaltijden zelf klaarmaken valt voor mij écht niet te combineren met een voltijdse job.

Ik bestel het boek meteen en vlieg vol enthousiasme in het 22-dagenprogramma. Na drie weken te worstelen met de recepten, stel ik jammer genoeg vast dat ik écht niet kan koken en zeker niet op deze manier kan leven. Alle maaltijden zelf klaarmaken valt voor mij écht niet te combineren met een voltijdse job.

De overgang van mijn levensstijl naar die van Beyoncé blijkt een te grote sprong, maar ik merk dat ik nu wél klaar ben om de overstap naar een veganistische levensstijl te maken. Ik moet het gewoon anders aanpakken.

Ik wil op een gezonde manier vegan worden en heb besloten mij te laten begeleiden door diëtiste Sanne Mouha. Ze zal mij vertellen hoe ik mijn eetpatroon stap per stap kan aanpassen om volledig veganistisch te eten. 22 dagen waren voor mij een te plotse overgang, dus ik gun mezelf acht weken de tijd om de overstap te maken.

Op eigen tempo

Tijdens mijn eerste gesprek met Sanne wordt het al meteen duidelijk dat Beyoncés boek niet zo evident is voor ‘gewone stervelingen’. Een plant-based leven kan verschillende betekenissen hebben, sommigen zien het als ‘geen dierlijke producten consumeren’, terwijl anderen het iets meer hardcore gaan interpreteren en ‘enkel versgemaakte plantaardige maaltijden’ eten.

Tenzij je een persoonlijke chef hebt zoals B en Jay-Z die voor jou meermaals per dag een verse maaltijd op tafel toveren, is het heel moeilijk om ‘The Beyoncé Diet’ vol te houden. (Het lag dus niet enkel aan mij, oef!)

We besluiten het boek van tafel te vegen en stellen een schema samen op mijn maat. Ik vind het niet zo moeilijk om vlees te laten liggen, dus twee maanden is een realistische overgangsperiode in mijn geval.

De eerste twee weken at ik één maaltijd per dag vegan, meestal in de avond omdat ik na het werk meer tijd heb om te koken. In week drie en vier ging de focus naar kleine dingen laten zoals de honing in mijn latte ‘s morgens of de pralines en traktatietaart op de redactie skippen. Ook de lunch werd strikter, ik voorzag twee keer per week een eigen lunch of koos enkel vegan opties op het menu. Food prepping is in zo’n geval handig, maar gelukkig heeft de catering op mijn werk een uitgebreide saladebar. Vanaf week vijf tot week acht at ik strikt veganistisch.

Ervaring

Het moeilijkste is volgens mijn ervaring om te stoppen met de kleine ‘zondes’. Een chocolaatje in je mond proppen of een koekje bij de koffie eten is snel gebeurd. Na enkele weken was die drang gelukkig weg, en kon ik zelfs door de snoepafdeling wandelen zonder in de verleiding te komen! (Wat mij overigens doet vermoeden dat ik een lichte suikerverslaving had voor ik aan dit experiment begon.)

Vaak bevatten veggieburgers kaas of ei.

Vleesvervangers vond ik in overvloed, maar al snel besefte ik dat ze vegetarisch, maar niet altijd veganistisch zijn! Vaak bevatten veggieburgers kaas of ei, lees dus goed de etiketten. Gelukkig kan je alternatieven vinden van soja die geschikt zijn voor vegans. Al is tempé bijvoorbeeld niet aan mij besteed, die zure smaak vind ik iets te overheersend in een maaltijd.

White Bean + Brown Rice Burgers 🍔 🍚 by @emerson_cooks 🥑

A post shared by Daily Vegan Food Inspiration🍃 (@veganfoodspot) on

Een van mijn vrienden vroeg zich overigens af waarom bedrijven zo hard hun best doen om de alternatieven voor vlees toch die smaak te geven, aangezien het bestemd is voor mensen die niet langer vlees willen eten? Tja, daar vraag je mij wat. Ik zal eerlijk zijn, de alternatieven voor kaas vond ik maar niets. Kaas is kaas, en alles wat beweert het na te bootsen smaakt gewoonweg flets.

Ik heb (letterlijk!) alle smaken van de melkvervangers uit het gamma van Alpro Soja getest.

Ik ben ondertussen al enkele jaren lactose-intolerant, dus mijn belangrijkste zoektocht was die naar melkvervangers. Hiervoor heb ik (letterlijk!) alle smaken uit het gamma van Alpro Soja getest. Ondertussen heb ik zo mijn voorkeuren ontwikkeld.

A post shared by Alpro (@alpro) on

’s Morgens bestaat mijn ontbijt vaak uit havermoutpap met amandelmelk (of kokosnoot-amandel), en voor mijn koffie vind ik sojamelk of havermelk het lekkerste. Met rijstmelk moet je absoluut niet aankomen bij mij, maar ik heb tot grote vreugde een vervanger gevonden voor mijn goesting in Fristi, want er bestaat sojamelk met rode vruchten. Alpro heeft ook andere smaakjes zoals banaan of vanille, maar die vind ik persoonlijk te zoet.

Het doet altijd pijn wanneer ik met vrienden uiteten ga en moet toekijken hoe ze een stuk cheesecake verorberen.

Desserts zijn tot op vandaag mijn grootste gemis. Toegegeven, je kan zelf leuke vegan opties klaarmaken, maar het doet altijd pijn wanneer ik met vrienden uiteten ga en moet toekijken hoe ze een stuk cheesecake verorberen terwijl ik knabbel aan een stuk fruit.

Er zijn gelukkig steeds meer producenten die inzetten op vegan opties, zoals Ben & Jerry’s, Alpro, Cornetto en Baileys. Er is dus hoop!

Over zoete zondes gesproken, om mijn maandelijkse drang naar chocolade te bevredigen sla ik soms een voorraad in van chocodrinks. Alpro heeft er drie: op basis van sojamelk, kokos of amandel (ik zei toch dat ik alles heb getest).

Ergens diep vanbinnen heb ik al aanvaard dat ik nooit meer zal kunnen genieten van Nutella.

Ik heb nog altijd geen vervanger gevonden voor Nutella, maar ergens diep vanbinnen heb ik aanvaard dat ik nooit meer zal kunnen genieten van die smeuïge smaak zonder er buikkrampen aan over te houden. Misschien kunnen we een wereldwijde petitie starten zodat ze een vegan variant maken?

Sweet Potato Chocolate Fudge 🍠🍫 by @oatmeal_stories 💫

A post shared by Daily Vegan Food Inspiration🍃 (@veganfoodspot) on

Conclusie

Mijn experiment verliep al bij al verbazend vlot. Ik denk dat het belangrijk is om bij zo’n overgang de juiste ingesteldheid te hebben. In plaats van het te bekijken als ‘mezelf beperkingen opleggen’, heb ik het benaderd als ‘een ontdekking van de veganistische levensstijl’.

Rice Paper Rolls 🌿🌱 by @anettvelsberg 🌸

A post shared by Daily Vegan Food Inspiration🍃 (@veganfoodspot) on

Als je het ook wilt proberen, hou dan in gedachten dat je het doet voor jezelf, de dieren en de planeet. Ik heb wel geklaagd over hoe moeilijk ik het soms vond om mij aan te passen, maar ik heb niet lopen preken over ‘de horror van de vleesindustrie’. Bewust blijven van je eigen doelen, maar ook van je omgeving, is dus belangrijk.

De grootste bezorgdheid van mijn diëtiste was ervoor zorgen dat ik voldoende proteïne binnenkreeg. Om te weten hoeveel gram proteïne je dagelijks nodig hebt, vermenigvuldig je jouw gewicht met 1,2 (dus als je 60 kg weegt, heb je dagelijks 60 x 1,2 = 72 gram proteïne nodig). Sanne adviseerde mij om driemaal per dag een sojaproduct te eten, aangevuld met een proteïneshake. Ik ben niet zo’n fan van dat soort drankjes, dus ging ik op zoek naar eentje met voldoende smaak om te camoufleren dat ik een hoopje poeder aan het drinken ben.

A post shared by Vegan Bits (@veganbits) on

RainPharma heeft er eentje met pindasmaak (ik ben verzot op pindakaas!) en de Vegalicious Peanut Shake is ook geschikt voor vegans én wie een notenallergie heeft. Ik kom lang toe met mijn pot, dus ik heb niet verder gezocht naar andere smaken. (Maar als je zelf goede tips hebt, hoor ik ze graag in de comments!)

Voor ik begon aan mijn research, werd ik gewogen om mijn vochtbalans, vetpercentage en spiermassa in beeld te brengen. Mijn doel was niet om af te vallen, maar om zo gezond mogelijk de overstap te maken naar een veganistische levensstijl.

In twee maanden tijd was ik 1 kg spieren kwijt en was mijn vetpercentage gestegen met 1,4%.

Ondanks mijn focus op proteïne zagen we tijdens de laatste meting dat ik in twee maanden tijd 1 kg spieren kwijt was en mijn vetpercentage gestegen was met 1,4%. En dit terwijl de gewone weegschaal aantoonde dat ik een halve kilo was afgevallen. Zo zie je maar dat je meer variabelen nodig hebt dan enkel het cijfer op je weegschaal!

Sorry Bey, maar na dit experiment sluit ik mij eerder aan bij Jared Leto, die zichzelf beschrijft als een ‘cheagan’ (cheating vegan).

🕺🏻🐺🕺🏻

A post shared by JARED LETO (@jaredleto) on

Ik probeer zo bewust mogelijk te eten en wil niet bijdragen aan dierenleed, maar ik wil mijn leven hierdoor niet té moeilijk maken. Zo hou ik enorm veel van honing in mijn thee of soja latte, en af en toe verlang ik naar een eitje ’s morgens. Daarom trek ik voor mezelf de streep bij het volgende: als het biologische honing en eieren zijn waarbij de bijtjes en kippen goed behandeld worden, dan kan ik dat zonder schuldgevoelens eten.

Tot slot geeft diëtiste Sanne Mouha nog het volgende advies mee aan wie zelf de stap wil zetten naar een veganistische levensstijl: ‘Pak het rustig aan, kijk wat belangrijk en haalbaar is voor jezelf. Bepaal om te beginnen wat jij belangrijk vindt en benader dat op de meest gezonde manier.’

Als je dit leest en zelf nog andere tips weet, laat het dan zeker weten in de comments! 

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.