Home Lifestyle Burger King-campagne doet op Twitter heel wat stof opwaaien

Burger King-campagne doet op Twitter heel wat stof opwaaien

'Vrouwen horen in de keuken' stond er op Internationale Vrouwendag op sociale media en in kranten te lezen.

Burger King reclame
© Julian Steenbergen via Unsplash

Gisteren vierden we Internationale Vrouwendag, een dag die bij de bazen van Burger King nog lang zal nazinderen. De hamburgerketen lanceerde gisteren een goedbedoelde reclame die bij Twitter in het verkeerde keelgat schoot.

Vrouwen horen in de keuken‘ stond er gisteren, op Internationale Vrouwendag dan nog, in koeien van letters op Twitter en in de New York Times te lezen. De slogan maakt deel uit van de nieuwe campagne van Burger King dat onder de nogal provocerende titel in kleine letters wat meer uitleg geeft. Maar wie o wie leest in godsnaam de kleine lettertjes? Juist, niemand. Het kwam dan ook niet als een verrassing dat de hamburgerketen in een mum van tijd op sociale media de wind van voren kreeg en beschuldigd werd van vrouwenhaat en een negentiende-eeuwse respectloze gedachtegang. En dat terwijl het met de campagne eigenlijk een tegenovergestelde boodschap wilde overbrengen…

De kleine lettertjes

In die kleine lettertjes van de campagne staat het volgende te lezen: ‘Slechts 24 % van de Amerikaanse chefs is een vrouw. Amper 7 % van hen is chef-kok. Wij hebben als missie de genderverhouding in de restaurantindustrie te veranderen. Dat willen we doen door vrouwelijke medewerkers de kans te bieden om aan hun culinaire carrière te bouwen. Elke vrouw verdient het om haar dromen na te jagen.’ Ook in het Verenigd Koninkrijk deed de campagne heel wat stof opwaaien.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hoewel Burger King in eerste instantie op de negatieve reacties inging, verwijderde het niet veel later de met haat bezaaide tweet. ‘We horen jullie. We hebben onze eerste tweet verkeerd aangepakt en dat spijt ons’, schreef het op Twitter. En of die het verkeerd hadden aangepakt, want in tegenstelling tot de slogan die in de kranten stond, stond er bij de originele tweet géén extra uitleg te lezen. Die werd pas later in de reacties toegevoegd. ‘We doen het volgende keer beter’, voegde Burger King er nog aan toe. Niet veel later volgde nog een tweet: ‘We hebben besloten om de originele tweet te verwijderen. Er werden beledigende opmerkingen gemaakt en daar willen wij geen ruimte voor geven.’

Slechte reclame

Maar zoals dat gaat op sociale media, was de tweet toen al lang zijn eigen leventje aan het leiden. ‘Ik weet niet wie dacht dat dit een goed idee was, maar jullie mop is niet grappig. Het is respectloos en zeker op een dag als vandaag’, schreef een ontzette twitteraar. Iemand anders deelde dan weer een foto van de campagne met de caption ‘Ik wou dat jullie het volledige bericht hadden gelezen.’ En natuurlijk zagen ook een aantal twitteraars er de lol van in:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Negatieve reacties of niet: Burger King haalt sowieso zijn slag thuis, want de campagne ging in een mum van tijd viraal. En zoals ook Bicky ons al leerde: slechte reclame is ook reclame. Al betwijfelen wij ten zeerste of het ooit de bedoeling was van Burger King om vrouwen te kwetsen. Hoe dan ook: een meer tactvolle aanpak in de toekomst is aangeraden.

Lees ook: