Home Columns OPINIE: ‘Negatieve reclame is ook reclame’

OPINIE: ‘Negatieve reclame is ook reclame’

'Of de campagne van Bicky roet in het eten gooit en we nu nog maar eens moeten bewijzen dat er niet te sollen valt met de feministen van de 21ste eeuw? I don’t think so.'

Bicky Burger reclame
© Bicky

Met open mond keek ik gisteren naar de controversiële reclamecampagne van Bicky. Niet omdat ik zin kreeg in een vettige ‘Bicky Veggi’, maar wel omdat de reclame een wel heel misselijkmakende – en tegelijkertijd onrealistische – boodschap verkondigde. ‘Is uw Bicky vals? Sla dan op een vrouw’. Daar kwam het in grote lijnen op neer. Als er één ding is wat je anno 2019 niet moet doen om een derde wereldoorlog te ontketenen, is het zo’n boodschap verspreiden. En dat wist het hamburgermerk zelf maar al te goed.

Sinds het verspreiden van de campagne kreeg Goodlife Foods, het Nederlandse bedrijf achter Bicky Burger, al meer dan 300 klachten naar het hoofd geslingerd. Ze boden intussen hun verontschuldigingen aan en haalden de reclame offline, maar de zee aan kritiek wordt steeds dieper. Nawal Ben Hamou (PS), de Brusselse staatssecretaris voor Gelijke Kansen, dreigde een klacht in te dienen en ook heel wat Facebookgebruikers scholden er maar al te graag gretig op los. Resultaat? Een geslaagde campagne.

Of ik geraakt ben door de reclame? Neen, eigenlijk niet. Een van mijn beste (mannelijke) vrienden wees mij erop dat we in een maatschappij leven waarin de vrouw sterker is dan ooit tevoren. En inderdaad, Betty Friedan, Beyoncé en de emancipatie van de vrouw leerden ons dat wij niet achter de potten en pannen moeten staan, ook burgerlijk ingenieur kunnen worden én het niet mogen tolereren als een man durft uit te halen naar ons. Zaken die we intussen met de paplepel meekrijgen.

We maakten er een nationale discussie en gespreksonderwerp op café van, terwijl het hamburgermerk ondertussen genoot van de (negatieve) aandacht.

Of de campagne van Bicky roet in het eten gooit en we nu nog maar eens moeten bewijzen dat er niet te sollen valt met de feministen van de 21ste eeuw? I don’t think so. De reclame zet niet aan tot geweld, althans niet tot partnergeweld. Wat ze wel veroorzaakt, is een passieve vlaag van woede en een heleboel negatieve reacties op sociale media. Begrijp mij niet verkeerd, want ook daar is niets mis mee. Stiekem weten we allemaal wel beter en beseffen we zelf ook wel dat het gaat om een mannelijke, ietwat gewaagde, versie van onze reclame voor maandverbanden of wasmiddel, want in die spotjes benadrukken we zelf maar al te graag dat vrouwen ook het heft in handen kunnen nemen.

Bicky speelde daar met de campagne redelijk onvoorzichtig op in en wist dan ook maar al te goed dat ze zich aan een mediaheisa konden verwachten. Feit is zeker: ze hebben hun slag (pun intended) wel thuis gehaald. We maakten er een nationale discussie en gespreksonderwerp op café van, terwijl het hamburgermerk ondertussen genoot van de (negatieve) aandacht. En geloof het of niet, maar dat was hoogstwaarschijnlijk hun doel. Negatieve reclame is ook reclame. Sad, but true: hoe meer aandacht we eraan besteden, hoe meer Bicky Burgers er de deur zullen uitvliegen.

Zie het als een rake discriminerende of racistische mop van Philippe Geubels of Jeroom waar we ook schaamteloos mee lachen.

Dat ik nu een aantal feministen, en misschien wel mijzelf, hard tegen de schenen schop, is ook een feit dat zeker is. We kunnen die reclame nu eenmaal niet negeren, en dat is juist de bedoeling geweest van het hamburgermerk. Dat ze daarna via een lullige post op Facebook hun verontschuldigingen moeten aanbieden, namen ze er maar al te graag bij. Wat we van het voorval geleerd hebben? Dat we af en toe misschien weleens onze mond moeten houden. Niet omdat we ons moeten laten doen, integendeel. Wel om aan te tonen dat die idiote reclame ons eigenlijk geen moer kan schelen.

Zie het als een rake discriminerende of racistische mop van Philippe Geubels of Jeroom waar we ook schaamteloos mee lachen als ze die er op nationale televisie zonder schroom uitfloepen. Het is een typische vorm van mannelijke humor en wij weten allemaal dat hun humor vaak – figuurlijk – nergens op slaat, toch?

Of we het Bicky kwalijk nemen dat ze dergelijke boodschappen verspreiden? Ja! Weten we dat mannen al lang niet meer in staat zijn om een vrouw in het openbaar te slaan omwille van een valse Bicky Burger? Ja! We hebben ons statement intussen al lang gemaakt en als de makers van de campagne dat statement op de proef willen stellen, dan weten ze waaraan ze zich mogen verwachten. Het was een bewuste én doordachte zet die ons nog maar eens de kans gaf om aan te tonen dat er niet met ons te sollen valt én die ons er tegelijkertijd aan deed herinneren dat we verdomd veel zin hebben in een vettige Bicky Burger. Missie volbracht. En oh ja: excuses aanvaard!

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.