Home Body & Mind Ochtendhumeur? Zo sta je wél vrolijk op

Ochtendhumeur? Zo sta je wél vrolijk op

Goodmorning sunshines!

Goodmorning brombeer! Heb jij sloten koffie en minstens twee uur nodig voor je aanspreekbaar bent? Je ochtendhumeur is niet alleen onaangenaam voor je omgeving, maar nog veel meer voor jezelf. Een paar kleine aanpassingen kunnen je miserabele ochtends heel wat prettiger maken. 

1. Zet een vaas bloemen naast je bed.

Een studie van Harvard University toonde aan dat bloemen naast je bed zetten voor een energieboost en een goed humeur zorgt, voor de rest van de dag. Wake up and smell the roses!

2. Stel je lievelingslied in als wekker.

Een alarm is een noodzakelijk kwaad, maar dat betekent niet dat je elke dag gewekt moet worden door een irritante tjingeltjangel. Download je favoriete zomerhit en stel die in als alarm. Wedden dat je zingend wakker wordt?

3. Kijk het eerste halfuur niet op je smartphone of tablet.

Natuurlijk moet je niet blind worden voor de problemen in de wereld, maar zo 's morgens vroeg op een nuchtere maag kan het zoveelste trieste nieuwtje echt een groot effect op je humeur hebben. Die mail die je collega gisterenavond laat nog stuurde, zal je stress level net na het openen van je slaperige ogen ook geen goed doen. Geef jezelf even tijd. En koffie, vooral koffie.

4. Begin je dag met een ochtendritueel waar je gelukkig van wordt.

Dat ritueel kan je ruim interpreteren. De hond uitlaten, een ochtendsessie yoga, het kruiswoordraadsel in de krant maken of je dagelijke beautyroutine: whatever makes you smile. Goed begonnen is half gewonnen.

5. You snooze, you lose.

Je alarm twintig minuten vroeger zetten en dan elke vijf minuten op snooze duwen is geen goed plan. Je hersenen weten dat je bijna onmiddellijk weer gewekt zal worden, waardoor je niet meer in een diepe slaap zal vallen. Door je alarm te zetten wanneer je moet opstaan – hou rekening met een paar minuten stretchen en bekomen (zie 6.) – win je 20 minuten diepe slaap en zal je uitgeruster zijn. Dat uitgerust gelijkstaat aan minder chagrijnig hoeven we je niet te vertellen.

6. Stretch elk lichaamsdeel 15 seconden lang.

Neem een paar minuten om te stretchen en rustig wakker te worden. Begin met je vingers, handen, polsen en armen en ga verder met je tenen, voeten, enkels en benen. Je hebt net je spieren soepel gemaakt en je bloedsomloop in heel je lichaam gestimuleerd, waardoor de zuurstof beter en sneller naar je spieren zal gaan. Bovendien is je uitrekken de perfecte langzame overgang tussen slaap en ontwaken, wat sowieso voordeliger voor je humeur is dan je ogen opentrekken en onmiddellijk uit bed springen.

7. Drink een glas water met citroen.

Met een groot glas water hydrateer je je lichaam, dat urenlang uitgedroogd is geweest. De citroen zorgt voor een vol gevoel, werkt ontgiftend én geeft je een energieboost. Een triple threat noemen we dat.

8. Plan iets leuks voor die dag.

Zorg ervoor dat je blij bent dat het vandaag is, want vanvond ga je op bezoek bij je beste vriendin/ga je je lievelingsgerecht maken/kijk je in de zetel naar je lievelingsfilm. Die veel te vroege ochtend en lange dag op het werk worden al een heel stuk draaglijker. 

9. Wees voorbereid.

Die dagen waarop je bijna te laat komt op je werk of in de les omdat je niet wist wat aan te doen, je spullen nog bijeen moest zoeken en/of je lunch klaarmaken zijn the worst. Haast en spoed is zelden goed, zeker bij het wakker worden. Door je goed voor te bereiden hou je meer tijd over voor een rustig ontbijt en je ochtendritueel.

10. Slaap op je rechterzij.

Echt? Echt! Op je rechterzij slapen zou om een of andere reden je dromen beïnvloeden. Turkse onderzoekers ontdekten dat mensen die op hun rechterzij slapen meer zoete dromen over liefde, geluk en vrede zouden hebben. Bovendien zouden zij zich uitgeruster en efficiënter voelen overdag. Op je linkerzij slapen zou de kans op nachtemerries vergroten. We zeiden het al: we leven in een rechtse wereld.
 

11. Maak tijd voor een (kleine) work-out.

We zouden kunnen zeggen dat je voor dag en dauw moet opstaan om een halfuurtje te gaan joggen, but let's be real. Een vijf à tien minuutjes cardio (een squat bijvoorbeeld), bij voorkeur in de buitenlucht, kan al wonderen doen. Je hart en spieren zijn onmiddellijk wakker en je humeurcurve schiet de hoogte in.

12. Of neem je momentje van beweging in bed, met je partner.

Perfect voor een morning glow én een goed humeur.

De allerbelangrijkste factor in het goedgeluimd opstaan? Een goede nachtrust:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.