Home Lifestyle Body Lingeriemerk La fille d’O bant alle paspoppen uit winkels: ‘Niemand van mijn...

Lingeriemerk La fille d’O bant alle paspoppen uit winkels: ‘Niemand van mijn klanten lijkt daarop’

'Het heeft geen zin dat ik diverse modellen gebruik in mijn campagnes om mijn lingerie dan vervolgens in de winkel tentoon te stellen op onrealistische paspoppen.'

la fille d'o
© getty & muriellevictorinescherre.com

Het bekende lingeriemerk La fille d’O haalt alle paspoppen uit de winkels. Ontwerpster Murielle Scherre (42) vindt het onrealistische weergaven van het vrouwelijke lichaam.

Lingeriemerk La fille d’O staat er al langer om bekend het stereotiepe schoonheidsideaal aan diggelen te slaan. We zien in de campagnes en op de sociale media van het merk modellen met verschillende maten, haar- en huidskleuren en zonder of met lichaamsbeharing. Ontwerpster Murielle Scherre gaat nu nog een stapje verder en besluit alle paspoppen uit haar winkels te bannen.

Het heeft geen zin dat ik diverse modellen gebruik in mijn campagnes om mijn lingerie dan vervolgens in de winkel tentoon te stellen op onrealistische paspoppen.

Echte mensen

‘Ik heb altijd al een afkeer gehad van paspoppen’, vertelt Murielle. ‘Dat verhaal klopt gewoon niet. Als je één type vrouw kiest als voorbeeld, dan vallen alle andere onmiddellijk af. Niemand van mijn klanten lijkt op de poppen die beschikbaar zijn. Het heeft geen zin dat ik diverse modellen gebruik in mijn campagnes om mijn lingerie dan vervolgens in de winkel tentoon te stellen op onrealistische paspoppen. Ik had lang poppen met pakweg maat 40. Toen we daarmee op beurzen of events stonden, vroegen mensen ons of we een ‘plussize’ merk waren. Daar word ik triestig van. Het is belachelijk dat de industrie bepaalt dat een bepaalde lichaamsbouw plots plussize is. Daarom stap ik ook weg van die traditionele maten bij mijn lingerie.’

Vertel.

‘Ik wil in de toekomst onze bh’s en slipjes geen maten, maar een nummertje geven, want het huidige matensysteem slaat nergens op en niemand draagt eigenlijk echt de juiste maat. Daarom ga ik kijken naar welke soorten vrouwenlichamen er allemaal zijn en ga ik die verschillende groepen nummers geven.’

View this post on Instagram

this is happening. NUMBER 8 HAS ENTERED THE SHOP. since we are reviewing our whole sizing system i decided to no longer call them sizes but numbers. we will be making choices while figuring out who exactly is our audience and what size you have. looking forward to expanding the range much further but let us start and behold all this beauty: MEAN SUITE IS BACK. it might be 4 years or more this one had left the building for further development but we made it and now you can wear it. entering our collection as part of the khaki coloured theme, this bra has it all. a fair lift and hold. double layer of fabric on the cup creating both support ánd design. layers are covering and hiding over and under each other like tumbling kittens and no one seems sure what is happening exactly but it leaves us smiling anyway. this bra gots angles. angles on curves work like a charm and that charm kept me spellbound for all these years. weekly backs and forth to the factory and fitting on all you ladies to make millimetres of improvements with every visit you made. this is what teamwork looks like and i can’t wait to see your selfies in this baby. axelle is wearing MEAN SUITE in fumee with khaki trimmings in a size 4. worn here with high waist briefs ALL TALK. the transparency is a feast. are you having trouble finding a good bra? tell me all about it! #lingerie #designerlingerie #lingerieofthemonth #lingerielove #lingerieonline #madebyhand #ethicalblogger #supportyourlocalshop #ethicalshopping #belgianbrand #fashionrevolution #consciousclothing #slowfashion #whomademyclothes #oekotex #localbrand #ikkoopbelgisch #supportthemakers #buylocal #handmadeinbelgium #analogisnotdead #filmisnotdead #analoglove #lafilledo

A post shared by la fille d'O (@lafilledo) on

Nike plaatste vorig jaar realistische paspoppen met vormen in een winkel. Vind je dat een goed idee? 

‘Goh, het blijft een pop. Los van het feit of die nu vormen heeft of niet, blijft het een plaasteren, hard canvas. Lingerie is anders dan kledij. Het neemt niet de vorm aan van het lichaam, maar het gaat dat lijf net vorm geven. Dat verhaal krijg ik niet verteld met een paspop.’

Ik wil in de toekomst onze bh’s en slipjes geen maten, maar een nummertje geven, want het huidige matensysteem slaat nergens op.

Denk je dat dit echt kan bijdragen tot een beter zelfbeeld voor vrouwen?

‘Ja en van mensen in het algemeen. Paspoppen zijn een povere voorstelling van het prachtige menselijke lichaam. Het is ook daarom dat ik weiger om Photoshop te gebruiken in mijn campagnes. Sommigen vonden de video’s van echte vrouwen op onze webshop in het begin best confronterend. Ik wil dat glitterschild waar we ons achter verstoppen niet groter maken, maar die valse façade net laten varen.’

View this post on Instagram

hi Yasmine! thank you for joining our team of humans sharing their stories and self with the lot of us. let’s discuss another ny resolution i got: to share stories big n small. it’s only natural. to look for the big stories. to lust over the dazzling choices the lucky few have made. to marvel over their uniqueness as if they were gods. to idolise these people makes life seemingly impossible for the rest of us. it is vital to look into every story: both the ones that set us apart as the ones that tie us together. i have the privilege to meet all our models in the errrm flesh and i get to hear all their stories big n small. i am aware my choice of models might seem confronting at times. the people shown here look nothing like your average lingerie model and that is exactly why i feature them. they amaze me. their energy is lit and i decided to start interviewing them because it makes them even more human and it makes the gap between front and back of the camera way smaller. i ask them if they want to share a life lesson with me. with you. we know these stories. yet they surprise us. they are our stories. the one we forgot because they are to painful to hold in hand. they are the stories that sound like a cliche cause most of us have lived them. they are the stories that tie us together and that is exactly what we need right now. in turbulent times it is all we have. like a real live internet, share your stories. all of them. make em stick. know your worth and allow others to learn from your mistakes. allow me to make this social platform a bit more social. i can wait to show you all this gold. i was obsessing over yasmine’s FUCK YOU tattoo on her leg. i love how all these people stuff tiny life lessons in my face, even when silent. 2020, i promise to say no more often. no opens the door to yes. i know that much. thank you for the reminder Yasmine.

A post shared by la fille d'O (@lafilledo) on

Ben je niet bang dat dit dit negatief zal zijn voor de verkoop?

‘Ik heb sinds de start van La fille d’O altijd vriendinnen van mij gefotografeerd, iets wat in professionele kringen vaak op onbegrip kon rekenen. Ik kreeg te horen dat ik meer zou verkopen als de modellen of ikzelf er anders zouden uitzien. Ik heb me daar altijd tegen verzet.  Ik kies voor modellen waar ik mee op de thee zou willen gaan, die me boeien en aantrekken met hun energie.

Hoe ga je de lingerie dan tonen aan de mensen in je winkel?

‘We gaan vooral werken met foto’s. Maar ik wil vooral dat vrouwen de lingerie zien op zichzelf. Als je een nieuw kapsel wil, is er tenslotte ook maar één manier om te zien of het werkt voor jou: de schaar erin! Pas dan voel je of dit je nieuwe ik kan ondersteunen, met lingerie is dat net hetzelfde.’

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.