Anne+ Review
© Netflix

Ben je fan van series à la 'Sex Education', dan wordt 'ANNE+' sowieso je volgende verslaving!

‘””ANNE+”” biedt een herkenbaar stukje televisie voor iédereen’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Elke maand tipt een van onze redactrices je een must-see. Een serie die je in een dag hebt uitgekeken of een film of documentaire die je maar niet loslaat. Redactrice Jolien raakte na het zien van de Nederlandse film ‘ANNE+’ helemaal verknocht aan de gelijknamige reeks, die een prequel is op de film.

Waarover gaat ‘ANNE+’?

De twenty-something Anne (gespeeld door Hanna van Vliet) verhuist samen met haar lief Lilly van het platteland naar Amsterdam om er te studeren, te feesten en zichzelf te herontdekken. Er gaat een nieuwe wereld voor haar open, maar tegelijkertijd raakt haar relatie in het slop. Anne en Lilly besluiten uiteindelijk om als vrienden uit elkaar te gaan, waarna Anne gretig van het vrijgezellenleven, en alle ups-and-downs die daarbij komen kijken, proeft. We leren Anne, haar beste vrienden, en haar oude én nieuwe liefdes in elke aflevering beter kennen. Daarnaast zien we hen op verschillende vlakken groeien: als studenten – en later als carrièretijgers -, in hun relatie, in hun vriendengroep, maar ook op seksueel en op persoonlijk vlak. Leuk weetje: de eerste afleveringen van de reeks werden gefinancierd via crowdfunding, de acteurs en producenten werkten toen op vrijwillige basis mee aan ‘ANNE+’.

Personage in de spotlight:

Oké, ik ben een énorme fan van Annes droge humor, stunteligheid, impulsiviteit en heerlijke eerlijkheid – crush alert! Maar het zou misschien een beetje té obvious zijn om haar in de spotlight te zetten. Nog zo’n zalig personage? Jip (gespeeld door Jade Olieberg), haar partner in crime en bestie sinds ever. Het is van meet af aan duidelijk dat de twee samen al heel wat watertjes hebben doorzwommen en een onvoorwaardelijke vriendschapsband hebben. Eentje waar ik stiekem zelfs een beetje jaloers op bent, want ik wil ook een bff als Jip: ze is chill, maar heeft toch een groot verantwoordelijkheidsgevoel, laat niet over zich heen lopen, heeft altijd zin in een feestje, draagt de coolste outfits en is bovenal gewoon zichzelf.

De reeks werd ontwikkeld om de queergemeenschap op een positieve manier te representeren in de televisiewereld en legt de focus op identiteit, relaties en je plek in de wereld ontdekken, iets waar we allemaal constant mee bezig zijn. ‘ANNE+’ biedt dus een herkenbaar stukje televisie voor de lgbtqia+-gemeenschap, maar ook voor hetero cismannen en -vrouwen. Het is een luchtige reeks die toch bijzonder maatschappelijk relevant is en je op verschillende vlakken iets kan bijleren. Ben je fan van series à la ‘Sex Education’, dan wordt ‘ANNE+’ sowieso je volgende verslaving! Extra bonuspunten: de afleveringen zijn vrij kort, dus ideaal om tijdens je lunchpauze te kijken of in één weekend te bingewatchen – guilty.

De twee seizoenen van ‘ANNE+’ én de film staan op Netflix.

' ' ' '