© HBO

De eerste aflevering van ‘His Dark Materials’ staat vanaf vandaag op Telenet Play.

REVIEW: ‘Het hoofdpersonage uit ““His Dark Materials”” heeft de ballen van Arya Stark en het brein van Hermelien’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Fans van Jon Snow en Arya Stark moesten afgelopen zomer afscheid nemen van de wereldberoemde serie ‘Game of Thrones’. Maar HBO zou HBO niet zijn als ze geen nieuwe bloedstollende, magische en stoere serie voor ons in petto zouden hebben. De plaatsvervanger van ‘GoT’? ‘His Dark Materials’. De gelijkenissen? Heldhaftige personages, mysterieuze dieren en – niet onbelangrijk – the North.

HBO en BBC sloegen de handen in elkaar en stoppen het niet onder stoelen of banken: het resultaat van hun samenwerking, de gloednieuwe serie ‘His Dark Materials’, zou weleens het succesvolle kleine broertje van ‘Game of Thrones’ met een vleugje ‘Harry Potter’ kunnen worden. En rarara: ook deze serie is gebaseerd op een trilogie, meer bepaald op die van Philip Pullman. Jawel, de regisseurs van de serie zochten hun inspiratie bij een van onze favoriete kinderfilms: ‘Het gouden kompas’. Ook de film van Chris Weitz (bekend van American Pie) was op de trilogie gebaseerd. 12 jaar na de release van die bijzonder succesvolle film, die een Oscar won, wordt de volledige boekenreeks nu in een serie gegoten. En wat voor een.

Nog voor de credits van ‘His Dark Materials’ helemaal zijn afgerond, krijg je de magische vibe die de serie uitstraalt al te pakken. Ze start namelijk in een andere, ietwat mysterieuze wereld, eentje die zowel gelijkenissen als verschillen heeft met de onze. En dat is niet het enige waar de eerste tien minuten van de serie ons mee weten in te palmen. Voor je het goed en wel beseft, heb je een onvoorwaardelijke sympathie opgebouwd voor het jonge hoofdpersonage Lyra Belacqua (gespeeld door de talentvolle 14-jarige Dafne Keen en bekend van ‘Logan’) en heb je een oogje op haar nonkel, of dat denk je toch.

Kijk gewoon om mee te zijn met de hype, want of je het nu wil of niet: die zit er ongetwijfeld aan te komen.

Het hoofdpersonage uit ‘His Dark Materials’ heeft de ballen van Arya Stark en het brein van Hermelien uit ‘Harry Potter’. Dat de wees Lyra een van de belangrijkste figuren zal worden, is in de eerste aflevering meteen duidelijk. Ze is een beetje wild, maar toch goed geciviliseerd, neemt het heft graag in handen, lijkt volwassener en slimmer te zijn dan haar leraren, kruipt zomaar uit ramen en op daken, heeft een gezonde obsessie voor alles wat met mysteries en wonders te maken heeft én heeft het gouden kompas in haar bezit. Wanneer ook haar beste vriend, na een reeks ontvoering, op een dag verdwijnt, besluit ze om samen met de dan nog vriendelijke ontdekkingsreiziger Marisa Coulter, gespeeld door niemand minder dan Ruth Wilson, op zoek te gaan naar Roger Parslow. Hun avontuur start in het naoorlogse Oxford en eindigt in the North, met een gewelddadige en spannende tussenstop in Londen, want daar ontdekt Lyra dat Marisa slechte bedoelingen met haar heeft.

‘His Dark Materials’ is een atheïstisch en ietwat duister werk vol bovennatuurlijke karakters en onverklaarbare gebeurtenissen. Heksen en ijsbeerjagers zijn allesbehalve vreemd, een kompas beantwoordt al je vragen, zolang je het kan lezen en er bestaat zoiets als ’stof’, een tot nu toe onverklaarbaar natuurfenomeen. Je kan er in het noorderlicht een stad zien en de zogenaamde daemons zijn de beste (dierlijke) vriend van de mens. Ze zijn een soort geëxternaliseerde ziel in een dierlijke vorm, die elke mens vergezelt. Een beetje zoals Harry Potter Dobby had en Pinocchio niet zonder Japie Krekel kon. De grootste verschillen? Als de daemon sterft, gaat ook zijn baasje dood én ze zijn kameleontisch. Zo kan Pan, Lyra’s wezel, veranderen in een vosje of vogel. Hij is haar soulmate, raadgever, speelkameraad en sceptische gesprekspartner die haar door de pubertijd loodst en haar helpt om volwassen te worden.

En wat is er dan met Panserbjørn, de o zo bekende ijsbeer uit ‘Het gouden kompas’ gebeurd? Wel, ook die heeft een belangrijke rol in de serie bemachtigd. Hij gaat samen met Lyra en de Gyptians (vergelijk ze met de zigeuners uit Peaky Blinders) op zoek naar de Gobblers in het noorden, want zij zouden de ontvoerde kinderen daar schuil houden. Daar houdt hun onderzoek op en start het avontuur in ‘the North’, een windstreek die bijzonder goed lijkt aan te slaan. Wat hen daar te wachten staat, is nog maar het begin van een steengoede serie en een bijzonder verslavende fascinatie voor fysica en biologie, zelfs voor de kneusjes die daar op school niets van bakten.

Goed in biologie of niet, één ding is zo klaar als een klontje: Dafne Keen zet met haar rol als de aanstekelijke Lyra een geweldige acteerprestatie neer. We moeten je dan ook niet vertellen dat ook deze HBO-serie er voor de zoveelste keer weer boenk op is, of alleszins toch voor wie houdt van stoere sprookjesverhalen, de magische ‘Harry Potter’-films, een stevige portie girlpower en het avontuurlijk gehalte van ‘Game of Thrones’. Kan je het toch niet vinden met die sensationele combo? Kijk dan gewoon om mee te zijn met de hype, want of je het nu wil of niet: die zit er ongetwijfeld aan te komen.

De eerste aflevering van ‘His Dark Materials’ staat vanaf vandaag op Telenet Play. Elke maandagnacht verschijnt een nieuwe aflevering van de serie op Telenet Play.

' ' ' '