Home Lifestyle Body Stijve spieren na je work-out? Deze 9 voedingsmiddelen verhelpen de pijn

Stijve spieren na je work-out? Deze 9 voedingsmiddelen verhelpen de pijn

Van ananas tot zalm.

Sporten is afzien, maar achteraf ben je altijd blij dat je toch bent gaan joggen/crossfitten/dansen. Tot je de volgende dag uit je bed stapt, that is. Of beter, strompelt. Stijve spieren na een work-out zijn een pain in the ass. Maar met deze 9 voedingsmiddelen ben je er zo weer vanaf.

1 / 9
Ananas
Zoete aardappel
Kriekensap
Chiazaad
Noten
Eieren
Kokoswater
Gember
Zalm
Ananas
Ananas

Stijve spieren na een work-out? Ananas kan de pijn verhelpen. De exotische vrucht heeft een ontstekingswerende én pijnstillende werking. Win-win!

Zoete aardappel
Zoete aardappel

Zoete aardappelen zitten boordevol vitamine C en bètacaroteen. Bovendien bouwt het je voorraad aan glycoceen – simpelweg gezegd: je energievoorraad – weer op. Tip: bak de zoete aardappel in kokosolie – ja, ook vetten zijn broodnodig na een work-out! – en bestrooi met wat kaneel. Kaneel helpt namelijk bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel.

Kriekensap
Kriekensap

Kriekensap zou het favoriete drankje van menig atleet zijn omdat het spierpijn verhelpt. Je kan het puur drinken of in een smoothie.

Chiazaad
Chiazaad

Chiazaad is een bron van alfa-linoleenzuur, een essentieel vetzuur dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken. Een smoothie(bowl) met chiazaad kan de ontsteking van de spieren verlichten.

Noten
Noten

Net een uur lang burpees en squats gedaan? Dan is een handvol noten dé manier om weer op je positieven te komen. Noten zitten tjokvol eiwitten en omega 3-vetzuren die niet alleen een ontstekingswerende functie hebben, maar ook de groei van je spieren bevorderen.

Eieren
Eieren

Eieren zijn niet alleen een bron van proteïnen, ze bevatten ook leucine, een essentieel aminozuur dat het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken, maar moet opnemen uit voeding. Geen tijd om na je work-out in de keuken te staan? Kook enkele eieren en bewaar ze in de koelkast als snack of bak op voorhand een roerei met spinazie en eet het als beleg tussen een volkoren boterham.

Kokoswater
Kokoswater

Hydrateren voor, tijdens en na je sportuurtje is cruciaal. Kokoswater is niet alleen een verfrissend maar ook slim alternatief voor water. Het zou ervoor zorgen dat je spieren minder snel verkrampen en voorziet je lichaam van de nodige dosis kalium en magnesium zodat het sneller herstelt na een work-out.

Gember
Gember

Ook gember werkt ontstekingswerend en verlicht de pijn wanneer je stijf bent. Mix het in een smoothie, maak verse gemberthee of snijd in reepjes voor bij een wokgerecht. Yum!

Zalm
Zalm

Zalm bevat niet alleen heel wat antioxidanten, maar ook ontstekingswerende omega 3-vetzuren en magere eiwitten. De combinatie van die drie kan ervoor zorgen dat je spieren sneller herstellen en pijn zelfs voorkomen. Check!

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.