Home Lifestyle Body Door deze 7 keukentrucjes zou je een pak gezonder eten

Door deze 7 keukentrucjes zou je een pak gezonder eten

Een gezonde levensstijl is een beetje zoals 'Temptation Island': de verleiding loert constant om de hoek.

Gezonder eten
© Getty
Een gezonde levensstijl is een beetje zoals ‘Temptation Island’: de verleiding loert constant om de hoek. Het is verdomd moeilijk om nee te zeggen tegen het zakje chips in de kast, de chocoladereep in de automaat en het dessert op de menukaart. Maar deze 7 trucjes zouden de pijn een beetje moeten verzachten.

1. Opgeruimd staat netjes

Volgens een onderzoek hou je je keukenaanrecht maar beter spic en span. Te veel rommel op het aanrecht zou je meer doen eten. Wetenschappers ontdekten dat vrouwen met een rommelig aanrecht twee keer zoveel koekjes en snacks eten dan vrouwen met een proper aanrecht. Het verschil zou ‘m liggen in het stressniveau van beide groepen vrouwen. De rommelige keuken zorgt voor een gevoel van chaos waardoor de vrouwen zich sneller laten gaan.

2. Verstoppertje spelen

Een wafelijzer, een croquemachine, een frietketel… Handig, maar een recipe for disaster. Met die toestellen maak je namelijk (megalekkere) ongezonde gerechten. Zet ze uit het zicht om beter aan de verleiding te kunnen weerstaan. Als je dan toch bezig bent met het opruimen van je aanrecht (zie tip 1), laat je het best alleen de toestellen staan waarmee je gezonde gerechten maakt. Een sapcentrifuge, een spiraalsnijder, een blender… Uit onderzoek blijkt zelfs dat mannen die een toaster op hun aanrecht hebben, 1,8 kilo meer wegen dan mannen zonder een toaster.

3. Uit het oog, uit… de maag?

Uit onderzoek blijkt dat mensen die gesuikerde ontbijtgranen, frisdrank en andere snacks zichtbaar in de keuken hebben staan, tot 9 kilo meer wegen dan mensen die dat niet hebben. We eten wat we zien. Daarom bewaar je ongezonde snacks beter uit het zicht in een afgesloten kast.

4. Dessertbordjes

Hoe groter het bord, hoe meer erop kan. Uit een onderzoek blijkt dat we tot 22 % meer eten op een groot bord. Gebruik liever een bordje van ongeveer 22 à 25 centimeter diameter. Een kleiner bord is geen goed idee, want dan wil  je gewoon een tweede portie omdat je nog honger hebt.

5. Lang en smal

Dezelfde logica geldt trouwens ook voor glazen. Uit onderzoek blijkt dat mensen denken dat er meer in een lang, smal glas kan dan in een kort, breed glas. Maar eigenlijk hebben ze ongeveer hetzelfde volume. Daardoor consumeren mensen 30 % meer als ze een kort, breed glas gebruiken. Kies dus voor de optische illusie van het lange glas als je iets anders dan water wil nuttigen, want zo drink je minder.

6. Kom, kom

Vermijd grote serveerkommen op tafel, die doen je alleen maar meer eten, zo blijkt uit onderzoek. Mensen eten 20 % meer als het eten aan tafel wordt opgeschept in plaats van in de keuken. Calorierijke gerechten serveer je daarom op een bord. Gezonde salades kan je nog altijd in die mooie serveerkommen op tafel zetten.

7. Op grootmoeders wijze

Door de jaren heen zijn de porties groter geworden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het aantal calorieën in onze gerechten met 44 % is gestegen de afgelopen 70 jaar. Als je een hedendaags kookboek gebruikt, kan je gerust de portie een beetje verkleinen. Of je maakt de volledige portie en neemt de leftovers mee als lunch de volgende dag.

Lees ook:

Jobs

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.