'De film lijkt wel persoonlijk voor Blake Lively en Anna Kendrick geschreven te zijn.'

REVIEW: ‘Blake Lively en Anna Kendrick laten je in ““A Simple Favor”” bibberen én gibberen’

‘A Simple Favor’ is de perfecte mix van humor en spanning. En da’s niet evident. Zeker niet als je weet dat de twee actrices om wie de film draait doorgaans totaal andere rollen voor hun rekening nemen.

‘A Simple Favor’ vertelt het verhaal van de ijverige mama en vlogster Stephanie (Anna Kendrick) en Emily (Blake Lively), de imposante moeder van een schoolvriendje van Stephanies zoontje. De twee lijken op het eerste gezicht een vreemde combinatie, maar worden de beste vriendinnen. Tot Emily plots verdwijnt... Stephanie wil koste wat kost op zoek gaan naar de waarheid achter de plotse verdwijning van haar beste vriendin. Ze krijgt hiervoor de hulp van Emily’s man Sean (Henry Golding).

‘A Simple Favor’ zou naar verluidt ‘een sexy en stylish thriller vol verrassingen, verraad, geheimen, onthullingen, liefde, moord en wraak’ zijn. De film maakt je dan ook heerlijk labiel, zoals alleen een bekoorlijke mysterieuze thriller dat kan. Het verdwijningsverhaal doet je van de ene in de andere theorie storten. Maar langs de andere – en misschien zelfs de belangrijkste – kant neem je het geheel niet te zwaar op door de luchtige noot die haast als een constante doorheen de film klinkt. En dat zowel angst als amusement haast harmonieus opwellen bij de kijker, komt niet op de laatste plaats door de verbazingwekkend geloofwaardige acteerprestaties van hoofdrolspeelsters Blake Lively en Anna Kendrick.

Verbazingwekkend geloofwaardige acteerprestaties

‘Verbazingwekkend geloofwaardig’ mag je hier absoluut als een compliment interpreteren. Voor twee actrices die voornamelijk op z’n zachtst gezegd ‘minder beladen’ rollen – Anna Kendrick werd voornamelijk bekend door ‘Pitch Perfect’, Blake Lively dan weer door ‘Gossip Girl’ en voordien ‘The Sisterhood of the Traveling Pants’ – achter hun naam hebben staan, is een geloofwaardige prestatie neerzetten in een mysterieuze thriller als ‘A Simple Favor’, maar dan mét een gepast vleugje humor, niet meteen een vanzelfsprekendheid.

We gaan eerlijk zijn: we houden van Serena van der Woodsen én adoreren Blake Lively, maar vinden de actrice niet altijd even geloofwaardig overkomen in gepoogd serieuze rolletjes. Blakes verschrikte, doch ongeloofwaardige mimiek in de zogezegde thrillerfilm ‘The Shallows’ in combinatie met de haaienpop deden menig recensent twee zomers geleden schuddebuiken van plezier. Ook tijdens bepaalde scènes uit ‘A Simple Favor’ was dat het geval. Alleen werd er tijdens deze film voornamelijk op daarvoor voorziene momenten gelachen. Oef!

Terug naar de orde van de dag. Blake Lively en Anna Kendrick bewijzen zich in deze film als een gouden duo. Ze doen ons zelfs peinzen waarom de twee nooit eerder naast elkaar op een filmposter gezet werden. Het script van ‘A Simple Favor’ lijkt bovendien wel speciaal voor hen geschreven te zijn. Voornamelijk door de totaal tegengestelde uiterlijke verschijningen van Stephanie en Emily én hun gepolariseerde bezigheden, is het een waar plezier om het duo vriendinnen te zien worden.

Wie écht niet houdt van thrillers, raden we evenwel aan om ‘A Simple Favor’ te bekijken. Je zal amper twee keer je handen voor je ogen moeten slaan. Beloofd! Nog een laatste tip: de finale tien minuten van de film zijn – laten we vriendelijk blijven – niet verbijsterend origineel. De film eindigt met andere woorden in mineur... Maar laat dat schoonheidsfoutje je de zin om ‘A Simple Favor’ op het grote scherm te gaan bekijken zeker niet ontnemen. Het is niet voor niets dat grote namen als Taylor Swift en Selena Gomez de film ‘de beste film ooit’ noemden...

‘A Simple Favor’ verschijnt bij ons vanaf woensdag 26 september in de zalen.

' ' ' '