Home Lifestyle Body 5 tips van Nafi Thiam voor een gezonder (én gelukkiger) leven

5 tips van Nafi Thiam voor een gezonder (én gelukkiger) leven

Want het is nooit te vroeg om goede voornemens te maken, toch?

Van plan om nu al goede voornemens te maken voor 2019? Grote kans dat een gezondere levensstijl dan bovenaan jouw lijstje prijkt. Omdat ook wij daar nu eens werk van willen maken, gingen we te rade bij olympisch kampioene Nafissatou Thiam. Zij geeft ons 5 tips en tricks om ons op ons best te voelen. En daarvoor hoef je maar een paar kleine aanpassingen door te voeren in jouw dagelijkse routine.

1. Start de dag met een goed ontbijt

‘Je ontbijt is de basis van alles’, vertelt Nafi Thiam ons. ‘Zelfs al heb je geen hongertje of zin om ’s morgens iets klaar te maken, toch heeft je lichaam nood aan energie om de dag te beginnen.’ Het favoriete ontbijt van de olympisch kampioene? ‘Plantaardige yoghurt, vers fruit en wat muesli of granola. Daarmee voel ik me tot ’s middags voldaan. Tijdens het weekend val ik dan weer in zwijm voor verloren brood of pannenkoeken.’

2. Beweeg overdag meer

‘Je hoeft echt geen atleet te zijn om te sporten’, legt Nafi uit. ‘Het is heel eenvoudig om gedurende de dag gewoon al wat meer te bewegen: vergeet die lift en neem bijvoorbeeld de trap of haal die verrukkelijke croissants eens met de fiets in plaats van met de auto.’ Wist je trouwens dat je twee keer zoveel calorieën verbrandt door gewoon de trap te nemen in plaats van te joggen? De extra motivatie die we nodig hadden.

3. Go vegan

Begrijp ons niet verkeerd: Nafi Thiam is niet veganistisch. Ze eet vis en vlees, maar nooit in overdaad. Ze houdt ervan om de dagen waarop ze wel vlees eet af te wisselen met dagen waarop ze enkel voor groenten of andere plantaardige alternatieven kiest. Ben je niet gewend aan de smaak van sojamelk? Voeg het dan om te beginnen eens bij je koffie. Wedden dat je geen verschil merkt? En je doet bovendien een goede daad voor onze planeet. Wist je dat je door één dag per week alleen groenten te eten al 1500 liter bespaart? Jawel, dat zijn zo’n 15 douchesessies.

4. Besteed aandacht aan de Nutri-Score

Nutri-wat? Nutri-Score is een label dat bestaat uit 5 kleuren en bijhorende letters waarmee je de voedingswaarde van elk product eenvoudig kan achterhalen. ‘Het is een superhandig hulpmiddeltje: als het product een Nutri-Score A of B heeft, weet je dat het een gezonde keuze is’, vertelt Nafi.

5. Let op suiker

‘Voordat ik een voedingsdeskundige raadpleegde, greep ik bij elk hongertje meteen naar een reep chocolade. Nu probeer ik slimmere keuzes te maken die minder zoet zijn en ook minder vetten bevatten: van havermout tot Petit Beurre-koekjes’, aldus Nafi.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.