Home Lifestyle Body 7 eenvoudige tips om die winterblues tegen te gaan

7 eenvoudige tips om die winterblues tegen te gaan

Zo word jij in no time weer het zonnetje in huis!

Steeds kortere dagen, langere nachten en koudere temperaturen. Een mens zou voor minder last krijgen van een winterdipje. Ben jij zo iemand? Dit zijn onze tips en tricks om de winterblues te vermijden.

1. Ga sporten

Zoek een sportmaatje en haal zo’n twee of drie keer per week de sportieveling in jezelf naar boven. Want geen betere manier om je goed te voelen dan te sporten. Het maakt endorfines vrij (feelgood-stoffen die je lichaam ook produceert tijdens seks), geeft je meer energie en is hét middel tegen depressie. Kortom: je lijf en je hoofd varen er wel bij.

2. Eet gezond

Wat je eet en hoeveel je eet heeft een grote invloed op je humeur en je energie. Vermijd daarom zo veel mogelijk wit brood, rijst en suiker. Ze slorpen massa’s energie op én hebben ook een invloed op je humeur. Wat je beter wél eet? Fruit, groenten, bruine rijst en volkorenbrood. Die stabiliseren je suikerspiegel, geven je energie en bevatten massa’s mineralen en voedingsstoffen.

3. Doe wat zonne-energie op

Niet dat je tijdens een typische Belgische winter in je bikini zal kunnen rondlopen, toch is het belangrijk dat je wat in de zon komt. Is het dus zo’n ijskoude dag, maar schijnt de zon? Neem dan je fiets, ga wandelen of nestel jezelf buiten op een bank. Zonlicht zorgt er namelijk voor dat we vitamine D opdoen en die bezorgt je een goed humeur. Geen zin om buiten te zitten in de kou? Lees dan een boek aan het raam.

4. Drink zo weinig mogelijk alcohol

Wist je dat alcohol je eigenlijk depressief maakt? Dat lijkt misschien niet zo tijdens die hilarische doorzakavond met je vriendinnen, toch heeft alcohol een negatieve invloed op hoe je je voelt. Eén glas kan heus geen kwaad, maar ga je niet ladderzat zuipen. Dat bezorgt je de dag nadien een kater, vermoeidheid en je voelt je op zijn zachtst gezegd miserabel.

5. Plan iets leuks

Plan een tripje Parijs, een shopdag met je vriendinnen of boek een massage bij de sauna. Iets waar je naar uit kan kijken, zorgt ervoor dat je je goed voelt. Of schrijf je in voor een loopevenement: het geeft je nog een extra reden om regelmatig te gaan sporten.

6. Ontspan jezelf

Stress op het werk en je sociaal leven op een laag pitje? Foute combo. Doe leuke dingen, laat jezelf overhalen om uit je luie zetel te komen en geniet van het leven. Dat hoeft heus geen groots evenement te zijn. Gaan koffiekletsen bij een van je vriendinnen of helemaal opgaan in een goed boek telt ook als ontspanning.

7. Laat je helpen

Heb je een complete off-dag? Of misschien zelfs -week? Vertel dat ook aan je vriendinnen. Zij zijn er tenslotte voor je en ook al lijkt het soms dat ze het veel te druk hebben, als je ze echt nodig hebt, dan zijn ze er heus voor je. Vraag dus hulp of praat over hoe je je voelt. Zij weten als geen ander hoe ze je kunnen opbeuren.

Lees ook: 

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.