Home Lifestyle Body Zo wordt 2018 wél een sportief jaar: van luiaard tot fitnessfreak in...

Zo wordt 2018 wél een sportief jaar: van luiaard tot fitnessfreak in 10 geboden

Ja, ook jij kan een Sporty Spice worden.

Als toegewijde couchpotato is je zetel niet minder dan je heiligdom. Wel, niet voor lang meer! Dankzij deze tien geboden is de sportzaal binnenkort jouw kerk, de proteïneshakes jouw hosties en Health Magazine jouw bijbel.

1

Gij zult geduld hebben

Geef maar toe: je stond na je eerste work-out al in de spiegel te checken of die muffin top gekrompen was. Helaas, je lichaam én geest hebben iets langer nodig om de hint te begrijpen. Zes weken, om precies te zijn. Dat is het magische moment waarop al dat zwoegen en zweten een gewoonte wordt en je lovehandles zichtbaar verdwijnen. Voor je het weet, ben je verslaafd aan je nieuwe look en is er geen weg terug: jij wil meer, jij wil beter, jij wil een jaarabonnement.

2

Gij zult uw passie vinden

Heb jij CrossFit een kans gegeven, maar had je er een instant pesthekel aan? Of waren je knieën al na de eerste spinsessie naar de vaantjes? Dan is de kans groot dat jij elke vorm van sport hebt afgezworen. Spring weer op dat paard, missy! Net zoals in de liefde is de zoektocht naar je ‘ware’ sport een zaak van vallen en opstaan. Probeer daarom tientallen (gratis) proeflessen uit tot je een work-out vindt die de wijzers op de klok een speedboost geeft en je hart een beetje sneller doet slaan, letterlijk én figuurlijk.
 

3

Gij zult geld uitgeven

Hoe meer duiten je investeert in je fitnessregime, hoe harder je werkt om dat bedrag er weer uit te halen. Kan jij je een personal trainer veroorloven? Doen! Het zou zomaar eens de motivatie kunnen zijn die je nodig hebt om vol te houden. Kan je budget nog amper een energiereep dekken? Nieuwe loopschoenen, dat badpak waar je billen strak in lijken en een yogamat met printje kunnen wonderen doen.

4

Gij zult een vroege vogel zijn

Zet hier en nu – ja, echt nú – je wekker een uur vroeger dan normaal en stal je work-out-gerei uit voor je kledingkast. Een Amerikaanse studie bewijst dat mensen die zich uitsloven vóór het kraaien van de haan, hun fitnessroutine vaker volhouden dan luitjes die hun zweetsessies later op de dag inplannen. Logisch, want wie haar work-out vroeg in de ochtend van de baan krijgt, zal zelden of nooit verrast worden door onverwachte obstakels. (Lees: te veel drankjes op die werkreceptie of een emergency shoppingtrip.) Nu we er toch over bezig zijn: do not snooze! Een tweede studie toont aan dat die extra minuten in bed je alleen maar vermoeider maken.

5

Gij zult u als een groupie gedragen

Het is simpel: als je kan kiezen tussen een sportcoach met de looks en persoonlijkheid van Adam Levine of die van Helmut Lotti, dan is de keuze snel gemaakt. De klas van Mr. Levine zouden wij in ieder geval nooit skippen. Of je nu aan zumba, voetbal of kickboksen doet, een trainer kiezen is zo’n beetje als daten. Klikt het niet met de eerste? Keep on looking, baby! Jouw coach zou zo’n beetje het lokaas van de gym moeten zijn.

6

Gij zult uw leed delen

Sporten is veel leuker als je het met vrienden doet. En het is ook gewoon veel moeilijker om eronderuit te muizen als je fitnessbuddy de bel van je voordeur al een work-out geeft. Of je persoonlijke sportclubje nu bestaat uit een fitnessruimte vol gelijkgezinden, een zumbaklas waar iedereen je naam kent of één diehard zweetkameraad; steun is de beste motivatie op je weg naar fitnessfreakdom. Ben je best ambitieus? Gooi het dan op een wedstrijdje om het snelst centimeters te verliezen of aan conditie te winnen.
 

7

Gij zult uzelf in de watten leggen

Sport = afzien. Toch? Vanaf nu niet meer, want voortaan overlaad jij jezelf met beloningen. Stel een podcast samen met je favoriete liedjes en gun jezelf alleen een oorgasme tijdens het joggen. Of verbied jezelf om naar je lievelingsserie op tv te kijken, tenzij je op de hometrainer zit. Nog beter: verberg een voorraad van je lekkerste koekjes en neem er alleen eentje op dagen dat je aan fitness doet.

8

Gij zult het u gemakkelijk maken

Akkoord, een appartement tegenover de fitnesszaak huren is misschien een beetje over the top, maar nadenken over waar en wanneer je gaat sporten is absoluut geen overbodige luxe. Je wil je niet te ver hoeven te verplaatsen om te sporten, of de kans dat je die routine volhoudt, zakt net zo snel als de Dalton Terror in Walibi. Spring bijvoorbeeld na de werkuren binnen in de gym om de hoek van je kantoor, of kies een crèche vlak bij een openbaar zwembad en leg je zwemspullen standaard in je auto. Een voorbereide vrouw is er twee waard.

9

Gij zult tracken en stoefen

Aaaah, social media. De plaats waar het gras effectief groener is aan de andere kant: selfies met filters, check-ins in hotspots en veel gestoef over je sportactiviteiten. En terecht! Groentjes die aan de start van hun carrière als sportaddict staan, zullen de magie van tracker-apps snel doorgronden. Dat zijn sport-apps die per zwoegsessie je vooruitgang bijhouden en die delen met je vrienden op je sociale netwerk. Waarom dat helpt? Nu je volgers weten dat je aan het sporten bent, wordt terugkrabbelen een pak gênanter. Bovendien werken die bergen comments met complimentjes net zo verslavend als een flinke pot Ben & Jerry’s tijdens je maandstonden.
 

10

Gij zult haalbare doelen stellen

Nieuwe grenzen opzoeken? Ja. De grens oversteken? Nee. Heel wat sportdummy’s maken dezelfde fout, namelijk belachelijk hoge verwachtingen stellen. Bad idea! Wie van haar nieuwe sportroutine écht een levensstijl wil maken, doet dat beter stap voor stap: drie kilo tillen binnen zes weken, vijf kilometer joggen binnen twee maanden of een halve marathon lopen in een jaar. Hou die einddoelen goed in het oog, maar werk er op je eigen tempo naartoe. Haast en spoed zijn zelden goed.

Meer sporttips: 

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.