Home Lifestyle Body BEWEZEN: de ideale work-out duurt slechts 13 minuten

BEWEZEN: de ideale work-out duurt slechts 13 minuten

Gedaan met úren puffen in de fitness.

shutterstock

Het is soms moeilijk om naast je werk, afspreken met je vrienden en familie, het huishouden én wat qualitytime voor jezelf nog tijd te vinden om te gaan sporten. Goed nieuws, want volgens een recent onderzoek zou een goede work-out om in vorm te blijven slechts 13 minuten duren.

We wensten soms dat een dag uit 40 uur bestond, want geef toe dat 24 uur véél te weinig is om: voldoende te slapen (lees minstens 8 uur), te werken met de nodige files of treinvertragingen om er te geraken, boodschappen te doen, te koken en vervolgens die heerlijke maaltijd op je gemak op te eten, tijd te spenderen met je familie en vrienden, jezelf een beetje te verwennen én daarnaast nog eens te gaan sporten.

We willen niet inboeten aan luxe of qualitytime met geliefden of jezelf, dus het eerste wat we meestal uitstellen is die uitstap naar de fitness. Uren afzien tussen een hoop andere zwetende mensen prijkt nu eenmaal niet bovenaan ons lijstje met leuke activiteiten en moet het al rap afleggen tegen gezellig een wijntje drinken met je beste vriendin.

Kracht en conditie

Een recente studie in Medicine & Science in Sports & Exercise heeft nu de ideale oplossing voor dat probleem. De onderzoekers hebben namelijk ontdekt dat de ideale work-out helemaal niet zo lang hoeft te duren. Ze lieten 34 mannen 2 maand lang drie keer per week naar de fitness gaan. Ze splitsten de mannen op in drie groepen: de eerste groep deed telkens één set oefeningen die in totaal 13 minuten duurde, de tweede groep deed dezelfde set driemaal per sportsessie en kwam zo aan 40 minuten en de derde groep herhaalde de set iedere keer vijfmaal waardoor ze 70 minuten bezig waren.

Toen de proefpersonen na die acht weken terug op controle kwamen, merkten de onderzoekers op dat de groep wiens work-out slechts 13 minuten duurde een even grote evolutie toonde qua kracht en conditie dan diegene die elke training meer dan een uur bezig waren. We mogen dus concluderen dat om in vorm te blijven, het nutteloos is om langer dan 13 minuten per keer te sporten.

Spiermassa

Het enige verschil is dat de groep die langer bezig was, meer spiermassa kweekte. Is het je bedoeling om je biceps te verdubbelen of een bigger booty te krijgen, dan zal je wél langer dan 13 minuten moeten trainen. Wij onthouden vooral dat de ideale work-out slechts 13 minuten duurt. Denk eens na hoeveel tijd je in de toekomst wint als je slechts een kwartiertje in de fitness moet doorbrengen. Het gevolg is wel dat je nu ook geen excuus meer hebt om niet te gaan sporten…

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.