Home Lifestyle 4 haalbare manieren om wat minder digitaal te zijn

4 haalbare manieren om wat minder digitaal te zijn

Ben jij stiekem ook verslaafd aan je smartphone?

minder digitaal zijn
© Andrea Piacquadio via Pexels

Heb jij massaal behoefte aan een digitale detox of ben je nog lang niet uitgescrold? Wij hebben hoe dan ook alvast vier haalbare manieren op een rij gezet voor wie wat minder digitaal wil zijn.

1. Scheid het kaf van het koren

Als je smartphone non-stop ligt te trillen, toeteren en piepen, wordt het moeilijk om je mobieltje en dus ook je sociale media te negeren. Selecteer welke meldingen en notificaties écht nuttig en noodzakelijk zijn, en schakel alle andere pushberichten uit. Zo hoef je niet cold turkey te gaan, blijf je op de hoogte van de leukste en belangrijkste activiteiten, maar overlaad je jezelf niet meer met digitale doet-er-niet-toetjes.

2. Hemel ‘druk-druk-druk’ niet langer op

Anno 2020 lijkt het wel alsof je niet meer meetelt als je het niet altijd ‘druk, druk, druk’ hebt. Maar heb je al eens gemerkt dat die drukte zich vooral in je hoofd afspeelt? We lijken wel bang geworden om even gewoon stil te zitten en niet geprikkeld te zijn. Leg je smartphone wat vaker weg of zet ’m eens in vliegtuigmodus en leer weer te genieten van de rust om je heen en in je hoofd. Even tot jezelf komen kan je bovendien inzicht geven in wat je echt wil doen met de zeeën van tijd die je als jonge vrouw nog hebt.

3. Vraag jezelf ‘waarom?’

Door je telkens af te vragen waarom je je smartphone vastpakt of naar sociale media surft, zal je merken dat het antwoord best vaak ‘uit verveling’ of ‘uit gewoonte’ is. Niemand beweert dat jij je niet mag amuseren met je sociale media en dat je het niet gewoon leuk mag vinden, maar als je wil minderen, kan je voor jezelf wel bepalen welke ‘why’s’ wel en niet aanvaardbaar zijn. Is het antwoord alleen ‘uit verveling/gewoonte’? Leg dan je smart device weer weg en denk eens na over hoe je die tijd nuttiger of leuker kan besteden.

4. Leg jezelf een tijdslot op

Net zoals je moeder dat vroeger deed met het toegelaten uurtje MSN of Facebookchatten kan het helpen om jezelf socialemedia- limieten op te leggen: alleen scrollen tussen zeven en acht, alleen maar swipen als je alleen thuis bent of uitsluitend liken op bus, trein of tram.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.