Home Lifestyle Body 6 tips om veilig te joggen of hardlopen wanneer het buiten ijzig...

6 tips om veilig te joggen of hardlopen wanneer het buiten ijzig koud is

Neem pas een douche wanneer je lichaamstemperatuur weer normaal is.

joggen
© Ev via Unsplash

Wie écht met zijn conditie bezig is, gaat in alle weersomstandigheden joggen. Zélfs wanneer het buiten ijzig koud is zoals nu. Hier zijn wat tips om jezelf en je sportspullen intact te houden.

1. Geef je loopschoenen extra grip

Heb je geen budget voor nieuwe (antislip) loopschoenen of ben je gewoon bijzonder gehecht aan je oude paar? Maak je favo­riete sneakers dan veiliger met een anti­slipharnas. Yep, dat is een soort sneeuw­ketting voor je loopschoenen. Je vindt ze onder andere op Bol.com van het merk YakTrax.

2. Zorg dat je zichtbaar bent

Zichtbaarheid is een prioriteit op gure maar vooral donkere winterdagen. Pimp je sportoutfit met fluorescerende bandjes, vestjes en lampjes, of kies voor een legging en accessoires met felle, reflecterende accenten.

3. Hou je schoenen droog

Heb je slikkerig of nat weer getrotseerd in je loopschoenen? Stop er dan met­ een na het joggen krantenpapier in. Dat papier zuigt het vocht uit je schoenen en helpt ze zo hun struc­tuur te behouden. Zet je loopschoenen nooit in de droogkast, in de oven of onder een krachtige verwarming. Daardoor gaan je trainers krimpen en zullen ze veel sneller versleten zijn.

4. Vertrek tegen de wind in

Start je looproute tegen de wind in en eindig met de wind in je rug. Zo vermijd je windstoten in je gezicht nadat je al flink gezweet hebt. Bescherm je ook met winddichte kleding, een loopsjaal, een loopmuts, balsem voor je lippen en hydraterende crème voor je gezicht.

5. Focus op afstand, niet op snelheid

Haast en spoed is zelden goed, zeker wanneer het spekglad is op de weg. Werk in de winter liever aan het onderhouden van je conditie met duurloop in plaats van je snelheid op te krikken. Is het echt koud en heb je geen tijd om op het warmste moment van de dag te joggen? Loop dan liever twee keer per dag een kortere route. Je blijft in beweging, en dat is het belangrijkste.

6. Kleed je zo snel mogelijk weer om

Ben je klaar met lopen? Trek dan zo snel mogelijk al je sportkleren uit, ook je slip en sportbeha, en doe on­middellijk droge, warme kleding aan. Warm je daarna op met een heet drankje en neem pas een douche wanneer je lichaamstemperatuur weer normaal is.

Lees ook: