Home Lifestyle #allesokedaar: Hoe vertel je dat je je mentaal niet zo lekker voelt?

#allesokedaar: Hoe vertel je dat je je mentaal niet zo lekker voelt?

'Hoe dan ook: praat erover, want dat helpt. Je hart luchten kan wonderen doen.'

Mentale gezondheid
© Pexels

Onze mentale gezondheid staat momenteel op een laag pitje. Daarom trekken we bij Flair aan de alarmbel en leggen we al onze bedenkingen en vragen voor aan psychologe Sharon Versluys. Samen met haar en onze hashtag #allesokedaar proberen we iedereen die zich momenteel niet zo lekker voelt te helpen. Maar hoe vertel je tegen je omgeving dat je je mentaal niet zo goed voelt?

Je kent het wel: je springt constant voor anderen in de bres, waardoor je jezelf net iets te vaak op de tweede, of misschien zelfs pas derde plaats zet. Ook nu is het thuis heel makkelijk om jezelf weg te cijferen en ‘goed’ of ‘ça va’ te antwoorden wanneer iemand je een berichtje stuurt om te vragen hoe het met je gaat. Toch is het belangrijk om te durven toegeven dat je je misschien, hoewel je dat anders liet uitschijnen, helemaal niet zo lekker voelt en ook jij nu wat hulp van je vrienden kan gebruiken. Weet je niet hoe je dat kan vertellen of heb je stress om een klein deeltje van jezelf bloot te geven? Psychologe Sharon geeft je enkele tips.

Praten of schrijven

Sharon Versluys: ‘ Zeggen dat je je niet zo goed voelt, is iets heel persoonlijks waar je het weleens moeilijk mee kan hebben. Hoe moeilijk het ook mag klinken: probeer te benoemen dat het niet gaat, want je negatieve gevoelens opkroppen heeft allesbehalve een positieve invloed op je mentale gezondheid. Praat er eerst met iemand over bij wie je je écht goed voelt. Dat kan je mama zijn, maar evengoed je tante, een goede vriendin of een docent bij wie je terechtkan of waarvan je weet dat hij/zij/die met respect naar jouw verhaal zal luisteren. Het allerbelangrijkste is dat je je veilig genoeg voelt bij die persoon om je open te stellen.’

‘Lukt het maar niet om er face-to-face een gesprek over aan te knopen, dan kan je ook altijd een sms’je sturen of brief schrijven waarin je het een en ander uitlegt. Dingen van ons afschrijven, en dan bedoel ik echt met pen en papier, kan emotioneel heel ontladend zijn. Ik merk dat dat zelfs nog meer van betekenis kan zijn dan een lange mail of whatsappje, zowel voor de persoon in kwestie als voor de persoon die de boodschap ontvangt. Het is iets persoonlijker en het komt harder binnen. Hoe dan ook: praat erover, want dat helpt. Je hart luchten kan wonderen doen.’

Heb je zelf een vraag voor onze psychologe of wil je gewoon even je hart luchten? Dan mag je altijd een mailtje sturen naar jolien.meremans@flair.be.

Wil je zelf met iemand praten? Dat kan, gratis en anoniem. Op www.tele-onthaal.be kan je chatten, bellen kan op 106.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.